Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX: Bez AdBlue (dlouhodobý test 1. část)

Ladislav Černý Ladislav Černý 30. 11. 2017 • 14:26
21
2
Zobrazit náhledy (21)
Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX Skvostný, malý čtyřválcový turbodiesel podává ve druhé generaci výkon až 70 kW Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX
Na dlouhodobý test jsme získali Fiat Fiorino Euro 6, které k dočišťování výfukových plynů nepotřebuje činidlo AdBlue.

Nastoupení emisního požadavku Euro 6 pro lehká užitková vozidla řeší výrobci různými způsoby. Fiat Professional vsadil u užitkových modelů Fiorino a Doblo se vznětovými motory z vlastního vývoje na absenci technologie SCR a nabízí řidičům nejjednodušší řešení.

V rámci přechodu na Euro 6 prošel nejmenší užitkový model Fiatu Professional drobným faceliftem. Fiorinu přidělil nový přední nárazník s větším průchodem pro vzduch proudící k chladiči motoru a v případě vznětového motoru taky k mezichladiči stlačeného vzduchu.

Do testu se Fiorino dostavilo s maloobjemovým turbodieselem 1.3 Multijet ve výkonnější ze dvou úrovní 59 a 70 kW. Jelikož jde u čtyřválce pouze o softwarovou změnu, Fiat Professional chce za silnější provedení jen o 7280 korun proti slabšímu. V této ceně jsou také zahrnuty větší přední brzdové kotouče o průměru 284 mm, zatímco všechny ostatní verze Fiorina včetně slabšího turbodieselu a plynového používají menší kotouče o průměru 257 mm.

Během dlouhodobého testu uvidíme, zda větší výkon bude přinášet tolik výhod, které převáží zvýšení ceny o 2,7 procenta ve srovnání se slabší verzí vznětového čtyřválce.

Vyhlášený a nejmenší čtyřválcový turbodiesel s objemem pouhých 1,248 litru by se měl obchodně značit spíše 1,2 Multijet, ale v době jeho odhalení v roce 2003 nebyl v módě downsizing. Automobilka proto raději použila působivější obchodní označení 1.3 Multijet. Vysokozdvihový čtyřválec s vrtáním pouhých 69,6 mm používá na každý válec čtyři ventily, takže se v rámci turbodieselů jedná spíše o „hodinářskou“ práci. Přesto nejvyšší výkon z původních 51 kW postupně stoupal přes 55 a 66 až na současných 70 kW. To je případ zkoušeného fiorina s celkovou hmotností 1,7 tuny.

Během dlouhodobého testu vyzkoušíme vliv různé zátěže v nákladovém prostoru na dynamiku i spotřebu nafty, protože zejména malé motory bývají na příval kilogramů velmi citlivé.

Fiorino navzdory necelým čtyřem metrům délky nabízí 2,5 krychlového metru pro náklad. Užitečné zatížení dosahuje 610 kg, což je společný údaj pro vznětové pohony i benzinový. Pouze pohon na CNG snižuje užitečné zatížení na půl tuny.

Fiorino Van je v prodeji se třemi úrovněmi výbav Base, SX a Adventure. Poslední jmenovaná s kontrolou trakce předních kol spolupracuje výhradně s turbodieselem 1.3 Multijet. Do testu jsme přijali prostřední úroveň SX, která proti základní Base za cenu 10.920 korun bez daně přidává standardně lepší potahy sedadel, volant stavitelný výškově i podélně, samostatně ovládané zamknutí nákladového prostoru, automatické zamknutí vozidla při překročení dvacetikilometrové rychlosti, pro řidiče výškově stavitelné sedadlo včetně loketní opěrky, dálkově ovládané centrální zamykání a pro kurýra nezbytné boční posuvné dveře na pravé straně. Ty lze sice k základní úrovni Base samostatně přikoupit za 5900 korun, ale výhodnější volbu tvoří testovaná úroveň SX se spoustou dalších přínosných prvků za dalších pět tisíc korun.

Fiorino Van 1.3 Multijet jsme přebírali do testu již zajeté s 12.473 km. Těsně před převzetím prošlo servisní prohlídkou s výměnou oleje a filtru, takže budeme kondici oleje sledovat v průběhu dalších tisíců kilometrů.

Technické parametry
Motor 1.3 MultiJet
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 1248
Kompresní poměr 16,8 : 1
Emisní norma Euro 6
Vrtání x zdvih (mm) 69,6 x 82
Přeplňování variabilní geometrie lopatek
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 70/4000
Točivý moment (N.m/min-1) 200/1500
Převodovka pětistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l/100 km) 5,6/3,7/4,4
CO2 (g/km) 115
D/š/v (mm) 3957/1716/1721
Rozvor (mm) 2513
Provozní hmotnost (kg) 1090
Celková hmotnost (kg) 1700
Dovolená hmotnost soupravy (kg) 2700
Objem nákladového prostoru (m3) 2,5
D/š/v náklad. prostoru (mm) 1523/1473/1205
Šířka mezi podběhy (mm) 1046
Výška nákladové hrany (mm) 527
Nejvyšší rychlost (km)/h) 167
Objem nádrže paliva (l) 45
Akční cena (Kč bez DPH) 264 810

Témata
Avatar - 1975ak
30. 11. 2017 20:58
spotřeba?
Podle mě až tak velký rozdíl ve spotřebě mezi prázdným a plným není. Horší než jízda s vlekem je rozjezd od křižovatky je křižovatce. Pěkně šlape i po pěti létech.
Avatar - m.z.
30. 11. 2017 11:33
1,3 70kw
Tohle autíčko provozuju od r.2012 a docela spokojenost, jede svižně, spotřeba dobrá (4,5-6,5l podle těžkosti pravé nohy).

Takový nenáročný pracant, najeto přes 150tkm, řešili jsme jen výměnu alternátoru, ale z druhovýroby, vzhledem k malé olejové náplni, děláme servis každých 10tkm. Předepsané prohlídky výrobce, jsou příliš dlouhé.
Při následujícím servisu, sundáme preventivně vanu, údajně se zanáší sací koš.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku