Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Fiesta 1,25 Trend

Ford Motor Company použila pro svůj nový malý vůz název Fiesta poprvé v roce 1976. Do roku 1989 vyrobil Ford více než pět miliónů Fiest. V té době přišla do výroby její druhá generace. Další výrazné změny čekaly Fiestu v roce 1995, kdy kromě nové...

Pro test jsme si zvolili Fiestu 1,25 Trend s moderním zážehovým šestnáctiventilovým čtyřválcem 1,25 Zetec SE. Přestože má tento motor o 11 kW vyšší výkon než levnější osmiventilový 1,3 Endura E je oficiální průměrná spotřeba stejná - 7 l/100 km. Podstatný rozdíl ve prospěch menšího motoru je také ve výkonech. Akceleraci z klidu na 100 km/h zvládne Zetec SE za 12,9 s zatímco Endura E za 16,1 s. Přesto, a vcelku pochopitelně, je u nás prodávanější Endura E, díky nižší základní ceně a dostačujícím jízdním výkonům.

Začneme interiérem. Přístrojová deska je elegantní, ale bohužel kompletně z tvrdého šedého plastu. Dojem zlepšují "sportovní bílé ciferníky" a dobře hrající, sériově montované, autorádio. Rádio má navíc nestandardní rozměry, takže by nemělo být pro zloděje zajímavé. Přední sedadla mají dobré boční vedení. Na zadních sedadlech překvapí poměrně málo místa nad hlavou i pro nohy.

Zavazadlový prostor s objemem 250 litrů odpovídá konkurenci (VW Polo 245 l, Renault Clio 255 l, Opel Corsa 260 l), což však neznamená, že by byl příliš velký. Dělená sedadla (40:60) pochopitelně umožňují jeho zvětšení.

Jízdě samotné napomáhá dobře dimenzovaný posilovač řízení. Silný věnec volantu výborně padne do ruky, což jsem chválil i u Focusu a Mondea. Řazení jde poměrně ztuha. Jízdní vlastnosti jsou dobré, navíc odpružení vozu je, v této třídě, nezvykle komfortní. Brzdy mají rychlý náběh a nevadnou ani po delším intenzivním brždění. Na pedál brzdy je však nutno vyvíjet větší tlak než je obvyklé.

Jako neobyčejně agilní se projevil šestnáctiventilový čtyřválec 1,25 Zetec SE. Nejen, že z poměrně malého objemu podává slušný nejvyšší výkon výkon 55 kW, ale dokáže také dobře táhnout odspodu, což jsem popravdě řečeno moc nečekal. Právě kombinace těchto vlastností umožňuje svižnou jízdu a předjíždění i ve vyšších rychlostech. Zvuk motoru je "zdravý až sportovní", do interiéru proniká přiměřeně. Spotřeba je na průměrné úrovni a během testu se pohybovala kolem 8 l na 100 km.

Tvarem poměrně konzervativní Fiesta je oproti fun káčku v nevýhodě, ale užitnými vlastnostmi jej podle mého názoru výrazně převyšuje. Ať už jde o možnost vybrat si ze tří motorů (1,25; 1,3; 1,8D), Ka (jen 1,3) nebo ze dvou druhů karosérie (3 dv, 5 dv.). V tomto je pozoruhodná cenová politika Fordu, který za pět dveří požaduje stejnou cenu jako za třídveřové provedení. Také odpružení a ovladatelnost je u Fiesty lepší.

Cena Fiesty 1,25 Trend je 320.700 Kč.

Cena základní sestavy 321 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče, imobilizér, posilovač řízení, rádio + 2x repro, otáčkoměr, nárazníky v barvě vozu, asymetricky dělené zadní sedadlo, tónovaná skla, pylový mikrofiltr, mlhová světla Kč
Cena testované sestavy 330 Kč
Výbava testované sestavy metalíza (9.400,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1242
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 55 / 5200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 110 / 4000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.2 / 5.7 / 7
Emise CO2: 163
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 250 / 930
Objem nádrže (l): 42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 981 / 494
Rozměr pneu: 185
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3828
b) šířka (mm): 1634
c) výška (mm): 1320
d) rozvor (mm): 2446
e) rozchod vpředu (mm): 1429
f) rozchod vzadu (mm): 1384
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1320
l) šířka vzadu (mm): 1330
místo vzadu pod předním sedadlem: ano