Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Fiorino Van 1.3 Multijet SX: Olej po 10.000 km (dlouhodobý test 4. část)

Ladislav Černý
Diskuze (6)
Nástup chladnějšího počasí znamená pro kondici motorového oleje náročnější podmínky. V jakém stavu se nacházel po deseti tisících kilometrů?

Servisní interval na Fiorino 1.3 Multijet činí 35.000 km, ale výrobce upozorňuje, že palubní počítač jej může dle režimu jednotlivých jízd zkrátit. V takovém případě kontrolka ve tvaru olejničky začne jednu minutu blikat (opakuje se pak každé dvě hodiny) nebo bliká pět sekund každé tři minuty jízdy.

My jsme po ujetí 10.000 km nezaznamenali takový pokyn a provedli tzv. kaplovou zkoušku oleje. Pro úplnost dodejme, že jízdní režim zkoušeného fiorina zahrnoval přibližně polovinu tras s délkou cca čtyřicet kilometrů a polovinu s délkou 100 km a delších.

Z hlediska vypalování filtru pevných částic DPF a katalyzátoru LNT (zachycuje oxidy dusíku) mělo testované fiorino příznivé podmínky. Nešlo tedy o ryze městský provoz, který může majitel modelu Fiorino kvůli jeho rozměrům preferovat. Například při rozvozu pizzy a dalšího spíše lehčího zboží se Fiorino cítí jako ryba ve vodě, ale řidič musí dbát po každých cca pěti stech kilometrech na vypálení DPF zvýšením teploty ve výfukovém traktu.

Výsledek kapkové zkoušky naznačil, že se v turbodieselu nachází olej s dostatkem detergentů pro omezení usazování sazí na kovových částech. Zubatý okraj tmavého pole však upozorňuje na přítomnost nepatrného množství vlhkosti v oleji, žlutý věnec pak na přítomnost nafty.

Tento výsledek kapkové zkoušky potvrzuje rovněž fakt, že po ujetí deseti tisíců kilometrů je hladina oleje nepatrně vyšší, než jaká byla na začátku testu s hladinou na rysce maximum. Pravděpodobně to způsobovaly ranní chladné starty a pomalý ohřev motoru s vysokou energetickou účinností. Na studených stěnách válce se srážela rozptýlená nafta a pronikala nepatrně do olejové vany. Proto jsme většinou prvních deset kilometrů měli topení vypnuté, aby se turbodiesel rychleji zahřál. Přesto k dosažení provozní teploty motoru bylo při ranních teplotách kolem 5 °C potřeba ujet přibližně dvacet kilometrů.

Malý čtyřválcový turbodiesel používá olej specifikace 5W-30 pro dosažení nižšího tření v motoru a úsporu nafty. Přestože se jedná o poměrně řídký olej, nedocházelo k jeho úbytku, protože agregát se stále nacházel ve výborné kondici. Olejová náplň čtyřválce činí pouhé tři litry (+ 0,2 l pro olejový fi ltr), takže je vhodné dle doporučení výrobce každé tři tisíce kilometrů zkontrolovat jeho hladinu. Ta se během celé ujeté vzdálenosti držela na maximu a pomalinku jej nepatrně přesahovala.

Agregát nás stále uchvacoval chutí k práci. Po sešlápnutí akcelerátoru na podlahu dodávka zrychlovala jako střela a těžko by kdo věřil, že má pod kapotou tak malý motor. Od začátku testu nás těší přesnost řazení. Není to záležitostí zkoušeného kusu, Fiat do vznětové verze Fiorina investoval více než do zážehové. Multijetu dopřál hydraulický přenos řazení místo lanový určený pro zážehové jednotky včetně CNG.

Po 10.000 km
Palivo (l) 527,15
Průměrná spotřeba (l/100 km) 5,27
Průměrný náklad na 1 km (Kč bez DPH) 1,20

Ladislav Černý
Diskuze (6)
19. 2. 2018 23:08
Re: koho to překvapí?
Souhlas - na olej 5W-30 musel mít nějakou spotřebu oleje, takže to asi bude tou dodávkou nafty... :-) Otázkou je, jak se tam dostává. Přívstřik nafty kvůli DPF trvá krátkou dobu, jakmile začnou saze hořet, přívstřik se vypíná. Takže spíš se tam dere přes nějakou část vstřikování, která je zároveň mazána olejem.
Avatar - KANKUNEN
19. 2. 2018 12:39
Re: koho to překvapí?
>:D ;-)
19. 2. 2018 11:07
Re: koho to překvapí?
Kazdy ma jine svize tempo ale ano, to co popisujes je svizne tempo firemni dodavky na zamestanavatelovu naftu.
Avatar - KANKUNEN
19. 2. 2018 11:01
Re: koho to překvapí?
Ale svižné tempo je obec 80, mimo obec 130, dálnice 160.
19. 2. 2018 09:47
Re: koho to překvapí?
Diesel necuka, ale nytuje, kdyz se ale zanese EGR, prijde i na cukani.
K tomu oleji - nevim, jaky to ma DPF, podle kategorie snad levnejsi metoda vypalovani pridavanim nafty, kdy dochazi k redeni oleje naftou.
"Přestože se jedná o poměrně řídký olej, nedocházelo k jeho úbytku"
Jak to autor zjistil, kdyz mel v oleji litr nafty? A rozvazet pizzu po meste s DPF bych jiste nechtel, na to je beznin, plyn nebo elektro.
Nebo neco z predesleho testu:
"Navzdory značnému podílu dlouhých tras se svižným tempem nestoupla průměrná spotřeba v dlouhodobém testu nad hranici 5,2 l/100 km"
Prave dlouhe trasy snizuji spotrebu , zvlaste pak u dieselu, kdyz se po 20km konecne zahreje.