Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Toyota Camry 2.5 Hybrid
Toyota Camry 2.5 Hybrid
Toyota Camry 2.5 Hybrid
Toyota Camry 2.5 Hybrid
75
Fotogalerie

Evropský trh v srpnu 2021: Prodeje v létě opět klesly, v srpnu však bodovaly Toyota a Hyundai

Po čtyřech měsících růstu evropské prodeje aut opět klesly, v červenci o 23,6 procenta, v srpnu pak o 18,1 %.

S evropskými prodeji nových automobilů je to pořád jako na houpačce. Na jaře registrace automobilů meziročně rostly, což vyvolávalo optimistické vyhlídky, nyní se ale ukazuje, že meziroční růst byl primárně způsoben loňskými nízkými čísly, kvůli covidovým uzávěrám. Po čtyřech měsících růstu v létě evropské registrace aut opět meziročně klesly.

V červenci bylo na evropských trzích registrováno 978.918 automobilů, o 23,6 % méně než před rokem. V srpnu to pak bylo 724.710 aut, o 18,1 % méně než před rokem. Vyplývá to ze statistik Evropského svazu výrobců automobilů (ACEA), který počítá prodeje v 30 evropských zemích. Pětadvacítku zemí Evropské unie (vyjma nevýznamné Malty) doplňuje o prodeje ve Velké Británii, Norsku, Švýcarsku a na Islandu.

Důvod meziročního letního propadu je přitom zřejmý. Souvisí s nedostatkem výrobních komponentů, hlavně čipů, který dokonce na čas zastavil mnohé továrny nejen na starém kontinentu. Situace se přitom nelepší, a tak mnohé automobilky naznačují, že situace s nedostatkem čipů setrvá i v roce 2022.

Automobilky už na tuto situaci reagují. Podle analytických společností začaly ve výrobě preferovat lukrativnější modely, na kterých více vydělají. Nedostatkových dílů se tak spíše dočkají větší, luxusnější modely, s vyšší marží. Podobně jsou na tom elektromobily, které se automobilkám zase hodí kvůli flotilovým emisím, a tak se nedostatkového dílu rovněž spíše dočkají.

Na srpnových výsledcích je tento trend znatelný. BMW a Audi totiž i přes meziroční poklesy patří mezi nejúspěšnější značky na trhu. Za srpen je mnichovská automobilka v celkovém pořadí třetí, ingolstadtská hned za ní. Naopak Mercedes-Benz obsadil osmou příčku, s meziročním propadem o 37,5 %.

Úspěšný měsíc to pak byl rovněž pro Toyotu, jejíchž 49.966 registrací je dokonce o 1,1 % více než před rokem.  I díky tomu se stala za srpen druhou nejprodávanější značkou v Evropě, hned za na kontinentu dominantním Volkswagenem.

Meziročně rostl také Hyundai. Jeho 38.143 registrací je meziroční nárůst o 2,2 %, což korejskému výrobci vyneslo páté místo mezi značkami. Naopak Škoda byla v srpnu sedmá, 36.644 registrovaných aut je o 24,9 % méně než před rokem.

Silně se pak propadly značky nově vzniklého koncernu Stellantis, Peugeot o 39,6 %, Fiat o 24,3 % a Citroën o 31,3 %.

Evropský trh v srpnu 2021: Nejprodávanější auta podle značek
Poř.ZnačkaRegistrace 8/2021 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Volkswagen85.433-12,611,8
2.Toyota49.966+1,16,9
3.BMW43.562-14,76
4.Audi40.338-6,25,6
5.Hyundai38.143+2,25,3
6.Renault36.906-31,85,1
7.Škoda36.644-24,95,1
8.Mercedes-Benz36.158-37,55
9.Kia34.917-2,84,8
10.Peugeot32.555-39,64,5
11.Ford32.147-37,94,4
12.Dacia31.279-8,24,3
13.Opel/Vauxhall27.463-17,93,8
14.Fiat25.970-24,33,6
15.Seat25.749-10,83,6
16.Citroën22.961-31,33,2
17.Nissan12.457-37,21,7
18.Volvo12.281-25,71,7
19.Mazda11.910+9,91,6
20.Mini8.560-29,71,2
-CELKEM724.710-18,1-

Po osmi měsících roku pak bylo v Evropě podle statistik ACEA registrováno 8.188.886 automobilů, o 12,7 % více než před rokem. Po jarním růstu hlásí většina značek meziroční nárůst prodejů, ten se ale kvůli slabému létu postupně zmenšuje.

Vede každopádně Volkswagen s 937.753 registracemi, za nímž následují Peugeot, Toyota a BMW. Škoda za období leden až srpen drží osmou příčku, jejích 435.185 registrací je o 8,4 % více než před rokem.

Evropský trh v období leden-srpen 2021: Nejprodávanější auta podle značek
Poř.ZnačkaRegistrace 1-8/2021 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Volkswagen937.753+13,411,5
2.Peugeot509.486+12,96,2
3.Toyota502.668+27,66,1
4.BMW475.979+16,15,8
5.Renault447.499-10,75,5
6.Mercedes-Benz439.099+1,15,4
7.Audi438.923+18,75,4
8.Škoda435.185+8,45,3
9.Ford380.495-4,54,6
10.Fiat343.658+17,04,2
11.Opel/Vauxhall341.306+16,04,2
12.Kia331.626+28,94
13.Hyundai331.268+27,84
14.Citroën316.999+11,83,9
15.Seat296.472+24,93,6
16.Dacia261.723+5,73,2
17.Volvo200.078+18,42,4
18.Nissan167.267-5,22
19.Mini116.875+14,81,4
20.Mazda106.520+25,21,3
-CELKEM8.188.886+12,7-