Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ferrari Classiche vzkřísilo unikátní kupé 225 E z roku 1952

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Oddělení Ferrari Classiche dokáže zázraky. Renovace ohořelého kupé 225 E ročníku 1952 trvala skoro dva roky, ale povedla se!

Vzpínající se koník v Maranellu má divizi, která se kromě poskytování certifikátů pravosti věnuje renovaci historických kousků značky. Oživování jednoho takového dokončila nedávno a oprávněně se jím chlubí.

Kupé 225 E (jako Export) s výrobním číslem 0178 bylo postaveno v květnu 1952. Ač se jedná o uzavřený automobil, rozhodně se neštítil automobilových závodů, koupil si jej totiž hrabě Antonio Sterzing, jeden z mnoha nadšených amatérů, kterým jmění a finanční prostředky umožňovaly se věnovat svému koníčku. Se spolujezdcem Ninem Rovellim debutovali hned v Mille Miglia. Jiný Sterzing, Bruno, vyhrál vrchařský podnik Bolzano-Mendola a okruhový Coppa Intereuropa na Monze, už bez obou nárazníků, které představovaly zbytečnost a váhu navíc. Žádné další úpravy nebyly potřeba...

Jejich Ferrari 225 E poté několikrát změnilo majitele, ale bohužel jej stihl poměrně pohnutý osud, nevyhnulo se plamenům. Motor, celohliníkový atmosférický dvouventilový V12 OHC Tipo 250 objemu 2715 cm3, překvapivě přežil požár takřka nezničený. Interiér byl však kompletně na odpis a karoserie částečně rovněž. Oheň je sice hodný sluha, ale zlý pán a napáchal vážné škody. V roce 1980 se tehdejší vlastník pokusil o první renovaci zpustošených „šatů“, mechanika však tehdy zůstala nedotčena.

Práci Ferrari Classiche zadal jeho současný majitel až z daleké Argentiny, hlavně rekonstrukci celé kabiny, ale vlastně kompletní obnovu včetně spálené skořápky. Technický stav krasavce byl doslova hrozný. Dokumentace k původní podobě interiéru neexistovala, prostě léty kamsi zmizela, nic se nenašlo ani v Maranellu. Pomohly ostatní postavené 225, vnitřek tak odpovídá co nejvěrněji době svého vzniku.

Renesance se tedy zdařila, Fénix povstal z popela a probudil se k novému životu. Září spoustou nového lesku, v kombinaci tmavě modré a bílé mu to opravdu sluší, je sice ve stavu, ve kterém snad před 64 lety Maranello ani neopustil, ale bylo to nutné.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)