Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

FIAT: Dvouválce 0,9 SGE (48 kW-77 kW) nahradí čtyřválcové motory Fire v roce 2010

Ondřej Láník
Diskuze (435)
Šéf firmy Fiat Powertrain Technologies Alfredo Altavilla poodhalil italskému listu Corriere della Sera blízkou budoucnost motorové palety modelů skupiny Fiat Auto.

Asi nikoho nepřekvapí, že se budou zmenšovat objemy, ti lépe informovaní už slyšeli o nové generaci dvouválcových motorů, ale nyní jsou zde další podrobnosti.

Malá auta jsou dlouhodobě pro Fiat želízkem v ohni. Dnes, kdy nejde jen o spotřebu "pro zákazníky", ale také o ekvivalent - emise oxidu uhličitého - "pro legislativu EU", se tato karta Fiatu vyplácí. Jednoduché a desítkami let prověřené čtyřválce Fire, ale začínají přesluhovat přespříliš. Vývoj v odvětví by napovídal, že příštím masově vyríběným minimotorem Fiatu bude tříválec, ale Italové jdou vstříc konfiguraci s ještě nepravidelnějším chodem. Dva válce místo čtyř vypadají lákavě, ale dovést takovou konstrukci do velkosériové výroby žádalo dlouhé roky vývojových prací. Podrobnosti o konstrukci zatím bohužel nejsou k dispozici, ale máme alespoň základní indicie.

Nový motor SGE (Small Gasoline Engine) se zdvihovým objemem 900 cm3 je zcela novým motorem, který je současně prvním agregátem modulární rodiny motorů s jednotným zdvihovým objemem jednoho válce 450 cm3. Jeho příchod na trh je naplánován na rok 2010.

Základní provedení budou mít atmosférické plnění, připravována je však také přeplňovaná verze a varianta spalující stlačený zemní plyn. Zpočátku budou nabízeny 4 výkonové varianty se 48 kW, 59 kW, 66 kW a 77 kW, které nahradí končící motory Fire s objemy 1,1 l, 1,2 l a 1,4 l. Později se ve výrobě mohou objevit také provedení spalující vodík a hybridní kombinace s elektromotorem.

Hlavními kandidáty na instalaci nových dvouválců jsou modely Fiat 500, Fiat Topolino, Fiat Grande Punto, připravovaná nová generace modelu Panda a nová Lancia Ypsilon.

Ondřej Láník
Diskuze (435)
7. 12. 2008 20:02
Re: Dobrej nápad
Ten jednovalec to bude bomba....a určite to bude boxer, iba namiesto druhého valca bude závažie... >:D
Veď logicky, jednovalec bude vykazovať len polovicu vibrácií ako dvojvalec! A polovičné straty trením, jednoduchšiu výrobu...ale výkon bude mať ako dvojvalec, ale z menšieho objemu a len z jedného valca, takže kvalitnejšia technika nusí byť tým pádom drahšia...A rekordné zisky zase budú!!! Bravwo Wolkswagen!!! >:D >:D >:D
7. 12. 2008 12:49
Dobrej nápad
Není pravda že čtyřdobý dvouválec nelze dynamicky vyvážit, to nejde pouze u čtyřdobého tříválce. Sice se o to tvůrci snaží za pomoci vyvažovacích hřídelů, ale nikdy se to nemůže zcela povést už z principu. Z toho plyne i zápor tříválců v podobě nižší životnosti - vibrace ničí veškerá uložení a ložiska mnohem rychleji než u čtyřválce. Bohužel stavět dnes maloobjemové čtyřválce začíná být neúnosně výrobně drahé, proto výrobci jdou k méněválcovým variantám. VW dokonce uvažuje o jednoválci. Doufám že se to Fiatu povede.
6. 12. 2008 10:00
Re: GTI a ti druzí
Vidíš a to je přesně ono Něco člověk napiše a když je to pravda tak ho aspon začnem urážet za interpunkci.
5. 12. 2008 21:53
Re: antiVW!!!
A klimatizace z A4 nějak smrdí?
Avatar - euro89
5. 12. 2008 21:45
Re: antiVW!!!
čim to vozej mi je jendo... o tom nerozhoduje Tonino Lamborghini, ale firma, která cafe Lamborghini u nás distributuje... já zase znám firmu, která prodává a vozí originální náhradní díly Škoda Fiatem Ducato...