FIAT: Dvouválce 0,9 SGE (48 kW-77 kW) nahradí čtyřválcové motory Fire v roce 2010
Asi nikoho nepřekvapí, že se budou zmenšovat objemy, ti lépe informovaní už slyšeli o nové generaci dvouválcových motorů, ale nyní jsou zde další podrobnosti.
Malá auta jsou dlouhodobě pro Fiat želízkem v ohni. Dnes, kdy nejde jen o spotřebu "pro zákazníky", ale také o ekvivalent - emise oxidu uhličitého - "pro legislativu EU", se tato karta Fiatu vyplácí. Jednoduché a desítkami let prověřené čtyřválce Fire, ale začínají přesluhovat přespříliš. Vývoj v odvětví by napovídal, že příštím masově vyríběným minimotorem Fiatu bude tříválec, ale Italové jdou vstříc konfiguraci s ještě nepravidelnějším chodem. Dva válce místo čtyř vypadají lákavě, ale dovést takovou konstrukci do velkosériové výroby žádalo dlouhé roky vývojových prací. Podrobnosti o konstrukci zatím bohužel nejsou k dispozici, ale máme alespoň základní indicie.
Nový motor SGE (Small Gasoline Engine) se zdvihovým objemem 900 cm3 je zcela novým motorem, který je současně prvním agregátem modulární rodiny motorů s jednotným zdvihovým objemem jednoho válce 450 cm3. Jeho příchod na trh je naplánován na rok 2010.
Základní provedení budou mít atmosférické plnění, připravována je však také přeplňovaná verze a varianta spalující stlačený zemní plyn. Zpočátku budou nabízeny 4 výkonové varianty se 48 kW, 59 kW, 66 kW a 77 kW, které nahradí končící motory Fire s objemy 1,1 l, 1,2 l a 1,4 l. Později se ve výrobě mohou objevit také provedení spalující vodík a hybridní kombinace s elektromotorem.
Hlavními kandidáty na instalaci nových dvouválců jsou modely Fiat 500, Fiat Topolino, Fiat Grande Punto, připravovaná nová generace modelu Panda a nová Lancia Ypsilon.