Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ferrari Daytona SP3: Pocta sportovním prototypům ze 60. let minulého věku

Aleš Dragoun
Diskuze (7)

Ferrari vzdává hold svým prototypům, které před více než půlstoletím úspěšně zápolily v zaoceánských vytrvalostních závodech. Zároveň oživuje legendární jméno. Moderní Daytonu pohání V12 bez turb a elektromotorů.

Když se řekne Ferrari Daytona, každého okamžitě napadne slavné kupé 365 GTB/4 z let 1968-1973. Jenže název proslulé dráhy byl v jeho případě pouze neoficiální přezdívkou. Vzpínající se koník dominoval nejproslulejší americké čtyřiadvacetihodinovce v únoru 1967, kdy obsadil první tři místa celkové klasifikace.

Vyhráli Lorenzo Bandini s Chrisem Amonem na továrním spyderu 330 P4, druhá skončila dvojice Mike Parkes/Ludovico Scarfiotti se stejným modelem, ale v známějším uzavřeném provedení. A poslední stupínek vítězů obsadili Pedro Rodriguez a Jean Guichet se 412 P, tento vůz nasadil NART (North American Racing Team) bývalého závodníka a oficiálního importéra Ferrari pro USA Luigiho Chinettiho. Tovární Porsche neměla šanci, armáda devíti Fordů GT40 (z toho tří soukromých) prořídla za den a noc o dvě třetiny.

Nejnovější limitovaný model právě na tento totální triumf „placek“ z Maranella odkazuje. Proto dostal konečně oficiálně jméno okruhu na Floridě. Představuje rovněž třetí model tzv. Icona Series po speedsterech Monza SP1 a SP2 z roku 2018. Byl oficiálně představen na okruhu v Mugellu v rámci akce Ferrari Finali Mondiali. I on má technický základ v řadě 812.

Exotický supersport navrhl tým vedený Flaviem Manzonim, Nechali se inspirovat právě závodními klasiky 330 P3 (1966), 330 P4 (1967) a také pozdější 312 P a 512 S (1969), dále pak stroje pro Can-Am s čísly 350 (1967) a 712 (1971). Linky jsou samozřejmě agresivnější, ostřejší a modernější.

Video se připravuje ...

Tvary byly podřízeny aerodynamice. Vpředu trůní výrazný splitter, „nárazníky“ odkazují na zmíněnou P4. Na nízkou příď navazují vyboulené blatníky, zkrátka směs retra a moderny. Vodorovné lamely slouží jako přívody vzduchu. Hlavní diodová světla jsou opatřena zasouvacími klapkami, které pro změnu odkazují na „mrkačky“. V „motýlích“ dveřích jsou integrovány sací otvory, není tedy třeba tradičních bočních vstupů. Jimi proudí vzduch zase k postranním chladičům. Zrcátka na blatnících vypadají docela sexy.

O kulaté blatníky i lamely nepřišla ani dramatická záď. Nad žebry, která ji tvoří takřka celou, našel místo vodorovný pásek koncových LED. Difuzor je karbonový, dvě lichoběžníkové koncovky výfuku umístěny centrálně a hlavně řádně vysoko. SP3 Daytona se však obejde bez aktivní aerodynamiky, tedy pohyblivých křídel.

Pod kovovým krytem s centrální páteří, která zlepšuje chlazení, se nenachází turbomotor, nenajdeme tu ani žádnou elektrickou posilu. Vidlicový dvanáctiválec z 812 Competizione je tedy atmosférický, válce svírají úhel 65 stupňů. Agregát s kódem F140HC byl oproti výchozímu modifikován, takže z objemu 6496 cm3 nabízí 618 kW (840 k) v 9250 otáčkách, červené pole začíná o 250 obrátek výše. Úpravy se dotkly hlavně sání a výfuku, ojnice jsou z lehkého titanu, zhubl i klikový hřídel. Nic výkonnějšího v oblasti zážehových motorů v sériové produkci dosud Ferrari nenabídlo. Silnější už jsou jen hybridy.

Doba manuálních převodovek je v Maranellu minulostí, o přenos násobků 697 N.m v 7250 min-1 na zadní kola se stará sedmistupňová dvouspojková skříň F1, také z 812 Competizione. Nechybí samosvorný diferenciál.

Pětipaprsková kola obouvají speciálně vyvinuté třicetiprocentní pneumatiky P Zero Corsa od Pirelli s šířkou 265, respektive 345 mm a průměrem dvaceti/jednadvaceti palců. Podvozek i karoserie jsou vyrobeny z moderních lehkých materiálů: leteckých kompozitů, kevlaru i uhlíkových vláken. Obě nápravy dělí 2651 mm. Palivová nádrž má objem 86 litrů. její hrdlo je umístěno za levými dveřmi.

Hardware“ dokáže 4686 mm dlouhou, 2050 mm širokou a 1485 kg vážící Daytonu katapultovat z klidu na stovku za 2,85 s (ano, pro větší přesnost uvádí Ferrari oficiálně zrychlení na setiny) a na dvojnásobné tempo se střela dostane během 7,4 s. Pravda, oficiální hodnota váhy je suchá, tedy bez provozních kapalin. Což je trochu nesmysl, ale číslo prostě vypadá na papíře lépe. Na přední nápravu připadá 44 procent, na zadní 56. Maximální rychlost přesahuje 340 km/h. Nejrychlejší vozy planety dnes sice jedou hodně přes 400, ale ty mají vesměs motory dopované... A reálná data mohou být ještě o něco lepší, musíme si počkat na nějaký ten test.

Kokpit pro dva vyznává sice modernu, ale zároveň minimalismus. Palubní desku pokrývá semiš, najdeme tu i spoustu odkrytých uhlíkových kompozitů. Přístrojový štít je pochopitelně digitální a obsahuje i infotainment, další obrazovka tak neruší vzhled. Tříramenný volant má na levé straně integrovaná tlačítka, která umožňují ovládat 80 % funkcí, aniž by řidič sundal ruce.

Sedadla jsou pevná (rudý exemplář na firemních fotkách dostal kontrastně modrá) a na vnějších stranách zasahují do boků. S pedály se však logicky hýbat dá. Pozice pilota je v porovnání s ostatními moderními ferrari nižší a více nakloněná. Inspirace v padesát a více let starých prototypech je nadmíru zřejmá, tehdejší jezdci také neměli možnost svoje sedačky posouvat, ty byly připevněny přímo k podvozku. Auto s odnímatelným dílem střechy je samo o sobě jen 1142 mm nízké.

Nechybí moderní elektronické asistenty, nejnovější verze Side Slip Angle Control 6.1 a poprvé i Ferrari Dynamic Enhancer, systém řízení příčné dynamiky, který posiluje brzdy při jízdě na limitu do zatáček, má rovněž závodní režim.

Ferrari postaví 599 kusů. Docela slušné množství, říkáte si. Jenže... všechny už jsou vyprodané, i když jeden každý přijde na dva miliony eur (50,8 milionu korun). Bez daně, samozřejmě. Šéf prodeje a marketingu Enrico Galliera totiž oznámil, že pro novinku se rozhodlo všech 499 klientů, kteří mají doma v garážích jedno- a dvoumístné Monzy SP1 a SP2. No a zbylou stovku si rozeberou automobilkou vybraní zákazníci-sběratelé. Dělá to takhle už dlouhá léta, aby zamezila spekulativním obchodům. Dodávky začnou v posledním čtvrtletí příštího roku, Daytona SP3 je homologována pro běžné silnice.

Zdroje: Ferrari, Carscoops, Wikipedia, RacingSportsCars.com, World Sports Racing Prototypes, Auto World Press, Automotive News Europe, Autocar, Motor1, Supercars.net

Foto a video: Ferrari

Aleš Dragoun
Diskuze (7)

Doporučujeme

23. 11. 2021 18:39
Omezení vztlaku
Vztlak vozu se tu nápadně omezuje již samotným celkovým tvarem (zejména odvážně "projmutá" podlaha). Pininfarina by měl radost, neboť to připomíná jeho základní tvar vypiplaný v jeho tehdy prvním aerodynamickém tunelu a potvrzuje to jeho hlavní myšlenku, že veškeré přídavné aerodynamické prvky jsou jen znaky nedokonalosti tvaru.
Avatar - Ji/Ri
23. 11. 2021 17:50
Re: Vrchol řady Icona...
Je to nádhera.... :yes:
23. 11. 2021 04:19
Re: Ferrari
Jaká mediální masáž? Nepleteš si to s Favoritem? Cena diskutabilní není, je sice vysoká, ale všechna auta jsou již prodána.

Která konkurence je o patro výše?
Avatar - Ji/Ri
22. 11. 2021 18:55
Ferrari
.... to je taková nádhera a navíc bez poskrvny ekosraček.

Tohle je Ferrari. ...jdeš si sednout a už zdálky tě má.... dech, tep, lehce se orosíš... pak sedneš, start a emoce se valí jak tsunami.... a ta jízda....

Ferrari je u mě jediná kára, co ti dává emoce na všech frontách a překrásně, po italsku....

...tyhle emoce umí jen Ferrari.

Standing ovation!
22. 11. 2021 11:15
Vrchol řady Icona...
...tohle je nejkrásnější Ferrari za mnoho let. Absolutní designový top. :yes: