TEST Fiat Bravo 1.9 MJET – Stilové kořeny
Sedmileté trápení italského Fiatu se sportovně střiženým třídveřovým a rodinným pětidveřovým Stilem končilo velkolepým uvedením nástupce. Blíže jsme jej teoreticky představili minulý týden v článku Představujeme Fiat Bravo:dravý medvídek a dnes jsou zde naše zkušenosti s provedením Fiat Bravo 1.9 MJET 16V Emotion.
Výjimečný design
Už dlouho nevzbudil žádný konfekční model v nižší střední třídě tolik emocí a vášní. Naposledy se to povedlo asi Hondě Civic, ale tehdy byly tábory příznivců a odpůrců demokraticky vyváženy. Přes 800 příspěvků v diskuzi pod článkem s
prvními fotografiemi nového auta se nevidí na Auto.cz zase tak často a automobilku musí těšit, že jde převážně o pozitivně naladěnou kritiku. Po extempore s německy orientovaným stylem Stila nebylo vůbec jisté, že nový model bude tak jednoznačně přijat, ale povedlo se.
Ještě než se vydáme pod pokličku, musíme se zastavit u několika zajímavých detailů. Bravo patří k největším hatchbackům ve třídě, což ukazuje následující tabulka.
Vnější rozměry Fiat Bravo vs. konkurence | |||||
Rozměr | Fiat Bravo | Ford Focus | VW Golf | Citroen C4 | Kia c'eed |
Délka [mm] | 4336 | 4342 | 4204 | 4255 | 4235 |
Šířka [mm] | 1792 | 1840 | 1759 | 1766 | 1790 |
Výška [mm] | 1497 | 1489 | 1485 | 1473,5 | 1480 |
Rozvor [mm] | 2600 | 2640 | 2578 | 2607,5 | 2650 |
Rozchod vpředu [mm] | 1536 | 1535 | 1539 | 1505 | 1546 |
Rozchod vzadu [mm] | 1532 | 1531 | 1528 | 1497 | 1544 |
Zavazadlový prostor [l] | 400 | 380 | 350 | 323 | 340 |
fiat testy nizsistredni Délka karoserie je dobře vyplněna líbivými tvary, takže celek působí po všech stránkách vyváženě. Jedním z potenciálně problematických míst je C-sloupek, tvarovaný ostřeji, než by většina pozorovatelů na první pohled očekávala. Teprve ve tříčtvrtečním pohledu ale vyplyne na povrch rafinovanost designéra. Asi nejkrásnějším pohledem na Bravo je některý z těch zadních. Až při setkání na živo si uvědomíte jednolitost zádě tohoto hatchbacku. Zcela schází klasický zářez nárazníku, po kterém zbyl jen drobný prolis, spoléhající na umění řidiče při parkovacích manévrech. Absence otěrových ploch na přídi ale dnes již patří ke standardu doby, takže proč stejným detailem vzadu vlastně kazit celkový dojem? Boční profil je přísně klínovitý, obrovský daleko vpředu začínající oblouk předního skla, střechy a zadního skla vytváří optimální podmínky pro jeden z největších prostorů v nižší střední třídě.
Celkově velmi zaoblená karoserie dostala jen dva nenápadné aerodynamické prvky: decentní odtrhovou hranu na konci střechy (zvýraznění je možné pomocí střešního spojleru) a malé plošky na koncových světlometech. Sportovně vyhlížející tvar zadního nárazníku připomíná příplatkové díly některých konkurenčních značek.
Moderní interiér
Když uchopíte chromovanou kliku klasického tvaru, zatáhnete za ni a otevřete dveře, začínáte pomalu věřit slibům o vysokých kvalitativních měřítkách, které z úst představitelů automobilky Fiat slýcháme již mnoho let. Robustní stavba karoserie, preciznost ve slícování vnějších dílů a decentně volené okrasné chromované prvky připomínají německou konstrukci. Styling je ale neopakovatelně italský, i když kliky nejsou zapuštěny do dveřních rámů.
Usedáme dovnitř a necháváme se unášet prvními dojmy ze zcela nové generace velkosériově vyráběného Fiatu. Oko řidiče spočine nejprve na krásných budících v tubusech s chromovanými rámečky. Druhý pohled míří k materiálu přístrojové desky. Nedá vám to a na šachovnicový díl prostě musíte sáhnout. Je vyroben z měkčeného plastu, ale i kdyby to tak nebylo, nic se neděje, protože sem prostě patří. Globálnější pohled na přístrojovou desku odhalí neobvyklé tvarování hlavního dílu, který se uprostřed interiéru k cestujícím přibližuje a na krajích se vzdaluje. Subjektivně to spolujezdci může připadat jako omezení prostoru, ale realita není tak problematická proto, že tvarování se odehrává až vysoko nad úrovní kolen.
fiat testy nizsistredni Při představení nového Brava se mluvilo o úsporách a rekordním čase potřebném pro vývoj nového vozu. Na první pohled nic zvláštního nebo dokonce omezujícího nevidíte, ale po čase si uvědomíte, že ovladače, umístěné běžně vlevo od volantu tam jednoduše nejsou. Své místo našly buď na páčkách pod volantem (světlomety) nebo na středové konzole. Daleko od řidičovy pozice, na straně přikloněné ke spolujezdci, jsou tak umístěny tlačítka pro výškové nastavení světlometů, zapínání mlhovek nebo automatické zamykání dveří za jízdy.
Rádio s jednoduchým a přitom vkusným designem a dobrým zvukem se snadno ovládá i díky vysoké poloze ve středové konzole. Až nízko pod ním je přepracovaný ovládací panel dvouzónové automaticky regulované klimatizace, kterou důvěrně znají majitelé lépe vybavených Stil.
Ještě níže je připraven titěrný, ale přitom praktický USB konektor, do kterého lze zasunout velkokapacitní paměťové médium s hudbou ve formátu MP3 nebo mapovými daty.
Prostorově na vrcholu
Vnitřní míry segmentu, kterému vládne Golf, se mezigeneračně posunuly o půl třídy výše, takže nové modely často v mnoha směrech dostihnou větší sourozence ze stejné stáje. Nejmarkantnějším případem poslední doby byl Ford Focus, ke kterému se prostorově přibližují všichni konkurenti, kteří chtějí něco na evropských trzích znamenat.
Vnitřní rozměry Fiat Bravo vs. konkurence (měření Auto.cz) | |||||
Rozměr | Fiat Bravo | Ford Focus | VW Golf V | Citroen C4 | Kia c'eed |
podélný prostor vpředu min/max [mm] | 880/1080 | 950/1170 | 890/1120 | 740/1090 | 900 / 1100 |
podélný prostor vzadu min/max [mm] | 620/830 | 610/850 | 630/890 | 560/910 | 640 / 880 |
výška nad sedadlem - vpředu [mm] | 1000 | 1050 | 1030 | 1020 | 940 |
výška nad sedadlem - vzadu [mm] | 920 | 870 | 960 | 1000 | 940 |
šířka ve výši loktů vpředu [mm] | 1480 | 1450 | 1440 | 1440 | 1490 |
šířka ve výši loktů vzadu [mm] | 1500 | 1440 | 1380 | 1430 | 1500 |
délka sedáku vpředu [mm] | 520 | 500 | 510 | 510 | 480 |
délka sedáku vzadu [mm] | 500 | 490 | 470 | 490 | 470 |
výška opěradla vpředu [mm] | 620 | 650 | 610 | 590 | 620 |
výška opěradla vzadu [mm] | 590 | 590 | 580 | 600 | 610 |
Subjektivní vnímání prostoru Brava není tak jednoznačné jako na papíře. Vysoká linie bočních oken nutí menší řidiče k seřízení výškové polohy sedáku do vyšší pozice, bez ohledu na to, zda je jim to příjemné nebo ne. Na zadních sedadlech je pocit podobný, protože výška bočních oken je již velmi nízká. Tvarování výplní bočních dveří je velmi podobné jak vpředu tak vzadu s tím rozdílem, že vzadu není vzhledem k malé šířce opěrky možnost plnohodnotného opření loktů. Dobrou zprávou tedy je alespoň to, že skla v zadních dveřích lze zcela spouštět.
Cestující sedící na zadním sedadle uprostřed sice netrpí tvarováním sedáku ani vysokým středovým tunelem, ale překážet jim budou paradoxně kolejničky v nichž jsou umístěna přední sedadla. Hlavovou opěrku prostředního cestujícího není možné vysunout tak vysoko jako v případě dvou krajních.
fiat testy nizsistredni Vnitřní šířka na zadních sedadlech atakuje nejen nejlepší vozy ve třídě, ale i vozy o třídu větší. Prostorově se s přihlédnutím ke sledovaným parametrům Bravu vyrovná jen Kia c'eed, ostatní velcí konkurenti ztrácí. Ve čtyřmístném obsazení, které bude nejčastějším případem, lze využít integrovanou loketní opěrku vpředu i vzadu. Pro cestující ve druhé řadě je připraven výchech ventilace ve středovém tunelu.
Na příplatkových kožených sedadlech se sedí příjemně, ale nevýhodou je univerzálnost, která zřejmě byla základním požadavkem na konstrukci. Nejsou totiž ani vyloženě sportovní (postrádají výraznější boční vedení), ani jednoznačně komfortní (velká tuhost sedáků, hravý vzor čalounění). Pro rodinný hatchback, který má být opět prostředkem motorizace poloviny Itálie asi nešlo udělat „lepší“ kompromis. Kožené čalounění za 45.000,-Kč s sebou přináší nežádoucí pohyby těla v zatáčkách.
Jízda
…s novým Bravem je pochopitelně velmi napínavě očekávanou částí testu. Přebíráme nejvýkonnější model s objemným, ale již dobře zavedeným turbodieselem. Start klasickým skládacím klíčkem, který má tvar důvěrně známý nejen Fiatistům, ale také většině uživatelů vozů VW Group, nevyžaduje prakticky žádný čas pro žhavení. Dobře utlumený turbodiesel za volnoběhu negeneruje žádné rušivé vibrace ani v počáteční fázi po startu. Rozjezd je jednodušší než u konkurenčních dvoulitrů s více než třemi sty newtonmetry. Nárůst točivého momentu s otáčkami je pozvolný, v praxi lze využívat pásmo od 1700 do 4500 ot./min bez zásadních omezení.
V první fázi testu jezdíme po Praze, kde se snadno setkáváme se všemi povrchy, což není právě to pravé ořechové na podvozek nového Brava. Tedy alespoň pro náš testovací vůz. Nekvalitní povrch nebo kostky se sice neprojevují na nežádoucích zvucích či skřípotu v interiéru, ale tuhý podvozek a slabé tlumení nerovností, se po čase stává nepříjemnou zkušeností, se kterou jednoduše mnoho nenaděláte. Přejezd zpomalovacích prahů je třeba náležitě naplánovat, protože tlumení náhlých vertikálních nerovností je tím největším problémem…Možná, že právě tady by pomohla víceprvková konstrukce zadní nápravy, s oddělením prvků pro přenos příčných a podélných a vertikálních sil. Pevně věříme, že jde o nastavení, které si vyžádal výkonný motor, který neskrývá své sportovní ambice, jinak by totiž šlo o závažný nedostatek, který by byl pro mnoho zájemců argumentem proti zakoupení Brava.
fiat testy nizsistredni Za městem, na kvalitních silnicích, se ukazují kvality podvozku, který byl konstrukčně převzat z předchozích Stil. Detailní změny na elastokinematice uložení náprav dnes hrají důležitou roli v celkovém vnímání jízdy. V dobrém smyslu slova se to v případě Brava potvrdilo. Jednoduchá kliková náprava si dokáže poradit s dravým jízdním stylem řidiče, aniž by chování vozu v nestandardních situacích překvapovalo. V extrému nedotáčivý automobil lze snadno ovládat, brzdy měly vzhledem k tuhosti podvozku spíše laxní nástup a vyžadovaly více síly na pedálu. Řízení přes sportovně tvarovaný kůží obšitý věnec volantu (průměr 37 cm) dává průměrné množství informací, což je ale v souladu s rodinným zaměřením vozu. Jsme pevně přesvědčeni o tom, že řízení (převod, posilovač) sportovní verze, která dříve nebo později přijde, bude mít jiné nastavení. Řazení šestistupňové ručně řazené převodovky sice postrádá preciznost ve vyměření drah a chodu, které známé z Volkswagenů, Škodovek a Audi, ale řadíme jej přesto mezi to lepší, co lze dnes na trhu pořídit.
Na dálnici Bravo potěšilo příkladným odhlučněním motoru i podvozku, propracovaná aerodynamika se odrazila na přijatelném aerodynamickém hluku a tak nejvíce rušivým vjemem zůstávají nepříjemné vibrace od podvozku, které byly patrné i ve městě. Možná, že pro jízdy na dlouhé vzdálenosti by byly pohodlnější volbou pneumatiky s vyšším profilovým číslem, než jaké jsme měli na Bravu my (225/45 R17).
Praktické postřehy
Jste pro Bravo rozhodnuti a míříte k dealerovi na testovací jízdu. Na co se zaměřit? Vedle výše uvedených vlastností by tou první zkušeností, na kterou byste se měli při testovací jízdě zvláště soustředit měl být výhled. Výhled vzad je pochopitelně omezený, což je společné všem sportovně střiženým hatchbackům. Rozměry zadního skla jsou ve skutečnosti ještě menší než jak vypadají zvenku, boční skla se rychle směrem vzad zmenšují. Při přejíždění z pruhu do pruhu směrem vlevo by vás neměla překvapit velká šířka B-sloupku na straně řidiče, která znemožňuje periferní výhled směrem vedle vašeho vozu. Ještě, že jsou zde velká vnější zpětná zrcátka… Ani výhled na krásný přístrojový štít nebude pro některé řidiče právě bezchybný. Vše závisí na vzájemné poloze volantu a vašich očí. Někomu nedělá malý průhled horní částí volantu problém, ale jsou řidiči, kteří si stěžují na omezený výhled příliš na stranách umístěné tubusy rychloměru a otáčkomeru. Za slunného počasí se asi setkáte s odlesky chromovaných obrouček tubusů.
Chystáte-li se plně využívat přepravní možnosti Brava, pak si promyslete, co budete vozit. 400 l je mezi hatchbacky ve třídě rekordní hodnota, ale kombi to pořád ještě není, hlavně kvůli vyšší nakládací hraně (780 mm nad zemí u nezatíženého vozu) a menším přepravním objemu po sklopení sedadel. Při otevření víka poranění hlavy nehrozí, i když 1850 mm, které jsme mezi zámkem víka a zemí naměřili, není rekordní hodnota. Pravidelně tvarovaný zavazadlový prostor je v nejužším místě 1010 mm široký, u dna 790 mm dlouhý a po plato 570 mm vysoký. Sklopením zadních sedadel vznikne prostor, do kterého lze naložit až 1650 mm dlouhé a objemné předměty. Schod, který pokračuje rovnou plochou tvořenou zadními opěradly, je 60 mm vysoký.
Silnější ze dvou turbodieselů MJET umí jezdit při snaze o minimální spotřebu za 5,3 l/100 km mimo město, na dálnici při respektování rychlostních limitů spotřebujete 6,3 l/100 km a ve městě se pravděpodobně nedostanete přes 7,5 l/100 km.
Překvapivě snadno dostupná je multimediální výbava. USB zdířka a Bluetooth s ovládáním na volantu přijde na 10.000,-Kč, navigace přijde na dalších 7.000,-Kč. Mapová data jsou uložena na USB nosiči, navigační pokyny jsou předávány hlasově a přes malý bodový displej na přístrojovém štítu. Pohled do ceníku ukazuje na příznivou politiku dovozce při stanovení cen příplatkových výbav. Za vyhřívání sedadel zaplatíte jen 2.000,-Kč, za předpínače bezpečnostních pásů vzadu (!) pak jen 1.000,-Kč.
Závěr
Nové Bravo patří k nejlepším automobilům v segmentu, kterému právě teď vládne korejský model ze Slovenska. Vedle designu, který bude asi nejdůležitějším rozhodovacím argumentem, je nový Fiat silný v kapitole vnitřní prostor, zavazadlový prostor, bezpečnost (5 hvězd v Euro NCAP), dobré odhlučnění interiéru nebo subjektivně vnímaná kvalita. K nedostatkům podle nás patří nepohodlný podvozek, drobné nedostatky v ergonomii, horší výhled z vozu všemi směry. Ale když už se jednou zamilujete, asi nemá smysl vám to vymlouvat…
První cena vozu | 369.900,-Kč (1,4 16V 66 kW, Active) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 434.900,-Kč (1,9 MJET, 110 kW, Active) |
Základní cena testovaného vozu | 584.900,-Kč (1,9 MJET, 110 kW, Emotion) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 657.900,-Kč (1,9 MJET, 110 kW, Emotion) |
Plusy
- Design
- Prostorný interiér
- Velký zavazadlový prostor
- Vysoká úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti
- Nízká spotřeba
- Robustní konstrukce
Minusy
- Nízký komfort odpružení
- Horší výhled z vozu
- Lesknoucí se obroučky přístrojového štítu
- Vysoký příplatek za vznětovou verzi