Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropský trh v lednu 2012: Octavia poprvé v Top 10

Škoda Octavia
Škoda Octavia
Škoda Octavia
Škoda Octavia
91 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (38)
Škoda Octavia suverénně vládne českému trhu. Daří se jí ovšem i v Evropě, v lednu 2012 se poprvé prokousala mezi desítku nejlepších.

Evropský trh si oproti začátku roku 2011 pohoršil o 7,1 %: z necelých 1,08 milionu nových registrací na 1.003.814. Pódium modelovém žebříčku se delší dobu nemění, bylo stejné v prosinci 2011 i za celých uplynulých dvanáct měsíců.

Jedničkou tedy zůstává Volkswagen Golf s podílem zhruba 3,7 % před menším Polem (2,6 %) a Fordem Fiesta (2.4 %). Byť Polo v porovnání s lednem 2011 ztratilo 11,3 % a Fiesta dokonce 12,8 % Focus dosáhl nejlepšího umístění od loňského srpna: čtvrté místo (podíl 2,2 %, celkem 22.316 kusů a meziročně o 7,3 % více). Slušný skok zaznamenal Passat, který se zlepšil o 15 % na 17.694 jednotek a atakoval sedmou příčku. Nissan Qashqai se dostal do první desítky teprve potřetí od července 2010 a devátým pořadím vyrovnal svůj nejlepší výsledek. Tentokrát dosáhl na 16.881 kusů. Kočovník je ale na to, že se nejedná o automobil v klasickém pojetí, ale crossover či SUV, velmi oblíbený. Nissanu se risk vyplatil.

Úplně poprvé najdeme mezi nejprodávanějšími novými auty starého kontinentu naší Škodu Octavia. Ta vylétla o 22 % na 16.565 registrací. Ať máte na domácího výrobce v rukách německého Volkswagenu názor jakýkoliv a faceliftovaná Octavia se vám pranic nelíbí, pro Mladou Boleslav je to bezesporu úspěch.

Evropským lídrem mezi značkami zůstává Volkswagen (přes 129 tisíc v lednu prodaných aut) před Fordem (necelých 84 tisíc) a Peugeotem (67,6 tisíce). Čtvrtý je Renault, který oproti lednu 2011 spadl o mohutných 28 % (z 89.395 na 64.354 kusů). Z luxusní německé trojice se nejlépe dařilo Audi (51.350, sedmé místo) před Mercedesem (44.131), ten je desátý. BMW mezi nejlepšími nenajdeme, nejoblíbenějšími japonskými automobily v Evropě zůstávají produkty bývalé světové jedničky Toyoty.

Nahlédněme také mimo Top 10. Hodně se daří naopak Lexusu, který se zvedl o více než 136 % díky hybridu CT 200h. Land Roveru zvedá prodejní čísla o polovinu Range Rover Evoque a v podobné situaci je jihokorejská Kia. Ta si polepšila ve srovnání s úvodem letopočtu 2011 o třetinu. Za to může nové Rio, jehož počty oproti předchůdci narostly o 5 tisíc kusů.

Zemím dominovalo Německo (210,2 tisíce) před Francií (147 tisíc), Itálií (138 tisíc) a Velkou Británií (takřka 128,9 tisíce). Zatímco německý a britský trh zůstaly prakticky na stejné úrovni s lednem 2011, francouzský spadl o skoro 21 a italský o 17 %. Gareth Hession, viceprezident oddělení vývoje v JATO, uvedl: Pokles prodejů ve Francii a Itálii je závislý na velkých lokálních výrobcích. Nástup nových modelů, konkrétně Fiatu Panda a Peugeotu 208 jejich konkurenceschopnost během letošního roku určitě vylepší.

Organizace JATO Dynamics započítává do statistik již třicítku evropských zemí. Z Unie v ní chybí Bulharsko a Malta, naopak mimo ni jsou zařazena data ze Švýcarska, Norska, Islandu, Chorvatska a Srbska. Týkají se pouze osobních vozů, dodávky do 3,5 t bychom zde hledali marně.

PořadíModel1/20121/2011Změna [%]Tržní podíl
1.Volkswagen GOLF36 79936 963-0,4%3,67%
2.Volkswagen POLO25 89529 179-11,3%2,58%
3.Ford FIESTA23 87027 366-12,8%2,38%
4.Ford FOCUS22 31620 7947,3%2,22%
5.Renault CLIO18 67425 946-28,0%1,86%
6.Peugeot 20718 32521 026-12,8%1,83%
7.Volkswagen PASSAT17 69415 33715,4%1,76%
8.Opel ASTRA17 15320 933-18,1%1,71%
9.Nissan QASHQAI16 88117 145-1,5%1,68%
10.Škoda OCTAVIA16 56513 56622,1%1,65%
-CELKEM1 003 8141 079 977-7,1%100,00%

Vstoupit do diskuze (38)