Fiat Scudo L1H1 2.0 Multijet Comfort - Expresní přeprava
Jede jako blázen, napadlo nás po vyjetí s nejmenší variantou Fiatu Scudo na dálnici. Za třímístným interiérem se nacházel čtyřkubíkový prostor pro náklad při celkové délce auta jen 4,8 metru.
Dvoulitrový turbodiesel o výkonu 88 kW ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou hnal dodávku osazenou pouze řidičem jako stádo splašených krav. Nejen na rovině, ale i v táhlém stoupání na rychlostní komunikaci R35 z Turnova do Liberce jsme si museli hlídat překročení dálničního limitu. Při něm motor na šestku točil 2750 otáček a spokojeně si předl jako kočka. Cestovní komfort omezovalo jen povrzávání v přístrojové desce.
Během této dynamické jízdy s plným využitím povolených rychlostí si motor vzal 8,5 litru na sto kilometrů. Změna tempa na poklidné přinesla snížení žízně až na sedm litrů (výrobce udává 7,2 l/100 km).
Přidání zátěže přibližně čtyři metráky nezpůsobilo výrazný úbytek dynamiky. S nákladem jsme více než výkon využívali slušný točivý moment 300 N.m, což odpovídá obvyklému způsobu jízdy s nákladními auty. Otáčky turbodieselu však nesměly klesnout pod 1750/min. - do této hranice motor táhl jen slabě. Nad tímto limitem se do práce vydatně dalo turbodmychadlo, bohužel doprovázené nepříjemným svistem. Ten se po překročení 2000 otáček utišil. Agregát zvládal 2,2 tuny s přehledem. Díky polovičnímu využití užitečné hmotnosti se auto stalo v podélném směru ještě klidnější, do zatáček jsme však museli s nohou z plynu dřív.
Testované scudo bylo dovybaveno příplatkovým pneumatickým zavěšením za 28 000 Kč. Díky němu lze při stání snížit výšku nákladové hrany ze 49 na 42 cm a pohodlněji tak nakládat těžké předměty. Pneumatické odpružení má také druhou nespornou výhodu. S ním se světlá výška auta dostává pod hranici 1,9 metru, čímž je umožněn vjezd do podzemních garáží. S běžným odpružením zadní nápravy vinutými je nákladová hrana vzdálená od vozovky 56,2 cm a celková výška auta 1942 mm přesahuje limit podzemního parkování.
Scudo si ve srovnání s konkurenty nevede s cenou nejlépe. Dvojče Jumpy stejně jako Renault Trafic pořídíte o několik desítek tisíc levněji, přičemž tato auta disponují stejně jako scudo šestistupňovými převodovkami. Cena konkurenčního Transitu Van 280 SWB s motorem 2.2 TDCi/81 kW a pětikvaltem přesahuje pořizovací náklady na fiat.
| Technické parametry | |
| Motor | přeplňovaný vznětový |
| Počet válců/ventilů | 4/16 |
| Zdvihový objem | 1997 cm3 |
| Největší výkon | 88 kW při 4000 ot./min |
| Největší točivý moment | 320 N.m při 2000 ot./min. |
| Rozvod ventilů | DOHC |
| Pohon | přední kola |
| Převodovka | šestistupňová manuální |
| Celkové vnější rozměry | 4805 x 1895 x 1870 mm |
| Rozvor náprav | 3000 mm |
| Rozchod kol vpředu/vzadu | 1574/1574 mm |
| Pohotovostní/užitečná hmotnost | 1702/1000 kg |
| Objem zavazadlového prostoru | 5 m3 |
| Objem nádrže paliva | 80 l |
| Pneu | 215/60 R16 |
| Největší rychlost | 160 km/h |
| Zrychlení z 0 na 100 km/h | 12,8 s |
| Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) | 9,1/6,3/7,2/100 km |
| Emise CO2 | 194 g/km |
| Celková záruka | 2 roky |
| Záruka na neprorezivění karoserie | 8 let |
| Základní cena bez DPH | 479 900 Kč |
| Cena testovaného provedení bez DPH | 507 900 Kč |
Text: Ladislav Černý
Foto: Jiří Křenek






















