Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Can-Am Ryker
Can-Am Ryker
Tlačítkem vedle přístrojů se přepínají jízdní režimy. Sport a Rally jsou stejně ostré, ten druhý ale dovolí na nezpevněném povrchu větší prokluz kola.
Can-Am Ryker
89 Fotogalerie

Exkluzivně jsme vyzkoušeli tříkolku Can-Am Ryker: Cesta je prach a štěrk…

Can-Am rozšiřuje nabídku tříkolek o městský, případně outdoorový ryker. Cílí hlavně na mládež, dívky a začátečníky ve třech stopách.  Jako jediní Češi jsme novinku otestovali.

Kanadské tříkolky Can-Am Spyder se vyrábějí už deset let, přes to na silnici působí jako zjevení, které ne každý zná. My jsme za ty roky vyzkoušeli všechny poddruhy specifického křížence: ostrý spyder RS, cestovně-sportovní ST, luxusní RT i požitkářský powercruiser F3.

Pro spydery je typický robustní styl, plnotučný tříválec 1,3 litru, sekvenční řazení a cena neklesající pod půl milionu. Pro méně náročnou klientelu je tu nový ryker. I on zaujímá exotický pavoučí postoj, ale díky skromnějšímu pojetí sráží cenovku do říše běžných motorek a svěžím vzhledem by rád oslovil mladší klientelu, což ostatně potvrzuje i na míru ušitý konfigurátor v podobě aplikace pro chytré telefony. V ní si můžete zkoušet nejrůznější kombinace barevných kapot, kol, plexištítů, sedel, dvojsedel, kufrů… celkem dojdete k hodnotě 75.000 kombinací!

Video placeholder
Can-Am Ryker • Zdroj: Can-Am

Štěrková premiéra

Ryker vychází z technického základu spyderu, se kterým sdílí třeba rozvor. Proti modelu F3 je ale o 290 mm kratší a o 12 mm širší. Celkově působí novinka kompaktnějším dojmem a ve standardní konfiguraci vypadá asi jako velký balvan na třech kolech, ze kterého trčí sedlo. V příslušenství pak najdete jakýsi podsedlový nástavec, který slouží jako nosič, držák kufru (jinak máte jen sedmilitrovou schránku pod přední kapotou) nebo platforma pro sedlo spolujezdce. Že není kdovíjak pohodlné, patří k žánru. Na křižování Evropy ve dvou jsou tu spydery. Ryker míří do města a okolí, chce budit rozruch a bavit vás. Nemá ambice být praktický. Je to požitkářský stroj pro víkendové vyjížďky. A pozor! Poprvé mohou vést i mimo asfalt.

Aby nám Can-Am ilustroval svůj záměr, vytáhl nás do okolí portugalského letoviska Faro, kde jsme dokonale pochopili filozofii rykeru.  

Jen to nejnutnější

Štrúdl dvanácti dunících tříkolek vyplňuje celý bulvár. Každá má jinou barvu a lidé nevědí, kterou fotit dřív. Kdo se hodlá jen brouzdat na pohodu městem, tomu bohatě stačí základní silniční šestistovka. Jestliže rádi vezmete za plyn, podmaní si vás ale spíš devítikilo. Má hutný zátah odspodu a po vlažnějším středu vás v 6500 min-1 čeká vlna brutální síly.

V obou případech jde o nový řadový agregát z vlastní líhně, do koncernu BRP totiž patří i rakouská motorárna Rotax. Protože chce ryker oslovit hlavně začínající jezdce včetně něžného pohlaví, razí heslo maximální jednoduchosti. Díky variátoru tedy odpadá řazení, na řídítkách byste marně hledali armádu tlačítek elektronických systémů. Tříkolka má propracovaný systém kontroly trakce a stability, vy si můžete nanejvýš vybrat jízdní režimy Eco, Sport, případně Rally.

Tím se dostáváme k jádru pudla. 

Video placeholder
Can-Am Ryker z dronu • Zdroj: Can-Am

Tanec v prachu

Ryker Rally je verze, která nás chytla za srdce nejvíc. Nabízí se výhradně s větším motorem, má plně nastavitelný podvozek KYB s většími zdvihy i světlostí (+10 mm) a terénní pneumatiky. Tu zadní pak o palec menší a efektně odhalenou.

Náš průvodce dává blinkr a stáčí kolonu z horských serpentin do šotolinové cesty. „Aktivujte si mód Rally, čeká nás asi dvanáct kilometrů,“ znějí instrukce a nás svrbí dlaně. Už na asfaltu při výjezdu z křižovatky nebo kruhového objezdu dovolí elektronika efektní smyk zádě, co teprve tady!

Důležité je pochopit filozofii tříkolové věci. Nejde o rallyeové auto, které si před zatáčkou rozhodíte do driftu a pak jedete bokem. To by nás fyzika poslala rychle do kotrmelců. Rallyeový mód ale zostří plyn, dovolí prokluz zadního kola a vychýlení zádě v úhlu 30°. Ryker tedy efektně vrtí zádí při rozjezdu, hrabe, když na štěrku držíme „plnej“, a hezky se smýkne, když mu naložíme na výjezdu ze zatáčky. Chce to se chvíli poznávat, pochopit fungování elektroniky a nesnažit se ji přeprat, ale hledat společnou řeč. Jakmile dostanete specifické chování tříkolky do ruky, je s ní na šotolině hromada zábavy. Navíc výborný podvozek KYB dovoluje štípat to hlava nehlava i po dost rozbitém povrchu, kde se standardními silničními tlumiči Sachs musíte jet na čtvrt plynu.

Českým pragmatickým pohledem si jen říkáme, kolik takových krásných cestiček u nás máme. Ve vyjetých kolejích od traktoru mezi poli to bohužel nebude úplně ono.

Plusy

  • Výstřední stroj, který vždy a všude zaujme
  • Charismatický tříválec
  • Snadné ovládání
  • Stabilita tří kol
  • Stačí řidičák na auto
  • Rozumná cena

Minusy

  • Omezené využití
  • Kvůli šířce neprojede tam, kde motorka
Základní údajeRyker 600Ryker 900Ryker 900 Rally Edition
Motorčtyřtaktní řadový dvouválec Rotaxčtyřtaktní řadový tříválec Rotax
Chlazeníkapalinoukapalinou
Výkon (kW/min-1)35/730057,5/7100
Točivý moment (Nm/min-1)47/620076/6300
PřevodovkaCVT
Sekundární převodkloubový hřídel
Brzdy P/Z (mm)kotoučové s ABS, ovládání nožní pákou 2 x 270/220
Tlumiče, zdvih pérování P/Z (mm)Sachs, 137/150Sachs, 137/150KYB HPG, 162/175
Pneumatiky P a Z145/60 R16 a 205/45 R16145/60 R16 a 205/45 R16145/60 R16 a 205/55 R15
Délka x šířka x výška (mm)2352 x 1509 x 1062
Rozvor (mm)1709
Světlá výška (mm)104102112
Výška sedla (mm)599597615
Pohotovostní hmotnost (kg)270280285
Objem nádrže (l)20
Cena (Kč)279 000327 800376 000