Fiat Doblo Maxi Cargo 1.6 MJT: Pět tisíc
Užitkový Fiat prošel v první části dlouhodobého testu náročnými podmínkami třiceti i vícestupňových veder. Po příchodu do rozpáleného interiéru jsme ocenili zvětšené výdechy ventilační soustavy, která prošla křtem ohně. Zkoušené provedení Maxi s nákladovým prostorem o objemu 4,2 m3 mělo mezi prostorem pro až tři cestující a nákladem drátěnou přepážku. Znamenalo to tedy klimatizovat celý prostor vozidla podobně jako u osobního provedení Panorama.
Musíme úpravu ventilační soustavy pro čtvrté vydání pochválit, protože navzdory tmavému lakování automobilu jsme do tří minut od startu měli v kabině teplotní pohodu. Mimořádně parné léto se však kvůli téměř bez přestávky pracující klimatizaci podepsalo na nárůstu spotřeby. Během pěti tisíc kilometrů jsme spotřebovali 284,75 litru nafty za celkovou částku 7309 Kč bez DPH. Jeden kilometr nás na palivu přišel na 1,46 koruny.
Při tankování jsme se nezaměřovali na nejnižší cenu. Čerpali jsme u stanic s pečetí kvality od společnosti SGS, která dělá rozbory paliv pro Českou obchodní inspekci. Moderní turbodiesel 1.6 MJT plnicí emisní požadavek Euro 5b+ bez močoviny Adblue jsme nechtěli trápit naftou bez ověřené kvality, protože šetření na tomto místě se z dlouhodobého hlediska nevyplácí.
V rámci šesti dotankování jsme cenu 1,5 koruny na kilometr překročili pouze v prvních dvou případech, protože motor měl najeto jen pět tisíc kilometrů a dvě dlouhé trasy proběhly po dálnici.
Doblo s výškou 1,88 metru a nepatrně menší šířkou vykazuje v rámci středních dodávek značnou čelní plochu, což se výrazně podílí na nárůstu spotřeby při tempu překračujícím 110 km/h. Na druhou stranu však Doblo nabízí ve středních dodávkách maximální objem ložného prostoru a unikátně tři druhy zadní nápravy dle užitečné hmotnosti a provedení.
Testovaný vůz používal zadní nápravu nejsilnějšího typu pro 1,45 tuny umožňující automobilu nabídnout skvělé užitečné zatížení jedné tuny. Není divu, že Fiatu Professional se v lehkých užitkových vozidlech mimořádně daří, protože během prvních sedmi měsíců loňského roku drží v Česku jasné prvenství. Je to také podpořeno zvýšeným zájmem o provozně levná LUV s pohonem CNG. Tento trend jsme očekávali, proto jsme již v první polovině roku 2014 provedli dlouhodobý test Dobla CNG, které kvalitní pohon pomocí přeplňované čtrnáctistovky 1.4 T-Jet předalo i do současného čtvrtého vydání tohoto modelu.