Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ferruccio Lamborghini: Zakladatel značky s býkem ve znaku zemřel před 20 lety

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 20. 2. 2013 • 14:02
13
9
Zobrazit náhledy (13)
Lamborghini Lamborghini Lamborghini Lamborghini Lamborghini Lamborghini Lamborghini Lamborghini
Jméno Ferruccio Lamborghini zná dnes celý svět. Výrobce traktorů se postavil samotnému Ferrarimu i vozům s jeho jménem.

Ferruccio Lamborghini spatřil světlo světa 28. dubna 1916 ve vesničce Renazzo di Cento v provincii Ferrara. Narodil se ve znamená Býka, takže není divu, že si právě toto zvíře později zvolil jako emblém pro své vozy. Ale nepředbíhejme...

Ačkoli se jeho rodina věnovala zemědělství a hlavně vínu, Ferruccia zajímaly spíše šroubky a matičky. Nebylo tedy divu, že studoval techniku na univerzitě v Boloni. Nejednalo se však o pouhého teoretika, praxi mohl dosytosti využít za války, kdy opravoval na řeckém ostrově Rhodos tanky a obrněnce v barvě khaki. Když se vrátil domů, vrhl se na podnikání. Jenže, boom posilovacích a cvičebních strojů začal až o mnoho let později. Možná byl signore Lamborghini v tomto směru vizionářem, ale kýžený zisk tento obor nepřinášel.

Italské dámy měly po válce zkrátka úplně jiné starosti než pečovat o tělo, nezapomínejme, že tato země byla na straně poražených mocností. Mladý Ferruccio tak spíše ležel v garáži pod svým maličkým Topolinem, které zušlechtil tak, že už na něj logo Fiatu nepatřilo a někteří jej považují za vůbec první Lamborghini. Hlavně s ním závodil a přihlásil jej dokonce i na Tisíc mil italských, tedy Mille Miglia. Slavného závodu v běžném provozu se nezúčastňovaly jen výkonné speciály.

Jezdeckou hvězdou se však Ferruccio nestal. Na jihu zničené Evropy byly jako mnohde jinde potřeba spíše traktory. A tak v roce 1948 vzniká ve městě Cento společnost Lamborghini Trattori S.p.A. Mechanického základu se doslova válelo všude dost, první kusy totiž vycházely z vojenských speciálů. A obchodní úspěch kvůli hladu po zemědělské mechanizaci nakonec přišel. Letopočet 1952 tak znamenal další rozšíření podnikání o výrobu klimatizačních jednotek.

Zakladatel si najednou mohl dovolit kupovat nová auta pro své potěšení, kromě trojcípé hvězdy převážně domácích značek. Včetně Ferrari. Častými poruchami spojky svého 250 GT byl však natolik rozladěn, že navštívil samotného Enza Ferrariho. Emotivní Enzo však nedokázal rozdýchat to, že si nějaký výrobce traktorů stěžoval na dokonalou techniku se vzpínajícím se koníkem a rázně ho vyprovodil, přičemž vyřkl slavnou větu: „Lamborghini, můžete být schopen řídit traktor, ale nikdy nebudete schopen správně zvládnout Ferrari.“. Ferruccio se tedy natruc rozhodl vyrábět vlastní vozy a proto v městečku Sant'Agata Bolognese založil v květnu 1963 Automobili Lamborghini.

Supermoderní továrna s plochou 50.000 m2 vyráběla postupně modely 350/400 GT, Miura, Islero, Espada, Jarama a Urraco. Produkce byla spíše kusová a dotovala jí hlavně úspěšná výroba traktorů. Jenže, očekávané zakázky nakonec nevyšly a divize Trattori byla prodána v roce 1972 firmě SAME. To málem pohřbilo i automobily, i tato část nakonec postupně musela změnit majitele. A ne jednou. Na samém konci 20. století ji převzal Volkswagen a svěřil ji do péče Audi. Nutno dodat, že se jí v náruči velkého koncernu poměrně daří, jinak by už dávno zanikla.

To už však Ferruccio Lamborghini nežil. Odešel na odpočinek v roce 1973, začal pěstovat víno a stal se v tomto oboru velmi uznávaným odborníkem. Také se podruhé oženil. Po dalších dvou dekádách zaslouženého důchodu, přesně 20 února 1993 jej však stihl infarkt. Zakladatel automobilky se zuřícím býkem ve znaku byl pohřben v rodném městě. Na poslední cestu jej dovezl, jak jinak, traktor značky, které vdechl život. Koneckonců si to sám přál ve své závěti.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - 3_diamanty
miura je nadherna
| 21. 2. 2013
ano mas pravdu.... supersport je ine kafe ako klasicke GT kupatko a la mustang...... ale miura v minulosti tiez nebola ziadny extra supersport... az kym to v lambe nezacali s vykonom prehanat ;-\ ....

miuru mozeme vidiet vo filme piti piti pa s funesom.... tam vynikne jej vyska.. neskutocne nizke a charizmaticke auto :yes:
Avatar - 3_diamanty
miura je nadherna
| 21. 2. 2013
suhlas... jedno z najkrajsich aut v historii ;-) :yes:

[odkaz]
miura je nadherna
| 21. 2. 2013
Miura je podle mě nejhezčí auto všech dob :yes:
miura je nadherna
| 21. 2. 2013
musím uznat, že ta miura je opravdu krásná, neznamená to něco jako had(zmije)? mustang a supersporty jsou od sebe dost daleko, ikdyž třeba tohle [odkaz] je určitě povedené retro, mě se ty brutální auta dneška líbí, stejně jako se mě líbí i jejich historie, lamborgini představuje klenoty v kterémkoliv roce i tisíciletí, :yes:
Avatar - 3_diamanty
miura je nadherna
| 21. 2. 2013
[odkaz]
[odkaz]

podla mna keby sa lambo dnes sustredilo na takyto retro dizajn a cerpalo z historie ( podobne ako novy mustang [odkaz] ) tak by to mohlo mat uspech :yes:

mne sa styl murcielaga a aventadoru vobec nepaci... je to skor uz o maximalnej sile a monstroznosti ako o nejakom dizajne a elegancii ktora kedysi zdobila lamba viac ako surovy vykon... miura vo mne vyvola viac emocii a nadsenia ako hranaty transformer aventador... je to tak :yes:

nieco z historie lamba najdeme v tomto zaujimavom clanku:
[odkaz]

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku