Evropští vyšetřovatelé míří do Číny prověřovat automobilky. Můžou uvalit cla
Zkoumání, zda nemají čínské elektromobily příliš velkou nefér výhodu v podobě státních dotací, a zda tak není potřeba na jejich import do EU uvalit clo, pokračuje návštěvami evropských inspektorů v některých čínských fabrikách.
Evropská unie již loni v září ohlásila záměr zkoumat, nakolik je potřeba zatížit elektromobily importované do EU z Číny cly či jinými dovozovými daněmi. Tamní vláda totiž, alespoň dle EU, své automobilky dotuje s cílem zaplavit vzdálené trhy vlastní technologií. Díky státní finanční podpoře se totiž čínská auta mohou prodávat výrazně levněji ve srovnání s evropskou konkurencí, která funguje bez dotací.
„Jejich ceny jsou uměle drženy nízko díky rozsáhlým státním dotacím,“ prohlásila v září předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová. EU se podle jejích starších slov musí bránit neférovým čínským praktikám na trhu. Poukázala například na zkušenost z minulých let z odvětví solárních elektráren, kde Čína získala silné postavení kvůli nízkým cenám. „Je rovněž klíčové ponechat otevřené kanály komunikace a dialogu s Čínou,“ uvedla.
Do Číny podle agentury Reuters v následujících týdnech odjede skupina evropských vyšetřovatelů, která se zaměří na značky BYD, Geely (mj. majitel automobilky Volvo Cars) a SAIC. Inspektoři navštíví také čínské fabriky zahraničních značek, jako je Tesla, Renault nebo BMW.
„Komise vybrala reprezentativní vzorek čínských a evropských výrobců, kteří již odpovídali v dotaznících. Inspektoři je během ledna a února roku 2024 navštíví, aby odpovědi ověřili,“ řekl Olof Gill, mluvčí Evropské komise.
Pochopitelně, tyto prověrky ochlazují diplomatické vztahy mezi Čínou a Evropskou unií. Čína nedávno začala vyšetřovat importovanou brandy z Francie kvůli podezření z dumpingových cen, což vypadá jako odvetný krok. Tato evropská země totiž patří k podporovatelům unijního vyšetřování.
Ochlazení vztahů mezi EU a Čínou ovšem nejde jen na vrub snahy Unie o aspoň nějakou ochranu vlastního automobilového průmyslu, když už mu v podstatě nařizuje přechod k drahé elektromobilitě. Od ruské invaze na Ukrajinu se zesílilo diplomatické i obchodní spojení Pekingu s Moskvou.