Ferrari v letech 2021 až 2022 ukončí dodávky motorů pro Maserati! Co je příčinou?
Ferrari a Maserati, dvě prestižní automobilky, které navíc sídlí jen kousek od sebe, již nějaký čas sdílejí pohonné jednotky. Jejich vývoj má na starosti značka se vzpínajícím se koněm ve znaku. Jenže toto bude platit jen do let 2021 až 2022.
Zatímco vozy Ferrari používají tradiční dvanáctiválcové motory, jsou pro Maserati vyhrazeny menší šestiválce a osmiválce doplněné o přeplňování, v nichž má automobilka s trojzubcem ve znaku předlouhou tradici. Všechny motory však vznikají ve vývojovém centru a následně dílnách Ferrari.
Do roku 2015 byly obě automobilky součástí skupiny FCA, která sdružuje koncerny Fiat a Chrysler. Před tím, než se Fiat spojil s Američany, to byla výhradně italská skupina Fiat Auto. Od uvedeného data je však součástí FCA pouze Maserati. Ferrari od té doby patří finanční skupině IPO, jíž FCA prodalo své dosud držené akcie Ferrari.
Jak nedávno prohlásil Louis Camilleri: „Dodávky motorů v budoucnu pro Maserati nepovažujeme za perspektivní. Dalším důvodem jsou naše investice do vývoje motorů, které stávající dodávky Maserati nepokryjí.“ Kupodivu, Ferrari nemá v budoucnu údajně zájem dodávat své motory ani žádnému jinému automobilovému výrobci.
Maserati používá motory od Ferrari od roku 2002, kdy byla ukončena produkce vozu 3200 GT. Jeho dvakrát přeplňovaný osmiválec ještě pamatoval modely Shamal, Ghibli či hranaté Quatroporte. Připomeňme, že Maserati od roku 1980, kdy se představil model Biturbo, sázelo na přeplňování turbodmychadly.
V současné době vozy Maserati používají přeplňované šesti- a osmiválce, stejně jako atmosférický osmiválec, které ale vyrábí Ferrari. Co bude ale legendární značka dělat bez motorů Ferrari? Může začít opět vyvíjet vlastní agregáty. Spekuluje se také o dodávkách motorů od Dodge, který je také součástí FCA. Jak to nakonec bude, ale v tuto chvíli nikdo přesně říci nedokáže. My jen doufáme, že to s Maserati nedopadne jako před lety s Lancií…