Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Exkluzivní testování pneumatik s Autoklubem: Kolik toho vydrží letní gumy?

Petr Barták Petr Barták 21. 4. 2019
6
19
Zobrazit náhledy (6)
Test pneumatiky 205/55R 16, vozidlo Volkswagen Golf VII

Na porovnávání letních pneumatik v rozměru 205/55 R16, vhodných třeba na octavie, jsme byli pozváni jako jediná redakce v Česku. Jak testy jednoho z nejžádanějších rozměrů vypadají?

Testy brzdění, držení stopy a záběru na mokru včetně aquaplaningu představují klíčovou součást zkoumání vlastností letních pneumatik. Další část pak tvoří zkoušky na suchém povrchu.

Do testování Autoklub České republiky zařadil jako etalon plášť Barum Bravuris 5, čerstvou novinku z Otrokovic. „Barumky dlouhodobě vedou v oblibě mezi českými řidiči,“ vysvětluje důvod volby Libor Budina z Autoklubu ČR, jenž si porovnávání plášťů objednal a platí jej. K nim přidal ještě šestici dalších pneumatik stejné cenové hladiny – v sumách od necelé tisícovky až po 1220 Kč.

Sedm

Na okruhu Contidrom v Jewersenu severně od Hannoveru stojí v dílně sedmička testovaných plášťů, a to v celkem deseti kusech od každého dezénu. Proč? „Čtyři pláště se podrobují objektivnímu testování a další čtyři subjektivnímu.

A zbylé dva se při testech aquaplaningu dávají jen na hnací nápravu,“ říká Phillip Ohliger, šéf testovacího týmu. Jak dodává, aby byly testy co nejobjektivnější, pláště se pořizují nikoli u výrobců, ale přímo u dealerů či přes internet. Tedy stejně jako by je kupovali běžní motoristé.

Než se kola s testovanými plášti namontují na testovací golf sedmé generace, musí se s nimi ujet minimálně 400 kilometrů. „Z plášťů je tak ojeta ochranná silikonová vrstva, testy jsou objektivnější,“ připomíná Ohliger.

500 km a dost

Začínáme disciplínami, které pneumatiky nejméně opotřebovávají, a proto míříme na zkušební okruh (detailnější popis disciplin v textu Co jsme měřili). Testuje se tu chování vozidla v zatáčkách na mokrém povrchu, takzvaný mokrý handling, při němž testovací auto celkem pětkrát objede 1823 metrů dlouhý okruh. „Nejlepší a nejslabší změřený čas se škrtá, rozdíly by měly být minimální,“ vysvětluje testovací jezdec Jens Lahrs.

Další disciplínou je příčný aquaplaning. V něm se sledují vlastnosti dezénu vozu při jízdě na okruhu v okamžiku, kdy vozidlo najede všemi koly do vany s vodou o hloubce 6 mm. Při okruzích se postupně zvyšuje rychlost z 65 až na 95 km/h. Čím rychleji auto vyjede ze zatáčky, tím snadněji ztrácí přilnavost a vylétává ze zatáčky. Na okruhu zůstáváme jen díky cviku zkušebního jezdce.

Při podélném aquaplaningu se zase zkoumá stav, kdy testovací vůz jede  šedesátkou jedním kolem po mokrém povrchu a druhým ve vaně vyplněné 8 mm vody. Měří se tu rychlost, při níž prokluz mezi předními koly přesáhne 15 procent.

Při brzdění za mokra se sleduje brzdná dráha z rychlosti 80 km/h do úplného zastavení na mokrém asfaltu se zapnutým  systémem ABS. Z rozdílu brzdných drah lze dopočítat zůstatkovou rychlost vozidla v okamžiku, kdy pneumatika s nejkratší brzdnou drahou již zastavila. „U plášťů s delší brzdnou drahou to tak vlastně představuje rychlost vozidla při nárazu do překážky. Může být ještě i přes 30 km/h v okamžiku, kdy pneumatika s nejkratší brzdnou dráhou již vozidlo zastavila,“ popisuje důležitost této disciplíny Lahrs.

Po testech na malém okruhu, kde se sledují odstředivé tendence vozidla na asfaltu a na kostkách, nakonec přichází brzdění na suchu. To už mají pláště najeto okolo 500 kilometrů, další ale moc nepřidají – po jejich absolvování jsou totiž z ještě ráno bezvadných plášťů už jen galusky. Ale testy už zbývá jen vyhodnotit.  

Co jsme měřili

Aquaplaning podélný: Měří se rychlost v km/h, při níž prokluz mezi předními koly přesáhne 15 %. Jedno kolo jede na mokrém povrchu a druhé ve vaně s hloubkou vody 8 mm.

Aquaplaning příčný: Sleduje se příčné zrychlení vozu při jízdě na okruhu v okamžiku, kdy vozidlo najede do vany s šesti milimetry vody. Rychlost postupně narůstá od 65 do 95 km/h.

Zatáčení na mokrém okruhu: Měří se čas průjezdu okruhu na mokrém asfaltu. Auto pohybující se v kruhu s průměrem 58 metrů se snaží dosáhnout co nejrychlejšího času za kolo. Pokud dochází k odkluzování, při němž se zvětšuje poloměr kola, je čas vozidla pomalejší.

Mokrý handling: Auto jede na zkušebním okruhu, který je trvale a rovnoměrně zavlažován. Dráha má délku 1823 metrů a jezdec jede pět okruhů. Nejlepší a nejhorší čas se nepočítá, mezi výsledky by měly být minimální rozdíly.

Brzdění: Sleduje se délka brzdné dráhy v metrech z rychlosti 80 km/h na nulu na asfaltu se zapnutým systémem ABS. Z rozdílu brzdných drah se dopočítává zůstatková rychlost vozidla v okamžiku, kdy pneumatika s nejkratší brzdnou drahou již zastavila. U plášťů s delší brzdnou dráhou se pak ze zbytkové rychlosti vypočítává rychlost nárazu do překážky – může být i přes 30 km/h. Systém testu platí pro brzdění za sucha i za mokra.

Suchý handling: Měří se průměrný čas na jeden okruh 1650 metrů dlouhého suchého asfaltu v sekundách.

Vnější hluk: Vypočítává se při rychlosti 50 a 80 km/h z údajů mikrofonů vzdálených tři metry od vozidla na každé straně. Vůz se rozjede na ustálenou rychlost a vypne se motor. Odečítají se případné rušivé zvuky okolí.

Auta pro testovaný rozměr

  • Audi: A3
  • Citroën: C3, C4
  • Dacia: Logan, Sandero
  • Fiat: Croma, Tipo
  • Ford: C-Max, Focus, Mondeo
  • Honda: Civic, FR-V
  • Hyundai: i30, ix20
  • Kia: Ceed, Soul, Venga
  • Mazda: 3, 5
  • Mercedes: A, B, C, Citan, CLA, CLC, SLC
  • Nissan: Leaf, Pulsar
  • Opel: Astra, Meriva, Zafira
  • Peugeot: 2008, 207, 307, 308
  • Renault Fluence, Kangoo, Mégane, Scénic
  • Seat: Exeo, Leon
  • Škoda: Octavia, Superb
  • Subaru: BRZ, Impreza, Legacy
  • Toyota: Auris, Corolla
  • Volvo: C30, S40, V40, S60, V50
  • Volkswagen: Caddy, CC, Eos, Golf,Passat, Touran

Postřehy ze zkušební dráhy

  • Vůbec nejlepší výsledky při testech měla pneumatika Firestone Roadhawk, zejména při brzdění s ABS na asfaltu za mokra i sucha, a také a při podélném aquaplaningu.
  • Test valivého odporu ukázal, že nový Barum Bravuris 5 má v této kategorii o třídu lepší výsledky než ostatní pneumatiky. Tudíž vozidlu obutému těmito plášti sníží spotřebu.
  • Velmi nízké hodnoty při příčném aquaplaningu odsoudily jinak velmi slušné obutí Goodride Radial až na poslední místo mezi testovanými plášti.

Dva způsoby testování

Přístrojové: GPS záznamy jízdních drah a časů se používají k objektivnímu testování. Technika pomáhá proto, že je nutné zajet pokud možno shodné hodnoty s konkurenčními plášti. Výsledky dovolí vypočítat například míru přilnavosti pláště k mokrému povrchu, sleduje se i podélné a příčné zrychlení, míra stáčení auta okolo svislé osy a porovnává se i úhel natočení pneumatiky se skutečným směrem jízdy.

Zkušenosti testovacích pilotů: Odlišnosti v chování jednotlivých dezénů pneumatik se zjišťují při subjektivním testování. Zkušený testovací pilot po každé jízdě bodově od 0 až po 10 hodnotí například trakci či odezvu v řízení. Přitom samozřejmě neví, jakou sadu plášťů má na autě právě nasazenu.

Jak rozumět tabulce

Barum Bravuris 5 byl určen jako měřítko vlastností pneumatik. Proto má hodnotu 100,0. Pokud dosáhly další pláště v porovnání lepších výsledků, mají index vyšší. To je třeba příklad Firestonu Roadhawk, jemuž zkušební jezdci naměřili lepší vlastnosti na mokrém povrchu. Pokud byly vlastnosti horší, index se zastavil na hodnotách pod 100. Jestliže byl v některém z porovnávaných parametrů výkon obutí podstatně horší než v ostatních disciplínách, snížilo se hodnocení pláště celkově. Například Goodride Radial RP28 při příčném aquaplaningu výrazně zaostával za ostatními výsledky, a proto obutí obdrželo celkové nevyhovující hodnocení.

Test pneumatiky 205/55R 16, vozidlo Volkswagen Golf VII

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Re: Re: Re: Re: AAA
Tycoon
| 22. 4. 2019
Doba dodání mě nenapadla, 3 dny je dost. Tohle souvisí také s tím, že auta dnes leckdy nemají rezervní kolo.
Re: Re: Re: Re: AAA
Tycoon
| 22. 4. 2019
Jasně, že 18" si dá na Scalu málokdo. To byl jenom příklad unikátního rozměru.
Avatar - Beefcake
Re: Re: Re: Re: AAA
Beefcake
| 22. 4. 2019
"cpat na obyc kompakt 18" kola s nizouckym profilem" - to vies, 18 to auto posunu do inej kategorie :)))
Uplny nezmysel.
Avatar - CHerokee
Re: ... jednooký mezi slepými....
CHerokee
| 21. 4. 2019
Výstižně napsáno, tohle je test pneu 3. ligy.
Re: Re: Re: AAA
kovv
| 21. 4. 2019
Unikátní rozměry jsou naprd. Mně dělá rozdíl cca 1500 Kč na gumě (Barum kontra Continental) a ještě se modlím ať nemám velký defekt, protože jsou většinou jen s dodáním do 3 dnů.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku