Ferrari chystá zařízení, které dá elektromobilům jejich skutečný zvuk
Italská automobilka už si zažádala o patentovou ochranu svého nápadu a pokračuje ve vývoji.
Elektrifikace je dnes hlavním tématem prakticky pro všechny evropské automobilky, ty nejluxusnější nevyjímaje. O čistě elektrických modelech Ferrari se sice zatím příliš nemluví, v budoucnu na ně ale také dojde. A automobilka se na to připravuje v naprosto každém ohledu, včetně zajištění toho správného zvukového projevu.
Podle kolegů z Carbuzz už si přitom společnost Ferrari podala i žádost o patentovou ochranu zařízení pro silniční vozy, které by mělo vydávat zvuk, který bude spojován s elektrickým pohonem. Údajně by se tak nemělo jednat jen o umělé zvuky, jaké dnes produkuje většina elektromobilů, ale skutečný zvuk komponent elektrického pohonného.
Samotný zvuk by měl vznikat tak, že automobilka vezme zvuk elektromotorů a různých součástí hnacího ústrojí, změří rezonanční frekvence motor, převodovky, diferenciálu a dokonce i kol, a poté tyto zvuky zesílí pomocí rezonátoru umístěného u zadní nápravy, který tak vytvoří zvuk, jenž bude odpovídat rychlosti otáčení kol.
Cílem tohoto procesu, který je ve srovnání s uměle vytvořenými zvuky konkurence už na první pohled vcelku komplikovaný, by mělo být vytvoření unikátního zvuku, který bude fyzicky souviset s tím, co se momentálně děje v pohonné soustavě.
V galerii se objevuje také snímek, který naznačuje, že automobilka už tuto technologii testuje. Zatím by se však mělo jednat pouze o experimenty. Podle všeho to ale Ferrari myslí se specifickým zvukem elektrických modelů vážně. Ostatně už v minulosti se měly objevit zvěsti, že právě absence pořádného zvuku může být pro zákazníky jedním z problémů v přechodu na sportovní elektromobily.
Podle automobilky je totiž zvuk motoru pro zákazníky důležitou součástí potěšení z jízdy. Zvuk vytvářený motorem prý také umožňuje řidičům mít okamžitou zpětnou vazbu o stavu vozidla a o tom, co je třeba udělat, aby bylo dosaženo daných výkonů, jak se zmiňuje v dokumentu k nové technice.
Automobilka Ferrari přitom není jedinou, která při vytváření zvuku elektromobilů sází na sofistikované moderní technologie. Na stejný přístup vsadil Dodge u konceptu Daytona SRT EV, který využívá speciální „Fratzonic“ výfukový systém. Ten sleduje nárůst výkonu a podle toho přes zesilovač přehrává zvuk, který by měl také souviset s komponenty uvnitř stroje.
Na speciálních zvucích pro elektromobily přitom pracuje celá řada automobilek. Některé ovšem sází na vygenerovaný umělý zvuk, zatímco například společnost BMW při vytváření zvuků pro své elektromobily vsadila na zvuky, které vytvořil Hans Zimmer.