Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropský trh v roce 2011: Pořadí značek, modelů a zemí

David Bureš
Diskuze (109)
Nejžádanější značkou byl i loni Volkswagen, nejprodávanějším vozem zůstává VW Golf.

Analytická společnost JATO Dynamics zveřejnila statistiku prodejů aut na evropských trzích v roce 2011. Ve 27 evropských státech, v Norsku, Švýcarsku, na Islandu a ve 24 zemích z Evropské unie (bez Malty, Bulharska a Rumunska), se loni prodalo 13.543.179 aut, o 1,2 % méně než v roce 2010.

Meziroční pokles prodejů není tak velký, v pětici největších trhů však bylo Německo jediným státem, kde prodeje meziročně vzrostly. Významný skok v prodejích pak zaznamenal VW Passat.

Podle vedení firmy JATO Dynamics může být letošní rok velice náročný pro ty automobilky, které jsou závislé na prodejích na starém kontinentu.

Pořadí modelů

Nejprodávanějším modelem se loni v EU a vybraných evropských státech opět stal Volkswagen Golf, a to přestože jeho prodeje znovu meziročně klesly, tentokrát o 1,6 % na 484.547 prodaných exemplářů. Během letošního roku se však má začít prodávat sedmá generace Golfu, která může přinést opětovný vzestup počtu prodaných exemplářů.

Volkswagen Polo se v loňském roce probojoval na druhou příčku, prodalo se jej 356.490 kusů. Na třetí místo naopak klesl Ford Fiesta, jehož prodeje se meziročně propadly o 13,3 %.

Velký propad zažil i Peugeot 207 (meziročně -20,6 %). U tohoto francouzského modelu je to ale zřejmě způsobeno tím, že se již brzy začne prodávat jeho nástupce, Peugeot 208. Modernizace naopak loni pomohla Volkswagenu Passat, jehož prodeje meziročně vzrostly o celých 46,5 %. Německý model střední třídy se díky tomu dostal do nejprodávanější desítky aut v Evropě.

Z automobilů, které se nedostaly do top ten, společnost JATO Dynamics upozorňuje na Peugeot 508, jehož prodeje ve srovnání s předchozí 407 meziročně vzrostly skoro třikrát, významně si také polepšily Ford C-Max/Grand C-Max, Citroën C4, BMW X3 a Kia Sportage.

Registrace automobilů v Evropě - pořadí značek za rok 2011
Poř.model1-12/2011 [ks]1-12/2010 [ks]změna [%]
1.VW Golf484.547492.238-1,6%
2.VW Polo356.490354.640+0,5%
3.Ford Fiesta348.465401.919-13,3%
4.Opel/Vauxhall Corsa313.325318.900-1,7%
5.Renault Clio294.172338.583-13,1%
6.Opel/Vauxhall Astra287.249290.936-1,3%
7.Ford Focus280.209261.857+7,0%
8.Peugeot 207242.385305.461-20,6%
9.Renault Mégane239.329260.932-8,3%
10.VW Passat233.330159.264+46,5%
-ostatní10.463.67810.447.214+0,2%
-Celkem13.543.17913.707.246-1,2%

Pořadí značek

Jedničkou mezi automobilky zůstává Volkswagen. Německý výrobce během loňského roku v Evropě prodal 1.678.279 automobilů, o 9,1 % více než v roce 2010. Na druhý Ford tak mělo VW náskok skoro 600 tisíc aut!

Ford s prodanými 1.087.912 vozy porazil třetí Renault, který v loňském roce na starém kontinentu prodal 1.038.313 automobilů. Výsledky francouzského výrobce poznamenal především loňský pokles prodejů Clia, které už pomalu vyhlíží svého nástupce. Pouze nejlepší tři automobilky za loňský rok v Evropě prodaly více než milion nových vozidel.

Meziročně si polepšily Audi a BMW. Prodeje Audi vzrostly o 9 %, prodeje BMW o 5,2 %. Prodeje třetího člena velké prémiové trojky, Mercedesu-Benz zůstaly na stejné úrovni jako loni. Z top ten si pouze Audi, BMW, Mercedes-Benz a Volkswagen meziročně nepohoršily.

Registrace automobilů v Evropě - pořadí značek za rok 2011
Poř.značka1-12/2011 [ks]1-12/2010 [ks]změna [%]
1.Volkswagen1.678.2791.538.719+9,1%
2.Ford1.087.9121.119.261-2,8%
3.Renault1.038.3131.138.909-8,8%
4.Opel/Vauxhall985.3221.000.377-1,5%
5.Peugeot909.3401.003.409-9,4%
6.Citroën770.175836.763-8,0%
7.Audi679.690623.633+9,0%
-Celkem13.543.17913.707.246-1,2%

      

Pořadí zemí

Největším evropským trhem nadále zůstává Německo, meziročně si polepšilo o 8,8 %. Je také jediným státem EU, kde se v průběhu loňského roku prodaly více než tři miliony nových vozů. Dvoumilionovou hranici překročila druhá Francie.

Pořadí na prvních sedmi místech je stejné jako loni, a to přestože kvůli ekonomickým potížím se propadly prodeje aut ve Španělsku a Itálii, a to o 18 %, respektive o 11 %. Naopak pobaltské státy se z problémů oklepaly, v Estonsku prodeje meziročně vzrostly o 65,8 %, v Litvě o 66 % a v Lotyšsku dokonce o 72,5 %. Tato trojice pobaltských států však spolu s Islandem i nadále patří mezi nejmenší evropské trhy.

Česká republika je podle statistik JATO Dynamics na dvanáctém místě. Zhruba stejně nových vozů se loni prodalo v Dánsku a Portugalsku, kde prodeje meziročně spadly o -31,3%. Ze států bývalého východního bloku se více aut prodalo jen v Polsku. Slovensko je v žebříčku devatenácté, mezi osmnáctým Irskem a dvacátým Slovinskem.

Registrace automobilů v Evropě - podle zemí za rok 2011
Poř.země1-12/2011 [ks]1-12/2010 [ks]změna [%]
1.Německo3.173.6342.916.260+8,8%
2.Francie2.204.2292.251.669-2,1%
3.Velká Británie1.941.2532.030.846-4,4%
4.Itálie1.757.1151.974.018-11,0%
5.Španělsko808.131985.537-18,0%
6.Belgie572.211547.347+4,5%
7.Nizozemsko556.089482.543+15,2%
8.Rakousko356.145328.565+8,4%
9.Polsko327.072334.578-2,2%
10.Švýcarsko315.680290.758+8,6%
11.Švédsko304.984289.684+5,3%
12.Česká republika173.282169.139+2,4%
13.Dánsko164.990153.405+7,6%
14.Portugalsko153.491223.456-31,3%
15.Norsko139.677127.754+9,3%
16.Finsko126.041111.961+12,6%
17.Řecko97.528140.691-30,7%
18.Irsko89.89688.375+1,7%
19.Slovensko68.26366.058+3,3%
20.Slovinsko58.41759.226-1,4%
21.Lucembursko49.88149.726+0,3%
22.Maďarsko45.48443.815+3,8%
23.Estonsko17.07010.295+65,8%
24.Kypr13.36814.099-5,2%
25.Litva13.2347.970+66,0%
26.Lotyšsko10.9806.365+72,5%
27.Island5.0343.106+62,1%
-Celkem13.543.17913.707.246-1,2%

David Bureš
Diskuze (109)
Avatar - CommonUser
25. 1. 2012 15:02
Re: Statistika
Len potvrdzujes, ze nevies ako to funguje. Ak si v niecom takom nerobil, tak ani nemozes.
To co pises nie je opakom, co pisem ja. Ma vlastnika (skor skupinu - ten ale neriesi taketo veci, pokial neprekrocis limit - prepokladane fixne naklady) a musi zarobit na naklady, takze este viac je podstatna nakupna cena a nie poruchovost, ci nejake "drobne" vady (zaruka). To zaplatia sukromne osoby na vlastne triko (ojazdene auto) ...
Takze ak znacka ponukne vysiiu spolahlivost a vyssiu cenu, nie je to zaujimave.
Predpokladame kalkul na 100 tkm, co je bezne pre tieto auta. K tomu este priratam odpisy a de facto je auto za 3 roky odpisane.
Ja som tym presiel, tak si myslim, ze nieco malo o tom viem.
Avatar - Ham.
25. 1. 2012 10:11
Re: Statistika
Takže velká firma nemá vlastníka, nemusí si vydělat na náklady, majiteli je jedno, že má malý zisk? Nějak se v tom motáš. A že má velká firma velkou slevu, no má a co jako? Velké firmy mají velké slevy to platí všude a u všech značek.
Avatar - white label
24. 1. 2012 14:54
Re: Svet
:yes: >:-[]
Pole Pol, všude kol...
Avatar - woody-alien
24. 1. 2012 11:54
Re: Svet
Nějak se k tomu nemáš,. Tak já začnu... ;-)

Kdys tu jeden diskutér
vsadil láhev, to je fér
Před barákem u cesty
stojej mu dvě Fiesty.

To je toho, o chlup dál
Label kus pole zabral
Žádnej oves, všude kol
hangár pro sto nových Pol. >:D
Avatar - woody-alien
24. 1. 2012 11:34
Re: Svet
Čísla jsou jenom čísla, až začneme interpretovat, to bude teprve haló. >:-[]

Ale je to přesně tak, zrovna tak jako Golf má Jettu nebo Megane Fluence, u jiných modelů je vše pod jedním názvem. Výsledky tudíž nejsou a nikdy nebudou objektivní a číslomilové budou mít možnost vysvětlovat a překrucovat (viz. nárůst Passatu výše). K tomu jim přejme dostatek času a dobrou zábavu. >:D

A co uděláme my s ušetřeným časem ? Co takhle nějakou říkanku... ;-)