Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500
10 Fotogalerie

Fiat 500 TwinAir (0,9 l/63 kW): Premiéra dvouválce v Ženevě, do prodeje v září

FPT TwinAir, technická novinka, která kombinuje ventilový rozvod MultiAir a koncepci řadového dvouválce, se představí na ženevském autosalonu v modelu Fiat 500. Ve srovnání se současnými motory Fire přináší vyšší výkon a nižší spotřebu.

Fiat zvolil nekonvenční přístup k downsizingu a rozhodl se do aut na evropských silnicích vrátit dvouválcové motory. Produkční verze motoru 0,9 SGE (obchodní název TwinAir) se poprvé předvede na ženevském autosalonu v modelu Fiat 500 a k zákazníkům zamíří v září. Nový agregát o výkonu 63 kW je jen prvním z palety dvouválců, která časem pokryje spektrum od 48 do 77 kW.

Hlavní důvodem pro volbu takto nekonvenčního řešení je spotřeba paliva a s ní související emise CO2. Automobilka uvádí, že nejnovější produkt Fiat Powertrain Technologies přinese v tomto směru zlepšení zhruba o 30 % ve srovnání s podobně výkonnými motory. Dvouválec je navíc navzdory přeplňování výfukovým turbodmychadlem o 23 % kratší a o 10 % lehčí než srovnatelný atmosférický čtyřválec.

Fiat 500 0,9 TwinAir má o 25 % lepší výkonnostní parametry a o 15 % nižší normovanou spotřebu než motor 1,2 8v (51 kW). Ze srovnání s agregátem 1,4 16v (70 kW) vychází dvouválec jako srovnatelně výkonný, avšak o 30 % úspornější. Emise CO2 budou na úrovni 95 g/km. To je momentálně nejnižší hodnota mezi zážehovými motory, ekvivalentem je kombinovaná spotřeba 3,96 l/100 km.

Nový motor dostane rozvod MultiAir s elektro-hydraulickým ovládáním sacích ventilů, který zajišťuje pružnější reakce motoru, lepší řízení množství nasávaného vzduchu a časování sacích ventilů a v kombinaci s přímým vstřikováním i lepší průběh spalovacího procesu (tedy nižší spotřebu paliva a vyšší výkon).

Kromě dvou dalších výkonových variant (48kW bude atmosférická a 77kW naopak stejně jako 63kW přeplňovaná) chystá Fiat i provedení spalující zemní plyn (CNG). Tato verze dostane ještě dva vstřikovače umístěné v sacím potrubí, výsledkem této úpravy má být nižší spotřeba při jízdě na plyn. V plánu je také hybrid kombinující TwinAir s elektromotorem, jehož zástavba do motorového prostoru bude díky kompaktním rozměrům dvouválce značně zjednodušená.

Nové dvouválce se budou vyrábět v továrně Fiat Powertrain Technologies v polském městě Bielsko Biala, která dodává motory pro závod v Tychách. Tam se budou vyrábět všechny tři modely, pro které je TwinAir primárně určen.

Kromě Fiatu 500 zamíří pod kapoty nové generace Fiatu Panda, který bude sdílet značné množství dílů s Pětistovkou, a také do luxusněji laděné nové Lancie Ypsilon. Jak Panda, tak Ypsilon se představí v příštím roce. Z důvodů výrobních nákladů se zřejmě nový agregát nedostane do připravovaného levného miniauta, kterému se neoficiálně přezdívá Topolino.