Euro NCAP poprvé otestovalo asistenční systémy u dodávek. Některé propadly
V testu Euro NCAP sledujícím funkčnost elektronických asistentů některá lehká užitková vozidla propadla. Nejvyšší známkou pak byly hodnoceny jen tři modely.
Euro NCAP už léta hodnotí bezpečnost nových automobilů. V posledních letech pak vedle klasických nárazových testů provádí také testy elektronických asistenčních systémů, na které se zaměřuje stále více. Naposledy tyto pomocníky vůbec poprvé otestovala také u lehkých užitkových vozidel, která už jimi bývají rovněž vybavena. Výsledky však v některých případech zklamaly.
Testu elektronických pomocníků se zúčastnilo hned 14 dodávek, které pokrývají 98 % loňských evropských prodejů v segmentu středně velkých a velkých užitkových aut. Systémy přitom byly hodnoceny podle pravidel Euro NCAP z roku 2018, hodnocení se tak zaměřilo na funkci automatického brzdění, asistent pro jízdu v pruzích, omezovač rychlosti nebo sledování stavu posádky. Test tak reagoval na širší rozšíření těchto systémů i v oblasti užitkových automobilů.
„Užitková vozidla jsou ve srovnání s osobními automobily velká a těžká, takže pokud havarují, mohou způsobit velké škody a způsobit vážná zranění ostatním. V současné době existují systémy aktivní bezpečnosti, které mohou výrazně snížit pravděpodobnost kolize s jinými automobily, chodci nebo cyklisty. Tyto technologie jsou již u osobních automobilů běžné, u dodávek jsou však mnohem méně rozšířené. Vzhledem k milionům dodávek na evropských silnicích je zvýšení aktivních bezpečnostních systémů montovaných do užitkových vozidel klíčem ke zlepšení bezpečnosti pro všechny účastníky silničního provozu,“ komentuje důvody pořádání této zkoušky generální tajemník Euro NCAP Michiel van Ratingen.
Konkrétně se testovaly reakce různých funkcí automatického brzdného asistenta, funkce udržování v jízdním pruhu nebo zda jsou přítomny omezovač rychlosti, sledování pozornosti řidiče či upozornění na zapnutí bezpečnostních pásů. Chování, respektive přítomnost systémů byly procentuálně ohodnoceny, což přineslo výsledné hodnocení v podobě zlaté, stříbrné či bronzové medaile.
Ne všechny výsledky však Euro NCAP uspokojily. Konkrétně modely Fiat Talento, Nissan NV400, Opel Movano, Renault Master a Renault Trafic byly kvůli nízkému hodnocení označeny za nedoporučené. Doplatily hlavně na to, že mnohé moderní asistenční systémy ani nenabízejí. V některých případech navíc systémy nezasáhly podle představ. Třeba automatické brzdění Masteru nereagovalo na stojící vozidlo před ním. Navíc nerozpozná chodce ani cyklisty.
Naopak jen tři modely, Ford Transit, Mercedes-Benz Vito a Volkswagen Transporter, získaly nejvyšší hodnocení v podobě zlaté medaile. V procentuálním hodnocením byl vůbec nejlepší Transporter s výsledkem 65 %.
Také v jeho případě si však organizátoři testu povšimli, že automatické brzdění při vyšších rychlostech působí zmateně. Navíc reagovalo jen v případě, že vozidlo vpředu je přesně před testovaným autem nebo jen s mírným vychýlením.
Odlišné hodnocení různých modelů se stejným technickým základem (konkrétně třeba Renaultu Master a Nissanu NV 400) pak souvisí s odlišnou výbavou daných vozidel. Některé systémy jsou totiž standardem jen na vybraných trzích.
Právě dostupnost systémů organizátorům testu vadila. „Technologie, která je nyní u osobních automobilů standardem, je u dodávek téměř bez výjimky za příplatek. Navíc je velmi nejasné, co je v jednotlivých zemích k dispozici a jaké funkce systémy nabízejí. Výrobci lidem pořízení těchto prvků opravdu neulehčují,“ komentuje Michiel van Ratingen. Zdůrazňuje tak, že bylo opravdu náročné sehnat dodávky opravdu vybavené dostupnými systémy. Proto tvrdí, že test sice ukazuje schopnosti jednotlivých modelů, v praxi ale těmito systémy může být vybaveno jen minimální množství dodávek, co na evropských silnicích jezdí.
Proto Euro NCAP vyzývá výrobce, aby se bezpečností užitkových dodávek více zabývali. Mají je vybavit nejlepšími systémy jako osobní auta a více je propagovat na svých webových stránkách nebo v propagačních materiálech. Zákazníkům zase doporučuje, aby také při výběru těchto vozidel více dbali na dostupné bezpečnostní prvky, třeba právě na základě hodnocení tohoto testu. Cílem by podle Euro NCAP měla být také standardizace bezpečnostní výbavy užitkových vozidel. Vozy s udělenou zlatou medailí přitom podle van Ratingena ukazují směr, jakým by se dodávky měly v dalších letech vydat.
Euro NCAP 2021: Test asistenčních systémů v užitkových vozidlech | ||
Model | Výsledek (%) | Známka |
Citroën Jumpy | 37 | bronz |
Citroën Jumper | 32 | bronz |
Fiat Ducato | 28 | bronz |
Fiat Talento | 5 | nedoporučeno |
Ford Transit | 63 | zlato |
Ford Transit Custom | 58 | stříbro |
Iveco Daily | 30 | bronz |
Mercedes-Benz Sprinter | 52 | stříbro |
Mercedes-Benz Vito | 61 | zlato |
Nissan NV400 | 12 | nedoporučeno |
Opel Movano | 7 | nedoporučeno |
Opel Vivaro | 42 | stříbro |
Peugeot Boxer | 33 | bronz |
Peugeot Expert | 44 | stříbro |
Renault Master | 16 | nedoporučeno |
Renault Trafic | 11 | nedoporučeno |
Toyota Proace | 35 | bronz |
Volkswagen Crafter | 44 | stříbro |
Volkswagen Transporter | 65 | zlato |