Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropští vyšetřovatelé míří do Číny prověřovat automobilky. Můžou uvalit cla

Marek Bednář
Diskuze (21)

Zkoumání, zda nemají čínské elektromobily příliš velkou nefér výhodu v podobě státních dotací, a zda tak není potřeba na jejich import do EU uvalit clo, pokračuje návštěvami evropských inspektorů v některých čínských fabrikách.

Evropská unie již loni v září ohlásila záměr zkoumat, nakolik je potřeba zatížit elektromobily importované do EU z Číny cly či jinými dovozovými daněmi. Tamní vláda totiž, alespoň dle EU, své automobilky dotuje s cílem zaplavit vzdálené trhy vlastní technologií. Díky státní finanční podpoře se totiž čínská auta mohou prodávat výrazně levněji ve srovnání s evropskou konkurencí, která funguje bez dotací.

„Jejich ceny jsou uměle drženy nízko díky rozsáhlým státním dotacím,“ prohlásila v září předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová. EU se podle jejích starších slov musí bránit neférovým čínským praktikám na trhu. Poukázala například na zkušenost z minulých let z odvětví solárních elektráren, kde Čína získala silné postavení kvůli nízkým cenám. „Je rovněž klíčové ponechat otevřené kanály komunikace a dialogu s Čínou,“ uvedla.

Video se připravuje ...

Do Číny podle agentury Reuters v následujících týdnech odjede skupina evropských vyšetřovatelů, která se zaměří na značky BYD, Geely (mj. majitel automobilky Volvo Cars) a SAIC. Inspektoři navštíví také čínské fabriky zahraničních značek, jako je Tesla, Renault nebo BMW.

„Komise vybrala reprezentativní vzorek čínských a evropských výrobců, kteří již odpovídali v dotaznících. Inspektoři je během ledna a února roku 2024 navštíví, aby odpovědi ověřili,“ řekl Olof Gill, mluvčí Evropské komise.

Pochopitelně, tyto prověrky ochlazují diplomatické vztahy mezi Čínou a Evropskou unií. Čína nedávno začala vyšetřovat importovanou brandy z Francie kvůli podezření z dumpingových cen, což vypadá jako odvetný krok. Tato evropská země totiž patří k podporovatelům unijního vyšetřování.

Ochlazení vztahů mezi EU a Čínou ovšem nejde jen na vrub snahy Unie o aspoň nějakou ochranu vlastního automobilového průmyslu, když už mu v podstatě nařizuje přechod k drahé elektromobilitě. Od ruské invaze na Ukrajinu se zesílilo diplomatické i obchodní spojení Pekingu s Moskvou.

Marek Bednář
Diskuze (21)

Doporučujeme

18. 1. 2024 14:03
Re: A proč tam jedou?
Jakože v komoušské totalitní zemi, která neskrývaně kopíruje všechno možný a netají se tím, že úkolem poloviny rozvědky je průmyslová špionáž, ukáže nějakýmu úředníčkovi všechnu levotu? Haha.
Avatar - Barrichello
18. 1. 2024 10:27
Re: EU elektromobily nenutí
Ten ale nejde s ničím jiným dosáhnout, nebot je to NEOSTALNISTICKA UTOPIE :-)
Avatar - speedfred
18. 1. 2024 10:11
Re: A proč tam jedou?
Idealista. 😆 Číňan im ukáže čo uzná za vhodné.
18. 1. 2024 08:04
Re: A proč tam jedou?
Že si to ty nevieš predstaviť, neznamená že sú ostatní rovnako neschopní. To, že čína pumpuje miliardy do výrobcov EV je známa vec. To, že ich koordinuje vláda sa preukáže vyšetrovaním imo.
Avatar - twistedTSD
18. 1. 2024 06:45
Hehe
Eurobyrokrati si udělají výlet, ochutnají čínskou kuchyni, zajdou do místních bordelů, osahají si pár čínských EV, a nakonec se vrátí s překvapivým závěrem, že nutně potřebujeme 30 % clo kvůli strašně nefér státní podpoře. Nakonec Evropa schválí další obří dotační balíky pro domácí automobilky. Automotive zachráněn, všichni jsou spokojení, teda kromě zákazníka, kterého bude většinou auto stát nadále 2x tolik, co v Číně.