Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP se zaměří na autonomní detekci chodců

Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
13 Fotogalerie
Diskuze (11)
Evropská bezpečnostní organizace Euro NCAP zavádí nový test, který má kontrolovat, jak dobře umí automobily samostatně detekovat chodce a zabránit kolizím s nimi.

Nové automobily nabízejí stále větší množství autonomních asistenčních systémů a Euro NCAP chce rozšířením svých testů i na detekci chodců poskytnout spotřebitelům i výrobcům možnost zjistit, které z nich fungují nejlépe.

Dr. Michiel van Ratingen, generální tajemník Euro NCAP, uvedl, že tyto nové testy mají být první na světě, které poskytnout hodnocení asistenčního systému detekce chodů právě z pohledu samotných chodců. Podle jeho slov v současnosti řada nových vozů nabízí nějaký systém autonomního brzdění, který má zabránit především kolizím mezi automobily, ale jen některé z nich jsou schopny detekovat chodce.

Testy provedené Euro NCAP mají proto umožnit především spotřebitelům ověření skutečného fungování systému detekce chodců u jednotlivých vozidel.

Zdokonalení ochrany řidičů a cestujících v osobních automobilech pomohlo za posledních dvacet let výrazně snížit počet jejich úmrtí při nehodách na evropských cestách. Stále je však co zlepšovat. V roce 2014 právě tito účastníci silničního provozu představovali se téměř polovinu z 26.000 smrtelných nehod na evropských silnicích.

Nezávislá analýza skutečných nehod ve Velké Británii a Německu uvádí, že využití efektivních autonomních systémů nouzového brzdění u osobních automobilů by mohlo zabránit jedné z pěti smrtelných kolizí s chodcem.

K většině srážek s chodci dochází, když se řidiči nepodaří zpomalit nebo úplně zastavit, protože začal brzdit příliš pozdě nebo málo intenzivně. Důvodem je většinou skutečnost, že je řidič rozptylován a nesoustředí se plně na řízení, nebo proto, že chodec nečekaně vstoupí do vozovky.

Systémy autonomního nouzového brzdění v současnosti používají lasery, radary a kamery pro detekci hrozící kolize, s jejichž pomocí mohou účinně zapůsobit při nouzovém zastavení nebo výrazně snížit rychlost vozidla.

Euro NCAP bude testovat reakce automobilů, resp. jejich autonomních systémů detekce chodců v simulacích trojice nejčastějších scénářů nehod v městském prostředí. Při těchto testech bude simulována chůze i běh dospělé osoby napříč jízdní dráhou vozidla a rovněž nečekaný vstup dítěte zpoza zaparkovaného automobilu do vozovky.

Pro získání dobrého hodnocení v těchto testech mají být zkoušené automobily schopny zabránit kolizím s figurínami chodců vyvinutými speciálně pro tyto účely při rychlostech do 40 km/h a v rychlostech od 40 do 60 km/h mají zvládnout zpomalení vozu na takovou úroveň, aby byla rychlost nárazu nižší než 40 km/h a zvýšily se tak šance chodce na přežití.

Dr. Michiel van Ratingen k tomu dodává, že systém detekce chodců se vyvíjejí rychle, ale stále ještě není možné, aby se ve skutečném provozu podařilo zabránit každému střetu s chodcem.

Výsledky testů autonomních systémů detekce chodců budou do hodnocení Euro NCAP zařazeny od roku 2016 a mají přispět i k dalšímu zdokonalení ochrany chodců, kterou organizace posuzuje od roku 1997. Systémy autonomního brzdění pak Euro NCAP testuje a hodnotí od roku 2013.

Euro NCAP uvádí, že doposud se funkce systému detekce chodců do hodnocení nepromítala, ale testy organizace již prošlo několik automobilů, které jsou jimi vybaveny a patří mezi ně Audi Q7, BMW řady 2, BMW i3, Ford Mondeo, Lexus NX, Mercedes-Benz třídy C, Mini Cooper, Volvo V40 i XC90, Toyota Avensis a Volkswagen Passat.

Vstoupit do diskuze (11)