Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Doblo Maxi XL 1.6 Multijet: Pět kubíků

Ladislav Černý
Diskuze (6)
Fiat Doblo vyrostl i do výšky. Kromě známé delší varianty Maxi lze pořídit navíc zvýšenou střechu XL. Co přináší?

Fiat Doblo poslední generace vnesl do světa malých užitkových automobilů vichr v podobě tunové užitečné hmotnosti. Konkurence začala hbitě dohánět, ale zatím jde jen o jedinou. Italský výrobce však udělal další krok vpřed a rozšířil nabídku karoserií o zvýšenou střechu, která u dodávek kolem čtyř a půl metru délky je výjimečná. Vysoká střecha je k dostání s krátkou i prodlouženou délkou nazvanou Maxi. Doblo o délce 4,74 metru uveze 5,4 kubických metrů nákladu. Napadá nás hláška: Kdo dá víc?

Stejné schody

Odstupňování velikostí ložného prostoru v závislosti na verzi modelu Doblo je přesné jako hodinky. Základní provedení o délce 4,3 metru pojme 3,4 m3 nákladu, prodloužené Maxi na 4,74 m přidává 0,8 m3 a zkoušené vozidlo Maxi XL se zvýšenou střechou navyšuje pomyslný bank o stejnou hodnotu. Ke všem třem provedením je možné získat dělenou přepážku včetně sklopného sedadla spolujezdce. V případě modelu Doblo za pouhých 1900 + 900 korun. Délka nákladového prostoru tím naroste o 1,23 metru, objem pak o 0,4 m3. Maximum možného u řady Doblo tvoří 5,4 m3.

Nakládání

Fiat umí dělat dodávková vozidla tak, aby se posádka musela namáhat co nejméně. Nákladová hrana dobla se nacházela jen 545 mm nad vozovkou, což je výhoda nejen pro běžné využití furgonu. Varianta se zvýšenou střechou může také dobře posloužit převozu vozíčkářů. Více místa nad hlavou ocení zejména ten, kdo bude hendikepovaného na vozíčku do Dobla umísťovat či vykládat. Výška uvnitř přibyla o 24,5 centimetrů na celkových 155 cm.

Napojení horního nástavce se jevilo velmi zdařilé uvnitř furgonu i vně. V nákladovém prostoru jsme ocenili pokračování sloupkové vzpěry i do zvýšené části a přes celou šířku střechy. V případě nehody a převrácení na střechu se vnitřní prostor jeví jako bezpečný. K uchycení nákladu slouží na podlaze šestice kotvicích ok. Doblo bylo vybaveno plastovou ochranou dna nákladového prostoru. Tento prvek tvoří standard ve vyšší úrovni vybavení SX, k základnímu stupni Base se 1490 korunami připlácí.

Nafta i benzin

Největší provedení modelu Doblo používá čtveřici motorů a dvě převodovky. Nejlevnější verzi pohání přeplňovaná zážehová čtrnáctistovka 1.4 T-jet o výkonu 88 kW. Přednost tohoto čtyřválce s točivým momentem 206 N.m tvoří šestistupňová převodovka. Na rozdíl od krátkého Dobla nenajdeme u Maxi XL provedení atmosférickou zážehovou čtrnáctistovku o výkonu 70 kW a maloobjemový turbodiesel 1.3 MJT/66 kW. Vznětový pohon testované verze startuje šestnáctistovkou 1.6 MJT o výkonu 66 kW spojenou s pětistupňovou automatizovanou převodovkou.

Pružnost

Doblo Maxi XL jezdilo v testu se silnější šestnáctistovkou JTD/77 kW a šesti přímo řazenými převodovými stupni.

Druhé nejlevnější provedení se nám velmi zamlouvalo, jelikož i se zkušební zátěží jezdilo svižně. Naměřená spotřeba 6,6 litru nás tolik nenadchla, ale u vysoké karoserie musíme na dálnici počítat se značným nárůstem spotřeby. Ten byl také způsoben tím, že při rychlosti 130 km/h motor točil zbytečně vysokých 2700 min-1.

Po nastartování běžel jemně a leckdo by nevěřil, že pod kapotou pulzuje nafta. Díky nízkému kompresnímu poměru 16,5:1 motor nedrnčel ani při chladném ránu. K slušné práci se sbíral již od 1300 min-1, tudíž při jízdě po rovině či z mírného kopce nebyl problém jet otáčkami motoru 1200-1300 min-1.

Dálniční dvoulitr

Kdo by chtěl velmi dynamickou verzi a uvažoval zejména o dálničním provozu, měl by volit dvoulitrový turbodiesel 2.0 MJT/99 kW, který by ve vysoké rychlosti měl být úspornější než testovaná šestnáctistovka. Cenový rozdíl činí 21 120 korun bez daně, zároveň uživatel musí počítat se čtyřiceti kilogramy pohotovostní hmotnosti navíc, ale možností táhnout 1,5tunový brzděný přívěs (1300 kg pro 1.6 MJT).

Dva pohodlně

Přední část modelu Doblo je totožná pro užitkové i osobní verze. Štědře dimenzovaná sedadla s bočním vedením nabízela příjemnou oporu a pohodu. Všestranně stavitelný volant s tlustým věncem byla radost držet, stejně jako sledovat pohlednou přístrojovou desku. Výtku směřujeme ke zcela plastové výplni dveří bez kousku tkaniny.

Nad hlavami se po celé šířce interiéru nacházela odkládací polička. Nabízela mnoho místa a vešly se do ní i objemnější předměty. K uložení drobností sloužil téměř bezpočet prohlubní a kapes. Mobil, peněženku a další drobnosti nebyl problém během pár sekund odložit.

Plusy

  • Pět kubíků pro náklad
  • Tunové užitečné zatížení
  • Výška ložného prostoru

Minusy

  • Jen plastové výplně dveří

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.6 MultiJet
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 1598
Chlazení kapalinou
Kompresní poměr 16,5 : 1
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 77/4000
Točivý moment (N.m/min-1) 290/1500
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 4740/1832/2125
Rozvor (mm) 3105
Provozní hmotnost (kg) 1535
Celková hmotnost (kg) 2460
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 1500
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 500
Objem nákladového prostoru (m3) 5,0
D/š/v nákladového prostoru (mm)2170/1714/1550
Šířka mezi podběhy (mm) 1230
Nákladový práh nad vozovkou (mm) 545
Výška/šířka bočních dveří (mm) 1714/700
Nejvyšší rychlost (km/h) 159
Spotřeba (l/100 km) 7,1/5,4/6,0
Emisní norma Euro 5
Objem nádrže (l) 60
Cena (Kč bez DPH) 348 340 (rámci zvýhodnění)

Ladislav Černý
Diskuze (6)
Avatar - ladsla
15. 4. 2015 18:00
Re: hmm
a prázdný sprinter nebo transit s jumbo skříní se tak nechová ? co to má společného s tématem ? nic
14. 4. 2015 21:36
Re: hmm
Kým nefúka bočný vietor, je to určite super, ale fyziku neoklameš, kontru drží keď fúka odboku každý jeden šofér podobného sťahováčika, to proste inak nejde.
Avatar - ladsla
14. 4. 2015 19:10
Re: hmm
hlavně po Itálii nebo Francii jezdí nepřeberně verzí malých dodávek , které dodělává někdo jiný a fabrika to prodává ve své síti nebo tomu aspoň drží záruku. Klasika je třeba francouzský Gruau.
Tvrdit o Doblo, že je premiant segmentu je asi sebevědomé ,ale špatný není.
14. 4. 2015 14:11
Re: hmm
když nemá, tak nemá, v Itálii s tím jezdí třeba saniťáci a jezdí jich tam opravdu hodně! A na dálnici u Florencie v těch zatáčkách to auto jede jako po kolejích, v sobotu jsem se odtamtud vrátil, a ani ty vysoký sanitky se toho nebojí! Super auto, vyzkoušej si ho, a poznáš sám
14. 4. 2015 13:49
hmm
nevyzera to velmi kvalitne... a ta zvysena strecha vyzera zvonku cudne.... toto auto mi pride ze nema vela vyuziti.. akurat tak pre postara >:D