Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ferrari 75 let
Ferrari 125 Spyder Corsa (1947)
Ferrari 125 Spyder Corsa (1947)
Ferrari 159 Sport (1947)
160 Fotogalerie

Ferrari slaví 75 let. V rámci oslav odhalí své první SUV

Maranellská automobilka připomíná 75 let své existence speciálním logem a sochou, kterou zhotovili sami pracovníci firmy.

Ferrari v letošním roce slaví historické jubileum. Bude to 75 let od založení maranellské automobilky, historicky se specializující na sportovní a supersportovní auta. Zároveň v letošním roce čeká Ferrari historická událost, když nabídne své první SUV.

Historie automobilky Ferrari se sice datuje do roku 1947, kdy na jaře toho roku vzniklo závodní auto Ferrari 125 S, první auto nesoucí toto jméno, ve skutečnosti je ale historie společnosti Enza Ferrariho mnohem starší.

Datuje se až do roku 1929, kdy (tehdy ještě v Modeně) vznikla Scuderia Ferrari, závodní tým Enza Ferrariho specializující se na úpravu vozů Alfa Romeo pro závodní účely. Když se však automobilka Alfa Romeo rozhodla postavit vlastní tovární tým, Enzo Ferrari byl nucen založit novou firmu, na základě dohody se navíc nesměl v následujících letech účastnit pod svým jménem závodů.

Přesto v roce 1940 Ferrari postavil Tipo 815, závodní auto s technikou Fiatu. I kvůli probíhající válce však většího renomé nemohlo dosáhnout.

To se povedlo až po válce, právě s Ferrari 125 S. První závod 11. května 1947 ještě speciál poháněný dvanáctiválcem z dílny Gioacchina Colomba nedokončil, v následujících měsících ale zvítězil v šesti závodech z třinácti, jichž se zúčastnil. A tak odstartovala slavná éra Ferrari trvající dodnes.

Od roku 1969 je pak firma spojená s Fiatem, který v ní tehdy koupil poloviční podíl, v době, kdy se jednalo o možnosti převzetí Ferrari americkým Fordem. Éra pod hlavičkou Fiatu skončila až v roce 2014, kdy se Ferrari stalo samostatným subjektem, s veřejně obchodovatelnými akciemi.

Dodnes se přitom Ferrari orientuje na sportovní a supersportovní automobily, při nichž využívá znalosti ze závodního prostředí, ať už okruhových závodů nebo Formule 1. Ferrari se tak na rozdíl od mnohé konkurence léta vyhýbalo SUV, obchodně zajímavý trend už ale dále nemohlo přehlížet. V roce 2022 tak dorazí model přezdívaný Purosangue (čistá krev), o němž toho i přes blížící se premiéru pořád moc nevíme.

Půjde každopádně o nepřímou náhradu za GTC4Lusso, které už před jeho příchodem skončilo. Základem pak bude nově vyvinutá platforma pro vozy s motorem vpředu, není však stále jisté, jaký motor Purosangue využije. Pořád se totiž nabízí i využití V12. K dispozici každopádně bude i pohon všech kol.

Jen u Purosangue ale nezůstane. K zákazníkům zamíří Daytona SP3, další dílo řady Icona, která oživuje myšlenky maranellských vozů historie. Navíc se nabízí i připomenutí 20 let od debutu Enza nebo 30 let od představení krásného 456.