Evropský trh v srpnu 2020: Mercedes druhý mezi značkami, úspěch BMW a Hyundai v top 10
Srpen 2020 je dalším důkazem, že luxusní značky jsou aktuální pandemií koronaviru zasaženy méně než mainstreamové značky.
Evropský trh s novými automobily zůstává nadále silně ovlivněn pandemií koronaviru. Jak jinak si vysvětlit fakt, že v srpnu došlo k silnějšímu propadu prodejů. Jestliže v červenci 2020 meziroční pokles činil zanedbatelné 3,7 procenta, v srpnu pád registrací činil 17,6 %. Vyplývá to ze statistik Evropského svazu výrobců automobilů (ACEA).
Výsledkem je 884.394 registrovaných vozů za srpen 2020, zatímco před rokem jich bylo přes milion. ACEA přitom prodeje počítá na základě prodejních statistik států Evropské unie (bez nedůležité Malta), k nimž přičítá výsledky Velké Británie a vybraných států EFTA (Island, Norsko, Švýcarsko).
Nutno ale zmínit, že srpen 2019 byl vcelku silný měsíc. Meziročně sice tehdejší evropské registrace spadly o 8,6 %, to ale souviselo s tím, že srpen 2018 byl neobyčejně silný, kvůli tehdy se blížícím přísnějším emisním normám, které značky přinutil narychlo registrovat automobily podle starých pravidel. Loňský srpen i přesto byl silnější než ten samý měsíc o dva roky dříve.
Letos v srpnu každopádně žádná ze značek nepřekonala stotisícovou hranici. Nejvýše se každopádně pořád drží Volkswagen, s 97.442 registracemi, o 24,8 % méně než o rok dříve, což je nejvyšší procentuální propad z top 10 značek. Na druhou příčku se však stejně jako před rokem vyšvihl Mercedes-Benz s 57.892 registrovanými vozy, o 4,3 % méně než před rokem. Trojcípá hvězda tak porazila Renault i Peugeot.
Potvrzuje se tak opět fakt, že luxusní značky bývají krizí postiženy méně než běžné značky. Celkově šesté BMW je totiž jedinou značkou v top 10, které si meziročně pomohlo, o 7,8 % na výsledných 50.615 registrací. V top 20 jsou pak jen tři takové značky, vedle BMW i její Mini, celkově devatenácté, s mírným nárůstem o 0,7 %. Kia pak díky skoku o 18,7 % obsadila jedenáctou příčku. Před ní tentokrát skončil mateřský Hyundai, který díky tomu uzavírá nejlepší desítku.
Škoda mimochodem obsadila sedmou příčku. Jejích 50.103 registrovaných kusů je meziročně o 13,7 % méně. Naopak takové Dacii, Seatu nebo Opelu se v srpnu nedařilo, všechny tyto značky hlásí propad o více než 30 %. Naopak Jeep tentokrát nakoukl do nejlepší dvacítky, který o pouhých 110 registrovaných vozů překonal Mazdu.
Evropský trh v srpnu 2020: Nejprodávanější auta podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodej 8/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 97.442 | -24,8 | 11 |
2. | Mercedes-Benz | 57.892 | -4,3 | 6,5 |
3. | Renault | 53.989 | -12,3 | 6,1 |
4. | Peugeot | 53.900 | -6,4 | 6,1 |
5. | Ford | 52.232 | -13 | 5,9 |
6. | BMW | 50.615 | +7,8 | 5,7 |
7. | Škoda | 50.103 | -13,7 | 5,7 |
8. | Toyota | 48.578 | -4,3 | 5,5 |
9. | Audi | 43.218 | -28 | 4,9 |
10. | Hyundai | 37.471 | -8,1 | 4,2 |
11. | Kia | 35.920 | +18,7 | 4,1 |
12. | Fiat | 34.212 | -3,3 | 3,9 |
13. | Dacia | 34.112 | -34 | 3,9 |
14. | Opel/Vauxhall | 33.448 | -36,5 | 3,8 |
15. | Citroën | 33.377 | -14,0 | 3,8 |
16. | Seat | 29.071 | -32,5 | 3,3 |
17. | Nissan | 19.893 | -16,8 | 2,2 |
18. | Volvo | 16.549 | -2,1 | 1,9 |
19. | Mini | 12.152 | +0,7 | 1,4 |
20. | Jeep | 10.950 | -11,8 | 1,2 |
CELKEM | 884.394 | -17,6 | - |
V období leden až srpen 2020 bylo v Evropě podle statistiky ACEA registrováno 7.267.621 automobilů, o 32,9 % méně než před rokem. Jarní propad zkrátka statistiky pořád silně ovlivňuje.
Nejvýše se drží Volkswagen, následovaný Renaultem a Peugeotem, všechny se však meziročně propadly o více než 30 %. Hned za nimi jsou Mercedes-Benz následovaný BMW. Škoda je letos zatím na šesté příčce, 402.178 registrovaných kusů je o 23,4 % méně než rokem, což je nižší pokles než celkový trh. I díky tomu se drží třeba před Fordem.
Evropský trh v období leden-srpen 2020: Nejprodávanější auta podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodej 1-8/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 821.279 | -33,4 | 11,3 |
2. | Renault | 501.070 | -30,7 | 6,9 |
3. | Peugeot | 451.407 | -32,1 | 6,2 |
4. | Mercedes-Benz | 437.360 | -24,2 | 6,0 |
5. | BMW | 409.586 | -23,8 | 5,6 |
6. | Škoda | 402.178 | -23,4 | 5,5 |
7. | Ford | 401.722 | -38,3 | 5,5 |
8. | Toyota | 393.652 | -22 | 5,4 |
9. | Audi | 370.080 | -31,1 | 5,1 |
10. | Fiat | 294.608 | -36,9 | 4,1 |
11. | Opel/Vauxhall | 294.252 | -51,0 | 4 |
12. | Citroën | 283.478 | -37,1 | 3,9 |
13. | Kia | 259.442 | -23,4 | 3,6 |
14. | Hyundai | 259.410 | -31,1 | 3,6 |
15. | Dacia | 247.581 | -40,5 | 3,4 |
16. | Seat | 237.646 | -34,6 | 3,3 |
17. | Nissan | 176.522 | -35,3 | 2,4 |
18. | Volvo | 168.558 | -22,5 | 2,3 |
19. | Mini | 101.772 | -25,4 | 1,4 |
20. | Mazda | 85.088 | -46 | 1,2 |
CELKEM | 7.267.621 | -32,9 | - |