Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX: Bez AdBlue (dlouhodobý test 1. část)
Nastoupení emisního požadavku Euro 6 pro lehká užitková vozidla řeší výrobci různými způsoby. Fiat Professional vsadil u užitkových modelů Fiorino a Doblo se vznětovými motory z vlastního vývoje na absenci technologie SCR a nabízí řidičům nejjednodušší řešení.
V rámci přechodu na Euro 6 prošel nejmenší užitkový model Fiatu Professional drobným faceliftem. Fiorinu přidělil nový přední nárazník s větším průchodem pro vzduch proudící k chladiči motoru a v případě vznětového motoru taky k mezichladiči stlačeného vzduchu.
Do testu se Fiorino dostavilo s maloobjemovým turbodieselem 1.3 Multijet ve výkonnější ze dvou úrovní 59 a 70 kW. Jelikož jde u čtyřválce pouze o softwarovou změnu, Fiat Professional chce za silnější provedení jen o 7280 korun proti slabšímu. V této ceně jsou také zahrnuty větší přední brzdové kotouče o průměru 284 mm, zatímco všechny ostatní verze Fiorina včetně slabšího turbodieselu a plynového používají menší kotouče o průměru 257 mm.
Během dlouhodobého testu uvidíme, zda větší výkon bude přinášet tolik výhod, které převáží zvýšení ceny o 2,7 procenta ve srovnání se slabší verzí vznětového čtyřválce.
Vyhlášený a nejmenší čtyřválcový turbodiesel s objemem pouhých 1,248 litru by se měl obchodně značit spíše 1,2 Multijet, ale v době jeho odhalení v roce 2003 nebyl v módě downsizing. Automobilka proto raději použila působivější obchodní označení 1.3 Multijet. Vysokozdvihový čtyřválec s vrtáním pouhých 69,6 mm používá na každý válec čtyři ventily, takže se v rámci turbodieselů jedná spíše o „hodinářskou“ práci. Přesto nejvyšší výkon z původních 51 kW postupně stoupal přes 55 a 66 až na současných 70 kW. To je případ zkoušeného fiorina s celkovou hmotností 1,7 tuny.
Během dlouhodobého testu vyzkoušíme vliv různé zátěže v nákladovém prostoru na dynamiku i spotřebu nafty, protože zejména malé motory bývají na příval kilogramů velmi citlivé.
Fiorino navzdory necelým čtyřem metrům délky nabízí 2,5 krychlového metru pro náklad. Užitečné zatížení dosahuje 610 kg, což je společný údaj pro vznětové pohony i benzinový. Pouze pohon na CNG snižuje užitečné zatížení na půl tuny.
Fiorino Van je v prodeji se třemi úrovněmi výbav Base, SX a Adventure. Poslední jmenovaná s kontrolou trakce předních kol spolupracuje výhradně s turbodieselem 1.3 Multijet. Do testu jsme přijali prostřední úroveň SX, která proti základní Base za cenu 10.920 korun bez daně přidává standardně lepší potahy sedadel, volant stavitelný výškově i podélně, samostatně ovládané zamknutí nákladového prostoru, automatické zamknutí vozidla při překročení dvacetikilometrové rychlosti, pro řidiče výškově stavitelné sedadlo včetně loketní opěrky, dálkově ovládané centrální zamykání a pro kurýra nezbytné boční posuvné dveře na pravé straně. Ty lze sice k základní úrovni Base samostatně přikoupit za 5900 korun, ale výhodnější volbu tvoří testovaná úroveň SX se spoustou dalších přínosných prvků za dalších pět tisíc korun.
Fiorino Van 1.3 Multijet jsme přebírali do testu již zajeté s 12.473 km. Těsně před převzetím prošlo servisní prohlídkou s výměnou oleje a filtru, takže budeme kondici oleje sledovat v průběhu dalších tisíců kilometrů.
Technické parametry | |
Motor | 1.3 MultiJet |
Typ | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Počet válců/ventilů | 4/16 |
Objem válců (cm3) | 1248 |
Kompresní poměr | 16,8 : 1 |
Emisní norma | Euro 6 |
Vrtání x zdvih (mm) | 69,6 x 82 |
Přeplňování | variabilní geometrie lopatek |
Vstřik paliva | common rail |
Největší výkon (kW/min-1) | 70/4000 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 200/1500 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Pohon | předních kol |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,6/3,7/4,4 |
CO2 (g/km) | 115 |
D/š/v (mm) | 3957/1716/1721 |
Rozvor (mm) | 2513 |
Provozní hmotnost (kg) | 1090 |
Celková hmotnost (kg) | 1700 |
Dovolená hmotnost soupravy (kg) | 2700 |
Objem nákladového prostoru (m3) | 2,5 |
D/š/v náklad. prostoru (mm) | 1523/1473/1205 |
Šířka mezi podběhy (mm) | 1046 |
Výška nákladové hrany (mm) | 527 |
Nejvyšší rychlost (km)/h) | 167 |
Objem nádrže paliva (l) | 45 |
Akční cena (Kč bez DPH) | 264 810 |