Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat 500X 1.0 FireFly vs. Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet – První pohled nestačí

Leoš Káňa Leoš Káňa 7. 12. 2018
102
92
Zobrazit náhledy (102)
Fiat 500X 1.0 FireFly vs. Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet Fiat 500X 1.0 FireFly vs. Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet V rámci modernizace se zkvalitnil displej na středovém panelu a zlepšila se čitelnost přístrojového štítu.Fiat 500X Fiat 500X Design interiéru navazuje na povedený vzhled celého vozu. Vyzdvihujeme u něj nejen estetickou povedenost, ale také použití kvalitních materiálů nebo lakovaného panelu, který vnitřek oživuje. Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Manuální převodovka fi atu sice nabízí šest rychlostí, ale při 130 km/h točí na nejvyšší kvalt skoro stejně jako vitara Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Za volantem pětistovky jsme se okamžitě uvelebili, protože poskytuje řidiči sportovnější posez a hlavici řadicí páky blízko volantu. Výhled dozadu ale není zrovna ideální. Fiat 500X Vzadu se nám zamlouvaly dlouhé sedáky, které výborně podepírají stehna cestujících, a vpředu nás fi at potěšil sedadly se slušným bočním vedením. V malém italském SUV se fi gurant s výškou 174 cm cítil o něco stísněněji. Do kabiny malými okny neproniká tolik světla, a navíc je interiér proti vitaře ve všech směrech menší. Skvělé je, že se do držáku v předních dveří vejde velká PET láhev. Jenže zabere téměř celou kapsu, takže už do ní nic nedáte. Fiat naštěstí nabízí i jinou možnost – dvojitou schránku před spolujezdcem. Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Že by byl Fiat 500X extrémně pohodlný, rozhodně říci nemůžeme. Na drobných nerovnostech a třeba i příčných spárách nezbedně poskakuje. Na vysoké SUV na oplátku nabízí slušnou stabilitu a jemný zásah stabilizace do jízdy v limitních situacích. Fiat 500X Fiat 500X Pneumatiky v testu: Pirelli Sottozero 3 215/55 R17 Fiat 500X Fiat 500X Ve standardu dostanete sadu na rychlou opravu pneumatik, za rezervní kolo se připlácí. Plnohodnotné stojí 4500 Kč a vzadu zabere hodně místa. Kufr s ním by se podle našich měření mohl zmenšit o dalších padesát litrů. Fiat 500X Zcela nový přeplňovaný litrový tříválec využívá přímé vstřikování paliva a hydraulické proměnné časování a zdvih sacích ventilů MultiAir. Výkon 88 kW je slušná hodnota, stejně jako točivý moment 190 Nm. Dynamiku trochu sráží vysoká hmotnost fi atu, který je o 160 kg těžší než suzuki. Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Po modernizaci dostal fi at světlomety Full LED – pro S-Design standard – a lakovaný střed do zadních skupinovek Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Po modernizaci dostal fi at světlomety Full LED – pro S-Design standard – a lakovaný střed do zadních skupinovek Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Pětistovka s označením X se může pyšnit zadní víceprvkovou nápravou. Složitější konstrukce propůjčuje vozu o něco lepší stabilitu v zatáčkách, ale rozdíl není zase až tak znatelný. Ani přepracování grafi ky přístrojů nepomohlo. Ty jsou nyní hůře čitelné. Displej multimediálního systému by měl být blíž zornému poli řidiče. Suzuki Vitara Suzuki Vitara Suzuki Vitara sází na mnohem jednodušší linie. Po modernizaci dostalo měkčenou vrchní část palubky, ale i tak se v něm cítíme jako ve výrazně levnějším voze. Suzuki Vitara Pět rychlostí bohatě stačí, protože agregát má dostatek síly v širokém spektru otáček. Potěšila nás také přesností Suzuki Vitara Suzuki Vitara Suzuki Vitara Suzuki Vitara Suzuki Vitara Suzuki Vitara Pozice řidiče za volantem je o něco vyšší. Po přesednutí z jednoho vozu do druhého jsme si připadali jako na kozlíku. Ale určitě to není špatně, zase jsme měli lepší výhled a přehled o tom, co se děje kolem. Vitara je sice zhruba o devět centimetrů kratší a musí si vystačit i s menším rozvorem náprav, ale uvnitř nabídne všem cestujícím více životního prostoru. Vzadu jsme objevili dostatek místa před koleny i nad hlavou, takže se do druhé řady nemusejí bát usa Suzuki Vitara Suzuki Vitara Suzuki Vitara Kapsa ve dveřích také pojme velkou láhev a zůstane i místo na drobnosti. Suzuki Vitara Suzuki Vitara Suzuki Vitara Suzuki Vitara Jízdní vlastnosti vitary nám vyhovovaly více. Při vyhýbacím manévru mezi kužely se sice o chvilku dříve rozvlní a ESP tvrdě zakročí, ale při běžném cestování normální rychlostí z ně vyzařuje jistota. Navíc je výrazně pohodlnější a vyhovovalo nám i její tu Suzuki Vitara Pneumatiky v testu: Nokian WR 04 215/55 R17 Suzuki Vitara Suzuki Vitara Suzuki Vitara Vitara je v nabídce prostoru pro přepravu zavazadel velkorysejší, i když i ona za premianty třídy o nějaký ten litr zaostává. Udávaných 375 litrů je slušná hodnota a odpovídá našemu měření. Suzuki Vitara Suzuki Vitara Suzuki Vitara Suzuki totiž má dvojitou podlahu. Prostor pod ní můžete využít k uložení dalšího nákladu, protože ho nezabírala rezerva. Také japonská značka vám ve standardu nadělí pouze sadu na opravu plášťů. Suzuki se do downsizingu pustilo podstatně dříve a přeplňovaný litr s třemi válci představilo již v roce 2015. Ve vitaře má tento agregát výkon 82 kW, což není moc, a neuchvátí ani točivým momentem 170 Nm. Jeho předností je spíš kultivovaný chod a příznivá reálná spotřeba. Suzuki Vitara Suzuki Vitara Suzuki Vitara Suzuki Vitara Suzuki Vitara Suzuki Vitara Suzuki vybavilo faceliftovanou vitaru přepracovanou maskou, nárazníkem a novým složením zadních světel Suzuki Vitara Suzuki vybavilo faceliftovanou vitaru přepracovanou maskou, nárazníkem a novým složením zadních světel Suzuki Vitara Suzuki Vitara U japonského malého SUV jsme byli trochu zklamáni kvalitou. Odhalené plechy na víku kufru nebo šrouby nesvědčí o pečlivé výrobě. Suzuki Vitara Japonci v případě vitary vsadili na jednodušší zadní nápravu s vlečenými rameny a torzní příčkou. Jde o levnější a lehčí řešení a Suzuki nám ukázalo, že bohatě stačí. Navíc se bude lépe udržovat.
Dva etablované modely na poli malých SUV se nedávno představily ve vylepšených verzích. Fiat 500X i Suzuki Vitara přicházejí s mírně pozměněným designem a výraznými inovacemi pod kapotou, které odrážejí novou emisní legislativu.


Dojem, prostor, cena


Přestože se to nezdá, Fiat 500X a Suzuki Vitara mají mnoho společného. Oba se u nás začaly prodávat v roce 2015 a můžete je mít s pohonem všech kol, což u malých SUV bývá spíše výjimka. Také termín modernizace si připravily na stejné období, tedy na letošní podzim, kdy vstoupily v platnost nové evropské emisní normy. A to je také jeden z důvodů, proč přicházejí nejen s pozměněnou vizáží, ale také s novými benzinovými litrovými tříválci.

Dva různé světy

Jenže když stojí tyto vozy vedle sebe, vypadají, jako by se každý zrodil v odlišné době nebo na jiné planetě. Fiat 500X nám připadá jako modelka, která si odskočila z milánského mola na procházku po městě. Je elegantní a sexy liniemi i vyváženými proporcemi přitahuje pohledy všech kolemjdoucích. Výraz vozu zůstal i po modernizaci stejný, což je dobře, protože retrodesign všech pětistovek má kouzlo. Lehké retuše lze odhalit až po bedlivém zkoumání a porovnání s původní verzí. Vpředu si všímáme přepracovaného nárazníku, masky a světlometů. Ty hlavní nyní mohou být Full LED – výbava S-Design je má v základu. Tvar diodových proužků denního svícení a mlhovek odkazují na design nul v logu 500. Přepracovaná jsou také zadní světla, u nichž se objevil lakovaný střed jako u malé pětistovky a svisle orientované odrazky nahradily původní vodorovné.

To suzuki vedle fešné Italky působí jako šedá myška. O originálním stylu rozhodně mluvit nemůžeme a nezměnil to ani nedávný facelift. Japonci u vitary upravili masku chladiče a také nárazník. Zadní část zůstala v podstatě zachována do všech detailů. Jiné je jen uspořádání skupinových svítilen s jednolitou strukturou. Bílé parkovací světlo se z nich totiž přestěhovalo do nárazníku, takže nyní mohou být celé červené.

Obývák a čekárna

Také uvnitř se nám více líbí fiatovská kráska. Tvarově nebylo potřeba nic měnit, protože i nyní vypadá kabina svěže vytříbeně. Celá palubní je navíc měkčená – dokonce i zespodu – a uprostřed ji oživuje lakovaný panel v barvě karoserie. Příjemné jsou také materiály použité na výplních dveří, které profi lem dotvářejí útulné prostředí. U Fiatu se proto mohli zaměřit na předchozí nedostatky. Přístrojový štít má nyní novou grafiku a analogové ukazatele jsou čitelnější. Oceňujeme i lepší rozlišení displeje mezi nimi, a hlavně jasnější obrazovku sedmipalcového multimediálního systému Uconnect na vrcholu středového panelu.

Uvnitř suzuki nacházíme vše na starém místě. Pozitivem je měkčená horní část palubní desky, nahrazující nevzhledný tvrdý plast. Na to, aby se tím kabina zbavila levného vzezření, to však nestačí – stačí se podívat na neforemné výplně dveří vylisované z jednoho kusu. Další změnu nacházíme v přístrojovém štítu, kde našel místo větší informační displej s propracovanější grafikou – super! Jenže u Suzuki se rozhodli změnit i vzhled ručičkových ukazatelů. Rychloměr a otáčkoměr nyní mají pod číselníky stříbrný pás, jsou tak hůře čitelné. Ve vitaře nám vadí také nízko umístěná obrazovka multimediálního systému, takže se vzdaluje zornému poli řidiče, nebo archaické kolíčky na listování palubním počítačem. A plechová ozvěna při zavírání dveří také připomíná vozy z minulého desetiletí.

Přesně obráceně

Jedním ze zásadních důvodů, proč si i malá SUV získala takovou oblibu, je prostornost karoserie. Auta s délkou lehce převyšující městské hatchbacky jsou vyšší a cestující uvnitř najdou více místa. I proto některé značky vytlačily dříve populární malé kombíky. Podle rozměrů karoserie by mělo být vše jasné. Fiat je zhruba o devět centimetrů delší, o dva širší, sedm centimetrů má k dobru v kolonce rozvoru náprav a ztrácí jen na výšku. Jenže jasná rovnice v tomto případě neplatí. Do konečného hodnocení výrazně vstoupili designéři obou automobilek. Suzuki se nebálo nad základnou postavit krabici, jež sice není nejhezčí, ale využívá každý milimetr. Fiat se rozhodl pro elegantnější tvary, které však uvnitř centimetry naopak ubírají. Ve fiatu máme zkrátka stísněnější pocity. A nejde jen o málo světla pronikajícího dovnitř skrz menší okna – to na víku kufru a chybějící prosklení

v zadním sloupku ztěžuje výhled dozadu. Naše tušení potvrdila i měření. Vitara je uvnitř větší a pobyt v ní uvolňující. Uspořádání kabiny je komplexní a kolem sebe máme dost místa ve všech směrech, což nebývá u konkurence pravidlem. Vyváženou prostornost nabízí i fiat, ale v každém údaji je o nějaký ten centimetr skromnější.

Na druhou stranu musíme konstatovat, že se nám v něm lépe sedí – tedy hlavně za volantem. Pozice řidiče je přirozenější, sportovnější, hlavice řadičky v dosahu a přední sedadla poskytují tělu lepší stabilitu. Ve vitaře sedíme jako na kozlíku a měkké bočnice se snadno bortí. Pohodlí vzadu je i díky dlouhým sedákům na velmi slušné úrovni u obou.

Při balení přemýšlet

Horší využití vnitřního prostoru se u fiatu odrazilo i na velikosti zavazadelníku. S objemem 350 litrů patří do průměru segmentu a spíš do její spodní poloviny – méně nabídne jen Kia Stonic. Jeho základna je sice slušná, směrem nahoru se však kufr kvůli zešikmené zádi výrazně zužuje. Vyzvednout musíme jeho pravidelný tvar s kolmými boky, do nichž nezasahují podběhy kol. Také polstrování kolem dokola svědčí o kvalitě materiálů a zpracování, o níž jsme mluvili při hodnocení interiéru. U vitary musíte počítat s tvrdými plasty a neforemnými prohlubněmi na bocích, ale ve standardním uspořádání do ní naskládáte 375 litrů nákladu. Ani to není nijaká rekordní hodnota, což potvrzuje průměrných 1120 litrů po sklopení zadních opěradel. Jenže maximální přepravní kapacita fiatu jeden metr krychlový je ještě nižší.

Údaje o testovaných vozidlech Fiat 500X 1.0 FireFly Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) 169/8 171/12
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) 90-99/92 94-101/94
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) 4-13/6 8-15/8
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) 146/146 147/142
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm) 136/132 138/133
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 49 x 48/50 x 43 49 x 49/48 x 45
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 61 x 50 63 x 50
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 88 x 102 84 x 110
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 74/183 72/184

Na módní vlně

Malá SUV jsou k kurzu, a ani proto nepřekvapí, že se pořizovací cena jejich základních motorizací pohybuje kolem čtyř set tisíc korun. Z testovací dvojice se pod tuto magickou hranici dostalo Suzuki Vitara, které v provedení Comfort stojí 393.900 Kč. Cena je příznivá a výbava bez problémů

splňuje naše požadavky, ale na druhou stranu musíme říci, že se u Suzuki nepředali. Vyzdvihnout můžeme jen kolenní airbag řidiče, jinak je toto provedení naprosté holátko. A jak je zvykem u japonských značek, seznam příplatkových prvků je prakticky nulový. Doporučujeme proto sáhnout

po vyšším provedení Premium. To sice stojí 430.900 Kč, ale dostanete s ním i litá kola, tempomat, kůží obšitý volant, přední mlhovky, lepší rádio, parkovací kameru, automatickou klimatizaci nebo denní svícení LED. Jenže potom se už vyplatí Fiat 500X. Jeho ceník startuje na 389.900 Kč,

ale s atmosférickou šestnáctistovkou. Přeplňovaný litr v druhém výbavovém stupni Urban stojí 419.900 Kč, což je znatelně více, než nakolik si Suzuki cení vitaru. Jenže Italové vytáhli z rukávu trumfové eso – za stejnou částku totiž můžete mít i „vyvoněné“ provedení S-Design. A to je velké lákadlo,

protože ve standardu v něm najdete nejen 17palcové liťáky, ale také světlomety Full LED, tempomat, rádio s příjmem DAB, zatmavená boční okna nebo systém varování před opuštěním jízdního pruhu či rozpoznávání dopravních značek. Ve výsledku tedy fiat přichází s mnohem příznivější

nabídkou, i když je dražší o 26.000 Kč. Určitě by si zasloužil zlepšit známku ze dvojky na 1,5, jenže to by do hodnocení nesměla zasahovat ještě další kritéria. Například osmiletá záruka na lak je krátká a náklady na pravidelný servis astronomické. Do Fiatu musíte s 500X každých 15.000 km a olej pro první přímovstřikový motor není rozhodně levný. Takže necháváme dvojku.

Pořizovací náklady Nissan Juke 1.6 83 kW (etalon) Fiat 500X 1.0 FireFly 88 kW Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 82 kW
Základní cena 353 100 Kč (Visia Plus) 419 900 Kč (Urban) 393 900 Kč (Comfort)
Cena verze Světa motorů 353 100 Kč (Visia Plus) 419 900 Kč (S-Design) 393 900 Kč (Comfort)
Výbava verze Světa motorů Čelní a boční airbagy, rádio, výškově stavitelný volant nebo sedadlo řidiče, centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken.
POROVNÁNÍ DOSTUPNÉ VÝBAVY
Automatická klimatizaceNe Ne Ne
Bezklíčkové odemykání /startování Ne 9000 Kč* Ne/Ne
Dálkové ovládání cent. zamykání Ano Ano Ano
Dešťový/světelný senzor Ne/Ne 2600 Kč/3000 Kč Ne/Ne
El. ovládání zadních oken/zrcátek Ano/Ano Ano/Ano Ne/Ano
Hlav. airbagy/kolenní airbag řidiče Ano/Ne Ano/Ne Ano/Ano
Litá kola Ano (16") Ano (17") Ne
Kožený volant/řadicí páka Ne Ano/Ano Ne/Ne
Metalíza 14 000 Kč 14 000 Kč 13 000 Kč
Navigace Ne 10 000 Kč Ne
Palubní počítač Ano Ano Ano
Parkovací senzory/kamera Ne/Ne 12 500 Kč** Ne/Ne
Přední mlhovky Ne Ano Ne
Radio s USB/Bluet./ovl. na volantu Ne/Ne/Ne Ano/Ano/Ano Ano/Ano/Ano
Světlomety LED/xenon Ne/Ne Ano/Ne Ne/Ne
Tempomat Ne Ano Ne
Vyhřívání předních sedadel 7500 Kč 7500 Kč (sklo, sedadla) Ne
Porovnání cen 353 100 Kč (100 %) 419 900 Kč (o 19 % horší) 393 900 Kč (o 12 % horší)
Známka*** 1,00 2,00 1,50
POŘADÍ  2. 1.
* Součástí paketu Smart, ** součástí paketu City, *** známka za cenu, výbavu, záruky a servisní náklady

Motory, jízda


První Ital

A nyní se dostáváme k nejdůležitějším novinkám: zážehovým litrovým tříválcům, které se objevily pod kapotami obou zmodernizovaných vozů. Začněme zcela novým hliníkovým agregátem fiatu, který kombinuje přímý vstřik paliva s hydraulickým proměnným časováním a zdvihem sacích ventilů MultiAir. Na trh přišel letos v srpnu a může se pyšnit tím, že díky filtru pevných částic plní emisní normu Euro 6 d-Temp.

Udávaným výkonem 88 kW patří Fiat 1.0 FireFly do skupiny silnějších litrových agregátů na trhu, což platí i pro maximální točivý moment dosahující hodnoty 190 Nm. Po nastartování nás trochu nemile zaskočilo chvění, které se přenáší až do karoserie. A když je motor studený, běží dlouho ve vyšších otáčkách, aby zahřál katalyzátor. Po rozběhnutí se je chod hrubší a hlasitější. Výrazně zabere na hranici 1750 otáček a od dvou tisíc táhne až do doby, než v 6250 min-1 zasáhne omezovač. V tomto pásmu je síla kontinuální a ani v nejvyšším tempu poblíž červeného pole otáčkoměru neztrácí ochotu zrychlovat. Sportovnější a točivější charakteristika se nám docela líbí.

Odzkoušená klasika

Litrový tříválec Suzuki není tak horká novinka jako v případě Fiatu. Poprvé se ukázal v malém hatchbacku Baleno již před více než dvěma roky, kde však dosahoval výkonu 85 kW. V aktuálním vydání trochu zeslábl na 82 kW a díky filtru pevných částic také plní emisní normu Euro 6 d-Temp. Ani maximální točivý moment 170 Nm nepatří k nejvyšším v segmentu, ale nějak to u něj vůbec nevadí. Při jízdě nám totiž nepřijde, že by byl motor slabý a nějak nás omezoval. Lepší ukazatele fiatu totiž sráží vysoká provozní hmotnost – proti vitaře je těžší o podstatných 160 kg. I se slabším suzuki tak předjedete, koho budete chtít, protože je lehké.

V pružném zrychlení fiat těží hlavně z šesti rychlostí, které jsou navíc relativně krátké. Na čtyřku i pětku tak vitaru celkem jasně poráží, jenže z osmdesáti na sto dvacet je na nejvyšší stupeň o něco pomalejší. Vitara má rychlostí jen pět a podle nás jí to nijak neubližuje. Při tempu 130 km/h sice na pětku motor točí 3340 otáček, ale fiat na šestku dává také vysokých 3280. Výhodou je, že řidič suzuki nemusí tak často řadit. A motor zvládá jet pomalu i rychle. Ve vyloženě nízkých otáčkách je možná o něco silnější než fiat a stejně jako on už od dvou tisíc velmi slušně zatahuje.

Rozdíl v nástupu výkonu není tak skokový, ale díky plynulé křivce točivého výkonu, která to nezabalí ani v pěti tisících, nemá problém táhnout až do omezovače v šesti tisících.

Kam ten benzin teče?

Tam se samozřejmě běžný motorista pohybovat nebude. Pro něj bude určitě důležitější informací, že řazení ve vitaře je přesné a rozjezdy příjemně plynulé. Šestistupňový manuál ve fiatu má stejně dobře vymezené dráhy řazení, ale při zapadnutí rychlosti nebo přechodu přes neutrál se z jeho útrob ozývá cvaknutí. Vzhledem k tužší a větší spojce jsou rozjezdy ucucanější a ne tak měkké jako u Japonce.

A ještě zásadnější rozdíly jsme objevili při reálném měření spotřeby paliva. Při pohledu do technických údajů je rozdíl půl litru prakticky zanedbatelný.

Oba vozy jsme proto vzali na dvousetkilometrový okruh, kde převažuje dálnice a dvacet osm procent připadá na městský provoz a okresky. Výsledek nás doslova šokoval. Slabší suzuki s pěti rychlostmi a krabicovitější karoserií s vyšším odporem vzduchu trasu zvládlo s velmi příznivým průměrem 5,9 l/100 km, což je na malé SUV slušná hodnota. Zcela opačný problém jsme měli s fiatem, jenž si řekl o 7,4 litru na 100 km. Je to vážně moc a bohužel jeho apetit potvrdili i ostatní redaktoři Světa motorů.

Údaje o testovaných vozidlech Fiat 500X 1.0 FireFly Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet
Motor, ventilový rozvod přeplňovaný benzin R3, DOHC
Zdvihový objem (cm3) 999 998
Největší výkon (kW/min-1) 88/5750 82/5500
Největší točivý moment (Nm/min-1) 190/1750 170/2000-3500
Převodovka 6° manuální 5° manuální
Délka x šířka x výška (mm) 4264 x 1796 x 1595 4175 x 1775 x 1610
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2570, 1545/1545 2500, 1535/1505
Standardní pneumatiky 215/60 R16 215/60 R16
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1395/520 1235/570
Nejvyšší hmotnost nebrzděného/brzděného přívěsu (kg) 600/800 400/1200
Objem zavazadlového prostoru základní/maximální (l) 350/1000 375/1120
Objem nádrže paliva (l) 48 47
Nejvyšší rychlost (km/h) 188180
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 10,9 11,5
Emise CO2 (g/km) 133 121
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) 7,0/5,0/5,8 6,2/4,8/5,3
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost na 4. rychlostní stupeň (60-100 km/h) (s) 8,0 8,5
Pružnost na 5./6. rychlostní stupeň (80-120 km/h) (s) 11,1/14,6 13,8/-
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h podle GPS (min-1) 3280 3340
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) 45,7 43,6
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) 46/87/126 49/87/125
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) 7,45,9

V teniskách a na podpatcích

Také v poslední disciplíně má navrch japonské SUV s jednodušší zadní nápravou s vlečenými rameny a torzní příčkou. Fiat sice dostal víceprvkové zavěšení zadních kol, ale například v komfortu jízdy to není znát. Japonec totiž zvládá všechny nerovnosti s neuvěřitelnou grácií a nerozhodí ho ani větší výmoly v zatáčce. Japonským konstruktérům se povedlo úplně eliminovat nepříjemné odskakování zádě a posádka si na kvalitní vozovce užije i určitou dávku plavnosti.

To pětistovka působí mnohem tvrdším dojmem a poskakuje i na drobných nerovnostech. Chvílemi si říkáme, že musíme sedět v nějaké motokáře bez

tlumičů. Přitom o tolik lepší stabilitu nepřináší. Při vyhýbacím manévru se oba vozy naklánějí přibližně stejně – nejde o nic nepříjemného. Zvolený směr drží podobně a reakce na natočení volantu je také shodně rychlá – mezi kužely se proplétají celkem hbitě.

V mezní situaci se přece jen o něco vyrovnaněji chová fiat. Tolik se nerozvlní a stabilizace zasahuje velmi citlivě – v porovnání s vitarou neznatelně. U suzuki nenechá elektronika nic na náhodě a na hraně přilnavosti tvrdě zakročí. Jenže to musí jít o extrémní situaci. Při běžné jízdě je Japonec přívětivější. A to platí i o řízení, které má podle nás ideální tuhost. Komunikace od předních kol k volantu sice není nikterak přímá, ale fiat dává řidiči ještě méně informací. U něj je totiž řízení přeposilované. Když vůz stojí na místě, sice můžete volantem točit za pomocí jednoho prstu, což při manévrování ve městě nejvíce ocení ženská část populace, ale dávkování při rychlejší jízdě není tak čitelné.

V hodnocení zpomalování dáváme lepší známku vitaře, protože zastaví na kratší vzdálenosti. I zde se pozitivně projevuje její nižší hmotnost.

Závěr


Závěr

Po sečtení bodů s drobným náskokem zvítězilo Suzuki Vitara a musíme se přiznat, že nám k srdci přirostlo více. Určitě je praktičtější pro běžné

jezdění. Zvenku je sice menší, ale v interiéru nabídne více místa a také objemnější zavazadelník. Litrový tříválec běží kultivovaně,

i přes nižší výkon zajistí vozu slušnou dynamiku, a hlavně se spokojí s malou spotřebou. Zkrátka přívětivá a nenáročná žena, kterou by chtěl mít

každý doma. Fiat 500X vypadá jako modelka a také se podle toho chová. Okouzlí vás hezkou tvářičkou, povedenou postavou, kvalitními materiály

a prvotřídním provedením. Postupně potom odhalujete, že není tak praktická jako konkurence, že nezajistí tolik pohodlí, a hlavně vám kvůli vysoké

spotřebě vysaje peněženku. Ale i ona má kouzlo.

Hodnocení Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům.
 Fiat 500X 1.0 FireFly Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet
DOJEM
Design 1,00 2,00
Dílenské zpracování 1,00 2,00
PROSTOR A POHODLÍ
Prostornost 2,50 1,50
Sedadla 1,50 2,00
Zavazadelník a variabilita 2,50 2,00
Ovládací prvky1,50 2,00
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Dynamika 2,50 3,00
Pružnost2,50 3,00
Spotřeba 3,00 1,50
JÍZDA
Řazení 2,00 1,50
Řízení 2,00 2,00
Brzdy 2,00 1,50
Ovladatelnost 1,50 2,00
Jízdní komfort 2,00 1,00
CELKEM
Výsledná známka 1,96 1,93
Závěrečné pořadí 2. 1.

Pořadí1. Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet2. Fiat 500X 1.0 FireFly
PlusyKultivovanost a spotřeba motoruLíbivý design
 Prostornost interiéruKvalitní materiály a zpracování
 Jízdní komfortBohatá výbava
MínusyDynamika a pružnost tříválceVysoká spotřeba paliva
 Nevýrazný vzhledStísněnější kabina
 Tvrdé materiály v kabiněMenší jízdní komfort
Průměr celkem1,931,96

Jak známkujeme

Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra. Nově hodnotíme po půl stupních. Do 5 % ztráty přidělujeme ještě známku 1,00, dále je stupnice po 10 %. Za odstup 5 až 15 % dáváme 1,50, za 15 až 25 % 2,00 atd.

Příklad: Nejlevnějším malým SUV s benzinovým motorem o výkonu od 73 kW, pohonem předních kol a výbavou dle Světa motorů je Nissan Juke 1.6 83 kW Visia Plus za 353.100 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 370.755 Kč. Za cenu od 370.756 Kč do 406.065 Kč udělíme známku 1,50 atd. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.

Související články

Zobrazit celý článek
Témata

Diskuse: Přidat názor

Avatar - BassHunter
vzhled 500X
BassHunter
| 14. 12. 2018
Ten fiat se mi nelíbí kvůli kulatým světům, působí to na mě staře. Suzuki by vyhrála v tomto případě i za cenu kdyby byla dražší.
Avatar - rokyta.p
Modelka
rokyta.p
| 12. 12. 2018
To sedí, my máme jako víkendovku Grand Vitaru f dýzlu :-! Na zákazové značce u lesa je v Beskydech totiž většinou emblém skůtru nebo čtyčkolky, autíčka ne :-)
Tak při představení 500X byl pětikvalt důkazem úpadku Fiata,
Ja Prvni 123
| 12. 12. 2018
Chlapi, ale nepřehlídli jste, že jde o tříválce, že ne?
3300 tříválce odpovídá 2475 otáček čtyřválce... kolik by měl ve 130 točit?

I kdyby měl ten tříválec omezovač na 6000 otáček, tak by byla vypočtená maximálka 236 lm/ hod... litrovej tříválec... asi zbytečný, že jo?

:-)
Tak při představení 500X byl pětikvalt důkazem úpadku Fiata,
Ja Prvni 123
| 12. 12. 2018
No, doslova je tam psáno: "Výhodou je, že řidič suzuki nemusí tak často řadit. "... jak to mám číst?
Zajímavé
Ja Prvni 123
| 12. 12. 2018
A nebyla v naftě?
Už mi pár lidí říkalo, že 500X se těžším dieselem zklidní.

Aby bylo jasno - nedrncá to jako koza, nemá to žádný dopad na jízdní vlastnosti jako takové = drží se silnice zuby nehty a brzdí na 100%... jen bych prostě od SUV čekal víc pohodlí.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku