FlixBus testuje autobus se solárními panely
Společnost FlixBus vybavila autobus pro mezinárodní dopravu solárními panely. Elektrická energie, kterou produkují je využívána pro zařízení ve vozidle.
První autobus v barvách společnosti FlixBus, který je osazen solárními panely, slouží na lince mezi Dortmundem a Londýnem, jejíž trasa vedel přes Nizozemsko, Belgii a Francii. Elektrická energie, kterou tyto solární panely produkují je využívána pro napájení klimatizace, USB a elektrické zásuvky pro dobíjení telefonů nebo notebooků a provoz Wi-Fi.
Solární panely instalované na střeše autobusu jsou velmi lehké a tenké, s minimálním odporem vzduchu. Regulátor nabíjení umístěný na palubě vozidla řídí na základě výroby energie ze střešních solárních panelů činnost funkce alternátoru autobusu.
Za normálních okolností je baterie autobusu dobíjena právě alternátorem, ten ale při zvýšené spotřebě elektrické energie více zatěžuje motor. To má za následek zvýšenou spotřebu paliva. S využitím nové technologie je baterie dobíjená přímo sluneční energií a částečně tak přebírá funkci alternátoru. Tím se docílí nižší spotřeby paliva.
Během zkušebního období se zatím potvrdila úspora průměrně 1,7 litrů nafty na 100 km. Při průměrné vzdálenosti 600 kilometrů denně je to úspora paliva okolo 10 litrů denně. Očekává se, že solární panely během letních měsíců vyprodukují energie více.
V rámci pilotního projektu spolupracuje FlixBus s britskou společností TRAILAR, která se zabývá inovativním řešením v oblasti dopravy s cílem snížení dopadu užitkových vozidel na životní prostředí. Flexibilní solární panely byly vyvinuty speciálně pro použití v dopravním sektoru a používají se pro nákladní vozidla a doručovací služby. FlixBus je první, kdo tuto technologii instaloval na mezinárodní dálkový autobus.
Do spolupráce se zapojil i regionální dopravní partner z Nizozemska společnost Kupers Touringscars, která dálkové autobusy provozuje. Solární panely jsou nainstalovány na jeden z autobusů, které jezdí z Dortmundu přes Eindhoven, Antverpy a Bruggy až do Londýna. Díky identickému vozu bez solárních panelů na stejné trase mohou být porovnány výsledky a efektivita řešení.
Pilotní autobus se solárními panely v současné době jezdí dvakrát týdně na trase z Dortmundu do Londýna. Od dubna se frekvence jízdního řádu zvýší, během letních prázdnin bude jezdit denně. TRAILAR, Kupers Touringcars a FlixBus budou pokračovat v pravidelném vyhodnocování výsledků a ve zlepšování projektu. Výkon technologie totiž ovlivňují i faktory jako je právě vhodně zvolená trasa a roční období.
Zdroj: FlixMobility GmbH