Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ferrari v letech 2021 až 2022 ukončí dodávky motorů pro Maserati! Co je příčinou?

Tomáš Dusil
Diskuze (6)

Ferrari a Maserati, dvě prestižní automobilky, které navíc sídlí jen kousek od sebe, již nějaký čas sdílejí pohonné jednotky. Jejich vývoj má na starosti značka se vzpínajícím se koněm ve znaku. Jenže toto bude platit jen do let 2021 až 2022.

Zatímco vozy Ferrari používají tradiční dvanáctiválcové motory, jsou pro Maserati vyhrazeny menší šestiválce a osmiválce doplněné o přeplňování, v nichž má automobilka s trojzubcem ve znaku předlouhou tradici. Všechny motory však vznikají ve vývojovém centru a následně dílnách Ferrari.

Do roku 2015 byly obě automobilky součástí skupiny FCA, která sdružuje koncerny Fiat a Chrysler. Před tím, než se Fiat spojil s Američany, to byla výhradně italská skupina Fiat Auto. Od uvedeného data je však součástí FCA pouze Maserati. Ferrari od té doby patří finanční skupině IPO, jíž FCA prodalo své dosud držené akcie Ferrari.

Jak nedávno prohlásil Louis Camilleri: „Dodávky motorů v budoucnu pro Maserati nepovažujeme za perspektivní. Dalším důvodem jsou naše investice do vývoje motorů, které stávající dodávky Maserati nepokryjí.“ Kupodivu, Ferrari nemá v budoucnu údajně zájem dodávat své motory ani žádnému jinému automobilovému výrobci.

Maserati používá motory od Ferrari od roku 2002, kdy byla ukončena produkce vozu 3200 GT. Jeho dvakrát přeplňovaný osmiválec ještě pamatoval modely Shamal, Ghibli či hranaté Quatroporte. Připomeňme, že Maserati od roku 1980, kdy se představil model Biturbo, sázelo na přeplňování turbodmychadly.

V současné době vozy Maserati používají přeplňované šesti- a osmiválce, stejně jako atmosférický osmiválec, které ale vyrábí Ferrari. Co bude ale legendární značka dělat bez motorů Ferrari? Může začít opět vyvíjet vlastní agregáty. Spekuluje se také o dodávkách motorů od Dodge, který je také součástí FCA. Jak to nakonec bude, ale v tuto chvíli nikdo přesně říci nedokáže. My jen doufáme, že to s Maserati nedopadne jako před lety s Lancií…  

Tomáš Dusil
Diskuze (6)

Doporučujeme

13. 5. 2019 17:34
Pane Dusile...
...zkuste psát o autech, ne o ekonomických pojmech, kterým za mák nerozumíte. Ferrari nepatří žádné skupině IPO. IPO je i u nás běžně používaná zkratka anglického termínu Initial Public Offering, kterým se označuje první veřejná nabídka obchodovatelných akcií - vstup společnosti na burzu (v tomto případě na newyorskou). A těch akcií koncern FCA uvolnil 10 %. Zbytek se přerozdělil mezi akcionáře FCA a Pietra Ferrariho. Obdobně teď postupoval Uber. Stačilo by vám otevřít Wikipedii.
Avatar - Dzakobo
12. 5. 2019 13:20
A co Alfa?
Od Ferrari bere 2.9T. Třeba použijí připravovaný R6 od Jeepu, ale horší je to s V8, kde nemají turbo V8 pro Maserati. Naroubovat na HEMI turba by asi moc nefungovalo, tak buď něco vymyslí na čistém papíru nebo nakoupí jinde. A nebo si vystačí se současnou V6T (která je v podstatě Pentastar + turbo) a přidají elektromotor, i když ten motor asi bude končit, protože kvůli konstrukci open-deck je jeho maximum lehce nad 400k.

Navíc Maserati by potřebovalo V8 s plochou klikovou hřídelí kvůli svému typickému zvuku, je škoda, že se s Ferrari nedohodnou.
Avatar - Hammunasakra
12. 5. 2019 11:28
Re: Nedávno
Těsně vedle https://www.auto.cz/…tromobily-129118 :-)
12. 5. 2019 11:27
Konstrukce
Dokud bude větší zájem mládeže o elektroniku než o inovativní konstrukci strojírenskou a elektrotechnickou, bodou i legendární značky padat a nikdo a nic tomu nezabrání. Bez inovací to nejde, přičemž inovací je překopání původního biturba na motor plnící emisní normy. Kdo tvrdí, že to nejde, jen dokazuje, že není inovace schopen. Přitom se stačí pověnovat třecím parametrům, dávkování paliva, konfigurace spalovacího prostoru a optimalizovat ECU. Na třecí plochy jsem expert, ostatní rád přenechám schopnějším. Kdo nabídneme FCA tvůrčí spolupráci?