Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Panda 1,2 Natural Power - plynový šetřílek

Aleš Jungmann Aleš Jungmann 19. 11. 2007 • 06:06
38
Zobrazit náhledy (38)
Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda
Malé autíčko do města s nízkými provozními náklady a kompaktními rozměry je k mání i ve verzi na CNG, čili na stlačený zemní plyn. Jak vlastně funguje a jak jezdí?

Čím dál tím více je kladen důraz na ekologii a spotřebu pohonných hmot. Nízké číslo udávané spotřeby se často stává alfou a omegou reklamních kampaní. Mít benzinové či dieselové auto s nízkou spotřebou ale není jediná cesta, jak ušetřit palivo a životní prostředí.

Existují například hybridní automobily, vozy na LPG (zkapalněný propan-butan) či na CNG (stlačený zemní plyn). Do rukou se nám pro náš test dostal Fiat Panda 1,2 Natural Power, který využívá výhod stlačeného zemního plynu. Fiat není ve výrobě automobilů na stlačený zemní plyn žádným zelenáčem, CNG pohání širokou paletu jeho modelů od testované Pandy přes rodinnou Multiplu až po velké Ducato. Pozitiva automobilu, který umí kromě běžného benzinu spalovat ještě CNG, jsou jasná – levnější provoz. Kilogram (přibližně 5,5 l m3) stlačeného zemního plynu totiž v tuzemsku přijde na zhruba 21,50,- Kč. Spotřeba, udávaná výrobcem, při provozním režimu na CNG má hodnotu 4,2 kg/100 km.

O aktuálním stavu plynového zásobníku informuje řidiče pouze pět světelných diod. Reálná kombinovaná spotřeba stlačeného zemního plynu během testu byla, dle výpočtu asi 5 kg/100 km. Dobrou zprávou je, že díky zástavbě dvou velkých lahví o objemu 13 kilogramů CNG pod podlahu vozu, se žádným způsobem nezmenšil prostor pro posádku, pouze místo rezervy nalezneme v zavazadlovém prostoru jen soupravu pro nouzové dojetí. Pokud zrovna není poblíž jedna z čerpacích stanic, nabízejících k prodeji i CNG (na konci roku 2007 jich má být na našem území celkem 24), stále je k dispozici benzinová nádrž o objemu 30 litrů. Spotřeba při spalování benzinu je 6,2 l/100 km, celkový reálný dojezd se pohybuje okolo 750 kilometrů. A to není vůbec špatné.

CNG : s čím máme tu čest?

fiat mpv cng lpg testy fiat mpv cng lpg testy
Zemní plyn je přírodní směs plynných uhlovodíků s proměnnou příměsí neuhlovodíkových plynů, jejíž nejvýznamnější složkou (cca. 97 %) je metan. Aby agregát mohl být provozován jak na benzin tak na zemní plyn, jsou nutné jisté konstrukční úpravy. Oba dva palivové okruhy zůstávají oddělené, přičemž nádrže na zemní plyn mají životnost 15 i více let. Stlačený plyn je uložen v ocelových (ale stále častěji i v kompozitových) zásobnících se speciálním ventilem, který v případě nouzového stavu okamžitě uzavře přívod plynu. Nemusíte se bát dokonce ani otevřeného ohně, protože čidla monitorují tlak uvnitř nádob a při překročení předdefinované maximální hodnoty dojde k upuštění části plynu, která odhoří ale k explozi nádrže nedojde. Zemní plyn je lehčí než vzduch a tak se nehromadí u země. To znamená, že ani v garážích nepředstavuje výraznější riziko, narozdíl od LPG, který s u země drží. Provedeny byly taktéž klasické crash-testy. A výsledek? Vozy upravené na CNG obstály na výbornou.

Při jízdě putuje zemní plyn prostřednictvím vysokotlakého potrubí do vysokotlakého regulátoru, kde dochází k redukci tlaku plynu na potřebný provozní tlak. Na základě signálů od řídicí jednotky krokový motor v reálném čase upravuje množství plynu, putující do směšovače. Ve směšovači dochází ke smísení paliva - zemního plynu se vzduchem a vytvoření zápalné plynné směsi. Elektronická část plynové zástavby - řídicí jednotka a emulátor (přerušovač vstřiku) slouží k správnému provozu vozidla na zemní plyn, přerušuje vstřikování benzinu a řídí dávkování plynu. Díky tomu, že zemní plyn se lépe mísí se vzduchem než benzin, dochází k rovnoměrnějšímu rozložení směsi ve válci a vyšší oktanové číslo zemního plynu (130) výrazně omezuje klepání motoru při práci s chudou směsí.

fiat mpv cng lpg testy fiat mpv cng lpg testy

Počáteční nervozita

Auto na plyn může být problém. Nesmíte kupříkladu vjet do podzemních garáží, pokud to majitel vozům s pohonem na stlačený zemní plyn výslovně neumožní dopravní značkou. Legislativa totiž hovoří jasně: „Je zakázáno vjíždět do uzavřených skladovacích, garážních a obdobných prostorů, u nichž není výslovně vjezd vozidel poháněných CNG nebo LPG dovolen“. V současné době se plynárenské společnosti ve spolupráci s hasiči snaží navrhnout legislativní úpravu, která by příslušnou pasáž přeformulovala tak, že vjezd do uzavřených skladovacích, garážních a obdobných prostorů bude obecně volný i pro vozy s palivovými nádržemi se stlačeným zemním plynem, majitel by ale stále měl právo takovým vozům zamezit vjezd značkou.

Samotný provoz automobilu na zemní plyn je naprosto bezproblémový a uživatelsky přívětivý. Vlevo od volantu se nachází malý ovládací element celého systému CNG, pomocí něhož volíme buď provoz na zemní plyn nebo provoz na benzin. Změnu lze provést i při jízdě, osádka vozu zaznamená jen tiché cvaknutí. Po vyčerpání většiny plynu v nádržích (vždy zůstává jisté nespotřebované množství) a následnému poklesu tlaku v systému CNG dojde samočinně k přechodu na spalování benzinu.

fiat mpv cng lpg testy fiat mpv cng lpg testy

Provoz na zemní plyn s sebou nese kromě snížení úrovně hluku i úbytek výkonu (o 6 kW) a točivého momentu (14 Nm). To by, například u dvoulitrového agregátu byly poměrně zanedbatelné změny. Nikoliv ovšem u malé Pandy. Její zážehový čtyřválec o objemu 1,2 l podává při spalování benzinu nejvyšší výkon 44 kW a točivý moment 102 Nm, úbytek výkonu je tedy roven 15 %. A věřte, že je to znát.

Městská lasička

Panda byla stvořena pro město. Její kompaktní rozměry (avšak poměrně prostorný interiér, budou-li zadní sedadla využívat převážně děti) jsou v hustém velkoměstském provozu nedocenitelné. Místa, kam se neodváží ani majitelé vozů nižší střední třídy, Panda pohotově a hbitě zaplňuje. Křehké dámy potěší funkce posilovače, nazvaná příhodně „City“. Po její aktivaci se totiž již tak lehké řízení stane naprosto gumovým, jako kdyby se přerušila vazba mezi předními koly a volantem. Pohodlné zaparkování pomocí malíčku je pro mě sice pouhá atrakce a zpestření testu, naše krásnější polovičky jej při častých návštěvách hypermarketů jistě s radostí využijí, stejně tak jako velký rejd kol. Ve městě jsem také ocenil řadicí páku, umístěnou na středové konzole po ruce tak, že její obsluha je velmi příjemná a snadná.

fiat mpv cng lpg testy fiat mpv cng lpg testy

Mimo město už jsem zdaleka tak nadšen nebyl, díky vysoké stavbě je auto poměrně citlivé na boční vítr, vysoký posez je výborný, pokud často nastupujete a vystupujete, na delší cestování ale rozhodně není ideální. Pouze výškově nastavitelný volant znemožňoval najít si za ním ideální polohu. Předjíždění na okreskách je jen pro otrlejší povahy, před nájezdem na dálnici doporučuji, zejména v případě hustého provozu, přepnout na benzin, protože akcelerace není opravdu silnou stránkou Pandy a každý kilowattík navíc se hodí.

Něco za něco

Kompaktní rozměry vozu jsou pochopitelně velmi výhodné pro proplétání se městskou džunglí a parkování, daní za ně ale je malý zavazadelník (pouze 190 l) a skromné místo na zadních sedadlech. V případě, že se na nich „uvelebí“ průměrně vzrostlý muž, nejenže zaujme téměř polohu shodnou s polohou plodu v děloze, hlavové opěrky se navíc stávají opěrkami mezilopatkovými a to i v případě jejich vytažení do nejvyšší polohy. Kritické poznámce by neměla uniknout ani zpětná zrcátka, která nejsou z největších a trochu poznamenávají jinak vynikající vlastnosti vozu v městském provozu.

fiat mpv cng lpg testy fiat mpv cng lpg testy

Řadicí páka, integrovaná do středové části palubní desky, je docela dobrý nápad. Kazí ho ovšem to, že vás objemná středová část neustále tlačí do nohy. Navíc ze střechy vychází za jízdy na kostkách při určité rychlosti pazvuky a klepání. Jinak byl interiér zpracován velmi dobře a pečlivě. Zadní bubnové brzdy o sobě dávaly vědět na každých semaforech, protože při dobržďování vydávaly skřípavý zvuk. Absence otáčkoměru zamrzí, určitě bychom ho uvítali..

fiat mpv cng lpg testy fiat mpv cng lpg testy

Účet, prosím!

Podíváme-li se do ceníku, vychází Panda 1,2 Natural Power o 85.000,- Kč dráž než verze Panda 1,2 Dynamic, ze které vychází. Pozorný čtenář odhalí, že ve výbavě schází klimatizace, kterou u benzinové verze máte v ceně. Investovaná částka se tak díky nižší spotřebě a dnešní ceně pohonných hmot vrátí po přibližně 100.000 kilometrech. To je ovšem hypotetický příklad, protože by po celou dobu muselo vozidlo jezdit výhradně na zemní plyn. Pokud přemýšlíte o úsporném, kompaktním automobilu do většího města (ve všech krajských městech kromě Jihlavy a Zlína jsou, či v dohledné době budou čerpací stanice na CNG), se kterým najezdíte hodně kilometrů, je pro vás Panda 1,2 Natural Power zajímavou možností. Předpokladem je však hluboce ekologické myšlení. Ekonomicky to zatím nevychází.

První cena vozu218.400,- (1,1 Active ABS)
První cena vozu s testovanou motorizací264.900,- (1,2 Dynamic)
Základní cena testovaného vozu349.900,- (1,2 + CNG; Natural Power)
Cena testovaného vozu vč. příplatků383.900,- (1,2 + CNG; Natural Power)

Plusy:

  • nízké provozní náklady
  • kompaktní rozměry
  • posilovač řízení s funkcí City
  • vynikající manévrovatelnost ve městě

Mínusy

  • málo místa na zadních sedadlech a malý zavazadlový prostor
  • absence otáčkoměru
  • vyšší pořizovací cena
  • nízký výkon motoru při pohonu pomocí CNG
  • při delší jízdě nepohodlná pozice za volantem
  • nízká užitečná hmotnost

Témata
Fiat Panda 1,2 Natural Power
Cena základní sestavy 349 900 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče, ABS+EBD, bezpečnostní pásy vpředu s omezovačem tahu a pyrotechnickým předpínačem, imobilizér, elektrický posilovač Dualdrive, dělené zadní opěradlo 50/50 a úchyty ISOFIX pro upevnění dětské sedačky, recirkulace vzduchu, palubní počítač, nárazníky v barvě karoserie, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, vyhřívané zadní sklo, výškově nastavitelný volant, centrální zamykání, elektrické ovládání přední oken, sada na rychlou opravu pneumatik, Protipožární systém FPS (Fire Prevention System) Kč
Cena testované sestavy 383 900 Kč
Výbava testované sestavy klimatizace (+20.000,-), mlhovky (+3.500,-), rádio s CD a MP3 (+7.500,-), ovládání audia na volantu (+3.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1242
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 44 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 102 / 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 148
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 5.2 / 6.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 190 / 775
Objem nádrže (l): 30
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1050 / 205
Rozměr pneu: 155/80 R13
Fiat Panda 1,2 Natural Power
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3538
b) šířka (mm): 1589
c) výška (mm): 1576
d) rozvor (mm): 2305
e) rozchod vpředu (mm): 1366
f) rozchod vzadu (mm): 1357
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 760 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 750
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1310
l) šířka vzadu (mm): 1270
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 570
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku