Euro NCAP se zaměří na autonomní detekci chodců
Nové automobily nabízejí stále větší množství autonomních asistenčních systémů a Euro NCAP chce rozšířením svých testů i na detekci chodců poskytnout spotřebitelům i výrobcům možnost zjistit, které z nich fungují nejlépe.
Dr. Michiel van Ratingen, generální tajemník Euro NCAP, uvedl, že tyto nové testy mají být první na světě, které poskytnout hodnocení asistenčního systému detekce chodů právě z pohledu samotných chodců. Podle jeho slov v současnosti řada nových vozů nabízí nějaký systém autonomního brzdění, který má zabránit především kolizím mezi automobily, ale jen některé z nich jsou schopny detekovat chodce.
Testy provedené Euro NCAP mají proto umožnit především spotřebitelům ověření skutečného fungování systému detekce chodců u jednotlivých vozidel.
Zdokonalení ochrany řidičů a cestujících v osobních automobilech pomohlo za posledních dvacet let výrazně snížit počet jejich úmrtí při nehodách na evropských cestách. Stále je však co zlepšovat. V roce 2014 právě tito účastníci silničního provozu představovali se téměř polovinu z 26.000 smrtelných nehod na evropských silnicích.
Nezávislá analýza skutečných nehod ve Velké Británii a Německu uvádí, že využití efektivních autonomních systémů nouzového brzdění u osobních automobilů by mohlo zabránit jedné z pěti smrtelných kolizí s chodcem.
K většině srážek s chodci dochází, když se řidiči nepodaří zpomalit nebo úplně zastavit, protože začal brzdit příliš pozdě nebo málo intenzivně. Důvodem je většinou skutečnost, že je řidič rozptylován a nesoustředí se plně na řízení, nebo proto, že chodec nečekaně vstoupí do vozovky.
Systémy autonomního nouzového brzdění v současnosti používají lasery, radary a kamery pro detekci hrozící kolize, s jejichž pomocí mohou účinně zapůsobit při nouzovém zastavení nebo výrazně snížit rychlost vozidla.
Euro NCAP bude testovat reakce automobilů, resp. jejich autonomních systémů detekce chodců v simulacích trojice nejčastějších scénářů nehod v městském prostředí. Při těchto testech bude simulována chůze i běh dospělé osoby napříč jízdní dráhou vozidla a rovněž nečekaný vstup dítěte zpoza zaparkovaného automobilu do vozovky.
Pro získání dobrého hodnocení v těchto testech mají být zkoušené automobily schopny zabránit kolizím s figurínami chodců vyvinutými speciálně pro tyto účely při rychlostech do 40 km/h a v rychlostech od 40 do 60 km/h mají zvládnout zpomalení vozu na takovou úroveň, aby byla rychlost nárazu nižší než 40 km/h a zvýšily se tak šance chodce na přežití.
Dr. Michiel van Ratingen k tomu dodává, že systém detekce chodců se vyvíjejí rychle, ale stále ještě není možné, aby se ve skutečném provozu podařilo zabránit každému střetu s chodcem.
Výsledky testů autonomních systémů detekce chodců budou do hodnocení Euro NCAP zařazeny od roku 2016 a mají přispět i k dalšímu zdokonalení ochrany chodců, kterou organizace posuzuje od roku 1997. Systémy autonomního brzdění pak Euro NCAP testuje a hodnotí od roku 2013.
Euro NCAP uvádí, že doposud se funkce systému detekce chodců do hodnocení nepromítala, ale testy organizace již prošlo několik automobilů, které jsou jimi vybaveny a patří mezi ně Audi Q7, BMW řady 2, BMW i3, Ford Mondeo, Lexus NX, Mercedes-Benz třídy C, Mini Cooper, Volvo V40 i XC90, Toyota Avensis a Volkswagen Passat.