Fiat Doblo Maxi XL 1.6 Multijet: Pět kubíků
Fiat Doblo poslední generace vnesl do světa malých užitkových automobilů vichr v podobě tunové užitečné hmotnosti. Konkurence začala hbitě dohánět, ale zatím jde jen o jedinou. Italský výrobce však udělal další krok vpřed a rozšířil nabídku karoserií o zvýšenou střechu, která u dodávek kolem čtyř a půl metru délky je výjimečná. Vysoká střecha je k dostání s krátkou i prodlouženou délkou nazvanou Maxi. Doblo o délce 4,74 metru uveze 5,4 kubických metrů nákladu. Napadá nás hláška: Kdo dá víc?
Stejné schody
Odstupňování velikostí ložného prostoru v závislosti na verzi modelu Doblo je přesné jako hodinky. Základní provedení o délce 4,3 metru pojme 3,4 m3 nákladu, prodloužené Maxi na 4,74 m přidává 0,8 m3 a zkoušené vozidlo Maxi XL se zvýšenou střechou navyšuje pomyslný bank o stejnou hodnotu. Ke všem třem provedením je možné získat dělenou přepážku včetně sklopného sedadla spolujezdce. V případě modelu Doblo za pouhých 1900 + 900 korun. Délka nákladového prostoru tím naroste o 1,23 metru, objem pak o 0,4 m3. Maximum možného u řady Doblo tvoří 5,4 m3.
Nakládání
Fiat umí dělat dodávková vozidla tak, aby se posádka musela namáhat co nejméně. Nákladová hrana dobla se nacházela jen 545 mm nad vozovkou, což je výhoda nejen pro běžné využití furgonu. Varianta se zvýšenou střechou může také dobře posloužit převozu vozíčkářů. Více místa nad hlavou ocení zejména ten, kdo bude hendikepovaného na vozíčku do Dobla umísťovat či vykládat. Výška uvnitř přibyla o 24,5 centimetrů na celkových 155 cm.
Napojení horního nástavce se jevilo velmi zdařilé uvnitř furgonu i vně. V nákladovém prostoru jsme ocenili pokračování sloupkové vzpěry i do zvýšené části a přes celou šířku střechy. V případě nehody a převrácení na střechu se vnitřní prostor jeví jako bezpečný. K uchycení nákladu slouží na podlaze šestice kotvicích ok. Doblo bylo vybaveno plastovou ochranou dna nákladového prostoru. Tento prvek tvoří standard ve vyšší úrovni vybavení SX, k základnímu stupni Base se 1490 korunami připlácí.
Nafta i benzin
Největší provedení modelu Doblo používá čtveřici motorů a dvě převodovky. Nejlevnější verzi pohání přeplňovaná zážehová čtrnáctistovka 1.4 T-jet o výkonu 88 kW. Přednost tohoto čtyřválce s točivým momentem 206 N.m tvoří šestistupňová převodovka. Na rozdíl od krátkého Dobla nenajdeme u Maxi XL provedení atmosférickou zážehovou čtrnáctistovku o výkonu 70 kW a maloobjemový turbodiesel 1.3 MJT/66 kW. Vznětový pohon testované verze startuje šestnáctistovkou 1.6 MJT o výkonu 66 kW spojenou s pětistupňovou automatizovanou převodovkou.
Pružnost
Doblo Maxi XL jezdilo v testu se silnější šestnáctistovkou JTD/77 kW a šesti přímo řazenými převodovými stupni.
Druhé nejlevnější provedení se nám velmi zamlouvalo, jelikož i se zkušební zátěží jezdilo svižně. Naměřená spotřeba 6,6 litru nás tolik nenadchla, ale u vysoké karoserie musíme na dálnici počítat se značným nárůstem spotřeby. Ten byl také způsoben tím, že při rychlosti 130 km/h motor točil zbytečně vysokých 2700 min-1.
Po nastartování běžel jemně a leckdo by nevěřil, že pod kapotou pulzuje nafta. Díky nízkému kompresnímu poměru 16,5:1 motor nedrnčel ani při chladném ránu. K slušné práci se sbíral již od 1300 min-1, tudíž při jízdě po rovině či z mírného kopce nebyl problém jet otáčkami motoru 1200-1300 min-1.
Dálniční dvoulitr
Kdo by chtěl velmi dynamickou verzi a uvažoval zejména o dálničním provozu, měl by volit dvoulitrový turbodiesel 2.0 MJT/99 kW, který by ve vysoké rychlosti měl být úspornější než testovaná šestnáctistovka. Cenový rozdíl činí 21 120 korun bez daně, zároveň uživatel musí počítat se čtyřiceti kilogramy pohotovostní hmotnosti navíc, ale možností táhnout 1,5tunový brzděný přívěs (1300 kg pro 1.6 MJT).
Dva pohodlně
Přední část modelu Doblo je totožná pro užitkové i osobní verze. Štědře dimenzovaná sedadla s bočním vedením nabízela příjemnou oporu a pohodu. Všestranně stavitelný volant s tlustým věncem byla radost držet, stejně jako sledovat pohlednou přístrojovou desku. Výtku směřujeme ke zcela plastové výplni dveří bez kousku tkaniny.
Nad hlavami se po celé šířce interiéru nacházela odkládací polička. Nabízela mnoho místa a vešly se do ní i objemnější předměty. K uložení drobností sloužil téměř bezpočet prohlubní a kapes. Mobil, peněženku a další drobnosti nebyl problém během pár sekund odložit.
Plusy
- Pět kubíků pro náklad
- Tunové užitečné zatížení
- Výška ložného prostoru
Minusy
- Jen plastové výplně dveří
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | 1.6 MultiJet |
Typ | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Počet válců/ventilů | 4/16 |
Objem válců (cm3) | 1598 |
Chlazení | kapalinou |
Kompresní poměr | 16,5 : 1 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 77/4000 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 290/1500 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Pohon | předních kol |
Délka/šířka/výška (mm) | 4740/1832/2125 |
Rozvor (mm) | 3105 |
Provozní hmotnost (kg) | 1535 |
Celková hmotnost (kg) | 2460 |
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) | 1500 |
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) | 500 |
Objem nákladového prostoru (m3) | 5,0 |
D/š/v nákladového prostoru (mm) | 2170/1714/1550 |
Šířka mezi podběhy (mm) | 1230 |
Nákladový práh nad vozovkou (mm) | 545 |
Výška/šířka bočních dveří (mm) | 1714/700 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 159 |
Spotřeba (l/100 km) | 7,1/5,4/6,0 |
Emisní norma | Euro 5 |
Objem nádrže (l) | 60 |
Cena (Kč bez DPH) | 348 340 (rámci zvýhodnění) |