Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Doblò – Prostor střední velikosti

22. 2. 2010 • 11:01
72
Zobrazit náhledy (72)
Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló Fiat Dobló
První generace Fiatu Doblò se objevila čtyři roky poté, co do segmentu středních užitkových vozů úspěšně vstoupily francouzské automobilky. Druhá generace přichází opět s mírným zpožděním, zato nabídne nejdelší rozvor a nejsilnější...

Spolupráce koncernů Fiat a PSA Peugeot Citroën v oblasti užitkových aut sahá až do 70tých let. Nejprve vznikla z italsko-francouzské spolupráce velká dodávka, kterou u Fiatu reprezentuje model Ducato, v devadesátých letech se přidal menší užitkový model a technicky spřízněné MPV (Fiat Scudo, resp. Ulysse). Mimo to se od roku 2008 v Turecku v režii Fiatu vyrábí trojice malých dodávek Fiat Fiorino, Citroën Nemo a Peugeot Bipper.

Segment středních dodávek, který se začal rozvíjet v druhé polovině 90. let, zůstal stranou této spolupráce a zpočátku i stranou zájmu Fiatu. V roce 1996 se představily vozy Citroën Berlingo a Peugeot Partner a o dva roky později následoval konkurenční Renault Kangoo. Fiat až v roce 2000 odhalil první generaci vlastního modelu Doblò, který konstrukčně vycházel z řady Punto. Vyráběl se, stejně jako nová generace, v turecké továrně Tofaş.

fiat cng design predstavujeme mpv psa fiat cng design predstavujeme mpv psa  

Nyní jsme ale o deset let dále a Fiat přichází s novou generací Dobla. Ta je výrazně větší ve všech rozměrech, k největšímu skoku ale došlo směrem do délky. Rozvor náprav je u nové generace o 171 mm delší, celková délka narostla o 155 mm. Nové Doblò je ale i radikálně širší (o 110 mm) a v základním provedení mírně vyšší (o 27 mm). Rozchod kol na přední nápravě se zúžil o 4 mm, vzadu naopak narostl o 25 mm.

Na rozdíl o Citroënu a Peugeotu Fiat navzdory tomuto zvětšení nahradí první generaci druhou, původní Doblò se tak nabízet souběžně nebude, na rozdíl od politiky uplatňované skupinou PSA.

Fiat Doblò - srovnání generací
Model Doblò (od 2010) Doblò (2000-2010) rozdíl
Délka [mm] 4390 4235 + 155
Šířka [mm] 1832 1722 + 110
Výška [mm] 1845 1818 + 27
Rozvor [mm] 2755 2584 + 171
Rozchod vpředu [mm] 1510 1514 - 4
Rozchod vzadu [mm] 1530 1505 + 25
0bjem zav. prostoru [l] 790/3200 750/3000 -

Nárůst celkové délky znamená, že se Fiat dotáhl na špičku segmentu, delší zůstává již jen Volkswagen Caddy. Rozvor je pak mezi takto velkými dodávkami vůbec nejdelší a to samé platí i pro šířku karoserie. Doblò také překonává konkurenci maximálním objemem zavazadlového prostoru.

Fiat Doblò - srovnání s konkurencí
Model Fiat Doblò Citroën Berlingo Peugeot Partner Renault Kangoo VW Caddy
Délka [mm] 4390 4380 4380 4213 4405
Šířka [mm] 1832 1810 1810 1829 1802
Výška [mm] 1845 1852 1801 1799 1833
Rozvor [mm] 2755 2728 2728 2697 2682
Max. objem zav. prostoru [l] 3200 3000 3000 2866 2850

Design nového Dobla kombinuje rysy předchozí generace s moderními prvky. Přední světlomety mírně protažené do boků a uprostřed snížená kapota dodávají designu na atraktivnosti, velká černá horizontálně dělená maska chladiče zase novinku jednoznačně zařazuje mezi současné Fiaty. Vytažené blatníky jsou odkazem na předchůdce, novinkou je naopak stoupající spodní hrana oken, zatmavené sloupky čelního okna a boční směrovky integrované do zpětných zrcátek.

Základní tvar kabiny je přísně účelný – praktická kvádrovitá karoserie je zakončena kolmou zádí. Ta je v případě osobní Doblò jednodílná výklopná nahoru, užitkové Doblò Cargo má odlišný design s dveřmi otevíranými do boku. Zadní pár bočních dveří je u obou verzí posuvný.

fiat cng design predstavujeme mpv psa fiat cng design predstavujeme mpv psa  

Jediný zážehový motor v nabídce 1,4 16v má výkon 70 kW, zatímco předchozí generace disponovala jen osmiventilovým rozvodem a měla o 13 kW nižší maximum výkonu. Nejvyšší točivý moment je u nového Dobla sice položen výše (127 Nm při 4500 min-1), avšak příznivá křivka točivého momentu zaručuje plynulý zátah v pásmu již od 1500 min-1. Motor je vhodný především pro městský provoz.

Vznětovým základem je nová generace maloobjemového turbodieselu 1,3 MultiJet II. Nejvyšší výkon vzrostl z 55 na 66 kW, maximum točivého momentu pak o výrazných 25 % na 200 Nm při 1500 min-1. Nový typ vstřikování common rail s hydraulickým ventilem umožňuje přesnější dávkování paliva, což se pozitivně projeví na spotřebě, složení emisí i vyrovnanosti chodu. Množství vypouštěných oxidů dusíku je nižší o 30 %, emise CO2 jsou s novým motorem nižší o 2 %. Výsledkem je kombinovaná spotřeba 4,9 l/100 km – nejlepší hodnota v segmentu.

fiat cng design predstavujeme mpv psa fiat cng design predstavujeme mpv psa  

Starší osmiventilový 1,9 MultiJet nahrazuje moderní 1,6 MultiJet se stejným výkonem 77 kW. Tento motor je ovšem výjimečný svým točivým momentem – maximum 290 Nm při 1500 min-1 představuje mezigenerační rozdíl 30 %, ale především je to vůbec nejvyšší hodnota mezi motory do objemu 1,8 litru. Agregát má navíc servisní intervaly prodloužené na 35 tisíc km. Kombinovaná spotřeba je 5,2 l/100 km.

Nový 2,0 MultiJet je aktuálně (společně s VW Caddy 2,0 TDI/103 kW) největším motorem v daném segmentu. Vznikl úpravou 1,9 MultiJet, avšak má šestnáctiventilový rozvod, o 1 mm větší vrtání a o 0,1 mm větší zdvih. Konstruktéři se ale zaměřili především na zvýšení výkonu a zlepšení průběhu točivého momentu. Výsledkem je 99 kW při 3500 min-1 (+12 %) a především 320 Nm při 1500 min-1 (+45 %). Kombinovaná spotřeba je stále přijatelných 5,7 l/100 km. Tento motor může navíc táhnout přívěsné vozidlo o hmotnosti do 1500 kg (1,6 MultiJet 1300 kg, ostatní motory 1000 kg).

Fiat Doblò a Doblò Cargo - přehled motorů
Motor 1,4 16v 1,3 MultiJet II 1,6 MultiJet 2,0 MultiJet
Převodovka 5M 5M 6M 6M
Zdvihový objem [cm3] 1368 1248 1598 1956
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 70/6000 66/4000 77/4000 99/3500
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 127/4500 200/1500 290/1500 320/1500
Max. rychlost [km/h] 161 156 164 179
Zrychlení 0-100 km/h [s] 15,4 14,9 13,4 11,3
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,2 4,9 5,2 5,7

Později se v nabídce objeví dvě další možnosti pohonu. Motor 1,6 MultiJet dostane možnost robotizované převodovky a pátou motorizací se stane 1,4 16v T-Jet Natural Power o výkonu 85 kW spalující zemní plyn (CNG).

U všech motorů lze mít systém Start&Stop (a filtr pevných částic u turbodieselů), u osobních verzí je toto provedení standardem. Doblò v takovém případě vyhovuje emisní normě Euro 5, jinak je homologováno podle standardu Euro 4. Úspoře paliva pomůže také ukazatel pro vhodné řazení převodových stupňů. I majitelé nové generace užitkového Fiatu navíc budou moci využívat služby eco:Drive – z rozhraní Blue&Me stáhnou na USB klíčenku údaje o spotřebě a stylu jízdy a pomocí počítačového programu mohou tato data analyzovat a srovnávat s dalšími záznamy publikovanými na internetu.

Zajímavou novinkou je nezávislé zadní zavěšení Bi-link se stabilizátorem. Nedosahuje sice kinematických kvalit propracovanějšího Multi-linku, avšak je jednodušší a prostorově méně náročné. Proti nápravě s vlečnými rameny a torzní příčkou, u užitkových vozů běžně používané, naopak nabízí vyspělejší jízdní vlastnosti a přesnější vedení kol bez ohledu na zatížení. Přední náprava má vzpěry McPherson a spodní příčná ramena.

Doblò Cargo i jako podvozek, Doblò Maxi s rozvorem 3,1 metru

Kromě provedení určených pro přepravu osob a velkého množství zavazadel Fiat samozřejmě připravil i nákladní verzi. Doblò vyráběné pod hlavičkou Fiat Professional nabízí užitečné zatížení 750 nebo 1000 kg (u prodloužené verze standardem), které má zesílenou konstrukci nápravy s nejvyšším přípustným zatížením 1450 kg (mezigeneračně +300 kg).

Fiat Professional nabídne celkem sedm různých provedení. Základní Doblò Cargo má nákladový prostor 3,4 m3, se zvýšenou střechou 4,0 m3. Prodloužené Doblò Cargo Maxi pojme 4,2 m3 nákladu, rozvor i celková délka jsou u něj delší o 350 mm (3105, resp. 4740 mm).

fiat cng design predstavujeme mpv psa fiat cng design predstavujeme mpv psa  

Dvě délky rozvoru nabídne i nová varianta, podvozek drop-frame. Mezistupněm mezi užitkovým a osobním provedením je Doblò Combi a Doblò Combi Maxi, tedy pětimístný vůz homologovaný v kategorii N1, který se nabízí také s dvěma délkami rozvoru.

Osobní provedení Fiatu Doblò se vyrábí jen v krátké verzi, zato jej bude možné objednat i se sedmimístným interiérem.

Na český trh příjde nový Fiat Doblò během jara 2010.

Doporučujeme
Fiat Doblò: První jízdní dojmy

Související články

Témata
Články odjinud