Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fomm Concept One: Maličký elektromobil pro čtyři zvládne i vodu

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 26. 3. 2014 • 18:58
21
Zobrazit náhledy (21)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Elektromobil, který umí plavat? Japonská firma Fomm ukazuje, že taková vize je reálná. Auto je navíc velmi malé, přesto pojme čtyři pasažéry.

Fomm Concept One je projektem elektromobilu, který se nezalekne vody. Už bíločervená barevná kombinace nasvědčuje, ze které země pochází. Ano, z Japonska. Ale to není zdaleka jediná zajímavá věc. Do vozu s délkou pouhých 2495 mm, šířkou jen 1295 mm a výškou 1559 mm se totiž vejdou až čtyři lidé. Je kratší než současný Smart, který pojme dvojici pasažérů, do Toyoty iQ mu chybí více než půl metru! Domácí kei cars jsou pak proti němu doslova obři. Společnost se pyšní, že jde o nejmenší čtyřmístné elektrické miniauto světa. Určitě právem. Vzhledem k délce má jediný pár bočních posuvných dveří, což však zlepšuje přístup dovnitř i ve velmi úzkých uličkách, kde se obratné autíčko cítí jako ryba ve vodě.

Concept One se nezalekne ani vody. Nějaký drsný obojživelník to pochopitelně není, je navržen hlavně pro obyvatele zatopených oblastí. Japonsko je ostrovní země, navíc seismicky poměrně neklidná a například slovo „tsunami“ pochází právě z jazyka tohoto národa... Ale celá jihovýchodní Asie je přírodními katastrofami tohoto typu včetně pravidelných prudkých monzunových lijáků pověstná. „Pohyb po hladině“ je však možný opravdu v pouze extrémních a nouzových situacích, byť auto má na zveřejněných renderech vody až nad kola. Po „plavbě“ je navíc nutné provést údržbu.

Lehounký, jen 460 kg vážící elektromobil pohání dvojice motorů umístěných v předních kolech. Každý z nich poskytuje slabých 5 kW, ale zato 280 N.m, pochopitelně už od spuštění. Napájí je šest lithium-iontových baterií kazetového typu (tedy vyjímatelných), akční rádius ve městě má činit až 100 km. Dojezd nesnižuje ani klimatizace, vozidlo je vybaveno jednodušším tepelně akumulačním chladičem. Dobití akumulátorů je možné i z domácí zásuvky. Auto se neovládá se volantem, ale řídítky umístěnými na pravé straně. Nezapomínejme, že v Japonsku se jezdí vlevo. Na své by si tak mohli přijít i motorkáři. Před řidičem je umístěn velký displej.

O alespoň malosériové výrobě se nemluví. Fomm totiž přiznává, že reálný prototyp dosud neexistuje, zveřejněné snímky jsou pouze počítačové a totéž latí i o videu. Zveřejněné údaje pak vycházejí z přesných propočtů. Ale kdo ví, třeba se zakrátko dočkáme skutečně funkčního vzorku.

Související články

Témata