TEST Ford Focus 1,6 TDCi vs. VW Golf 1,6 TDI – Superhrdina kontra etalon
Ford, Volkswagen a Opel – to jsou v Evropě s přehledem nejžádanější hatchbacky nižší střední třídy. Na českém trhu je obliba Fordu a VW přece jen o něco vyšší, a proto volba pro srovnávací test padla na novou generaci Fordu Focus a Volkswagen Golf – již tradičně nejprodávanější auto v Evropě.
Při výběru motorizací jsme se přitom řídili uvažováním šetřivého zákazníka. Sáhli jsme po turbodieselech, a to menších (a levnějších) šestnáctistovkách. U Focusu padla volba na nejslabší 1,6 TDCi o výkonu 70 kW.
Proti němu jsme postavili 1,6 TDI od Volkswagenu, který se nabízí ve dvou výkonově podobných provedeních: 66 a 77 kW. Vybrali jsme silnější z nich, protože základ se na mnoha trzích, včetně domácího Německa, vůbec nenabízí.
Karoserie
Že máme před sebou dvě značně rozdílná auta, je zřejmé už na první pohled. Designéři Focusu nešetřili prolisy, dramatickými oblinami a ostrými úhly. Golf se naopak snaží působit co nejuhlazenějším dojmem, ryze konzervativní design středí části se snaží oživit příď a záď s jen nepatrnými dynamickými rysy.
Obě auta jsou v základním provedení (Focus Trend, Golf Trendline), což znamená, že jsou prosty výrazného chromování. Nemohou se spolehnout ani na velká kola, diody nebo speciální laky – naopak bílá barva srovnává výchozí podmínky.
ford vw golf focus testy nizsistredni srovnavacitesty
Focus zaujme sportovnějším profilem s plynule protaženou linií střechy. Velmi mu sluší nelakované kryty prahů, naopak tvarové řešení zadních světel je dosti kontroverzním prvkem.
Golf volí krabicovější tvar. Design se drží tradic, které představuje především silný C sloupek bez přídavného okna a krátký zadní převis.
Oba modely navíc dělí dost výrazný velikostní rozdíl: Focus je o 16 centrimetrů delší a má o 7 centimetrů delší rozvor náprav.
Interiér
Už při nastupování do kabiny se projeví další zásadní rozdíl. Golf sice není designovou perlou, ale geometričtěji tvarované dveřní otvory značně usnadňují vstup do interiéru. To ocení samozřejmě hlavně silnější postavy a starší osoby, u zadních dveří, kde je rozdíl ještě větší, ale také rodiče dětí.
ford vw golf focus testy nizsistredni srovnavacitesty Za pozornost také stojí to, že Ford rozhodně nešetřil na utěsnění dveří. Na rozdíl od Golfu má Focus dvojité gumové těsnění a navíc i plastové kryty rámů oken. Golf je v tomto ohledu podstatně jednodušeji navržen, rozdíl v potlačení aerodynamického ve prospěch Focusu je ale nečekaně malý.
Moderní interiér Focusu jede na sportovní vlně, nešetřilo se prolisy, záhyby a křivkami. Na mohutnou palubní desku plynule navazuje vysoký a široký středový tunel. Řidič má před sebou sportovně tvarovaný volant a specificky navržený přístrojový štít.
Palubní deska Golfu se snaží neděsit zákazníky zbytečnými změnami, už tři generace se drží stejné architektury. Tato strategie je úspěšná, interiér Volkswagenu není nikterak atraktivní, ale přesto je pohledný. Mimoto palubní deska co nejméně zasahuje do prostoru, což se pozitivně odráží v pocitu větší vzdušnosti.
Prostorové poměry vpředu i vzadu jsou v obou autech číselně podobné, faktem ale je, že v Golfu se posádka cítí komfortněji. Platí to především pro zadní sedadla, která jsou ve Focusu vhodná spíš k občasnému použití.
Zavazadlový prostor
Hatchback nižší střední třídy musí leckdy plnit i úlohu rodinného auta, proto se vyplatí porovnat i prostor pro zavazadla. Ačkoliv je Golf výrazně kratší, díky prostorově úspornější stavbě karoserie nabídne v podélném směru stejně místa jako Focus – konkrétně 78 cm v základu (Focus 80 cm) a 137 cm po sklopení sedadel.
I výška je v obou případech velmi podobná, rozdíl je až v minimální šířce, kde Focus se svými 112 cm jasně vítězí. Golf ovšem dokáže nabídnout i dost místa po stranách kolem podběhů, v tomto na něj Focus zase ztrácí.
Zavazadlový prostor | Ford Focus | VW Golf |
Délka u dna základní [mm] | 780 | 800 |
Délka u dna max. [mm] | 1370 | 1370 |
Šířka mezi podběhy [mm] | 1120 | 1030 |
Výška pod platem [mm] | 450 | 445 |
Výška nakládací hrany [mm] | 690 | 685 |
Výška pod otevřenými dveřmi [mm] | 1890 | 1860 |
Zajímavostí je volba dojezdových rezerv. Kola obouvají pneumatiky Michelin Primacy HP (Ford), resp. Continental ContiPremiumContact 2 (VW), dojezdovky však spoléhají na levnější dodavatele: Hankook a Kumho.
Motor
Základní technické rysy obou dieselových motorů jsou stejné: čtyři válce, objem 1,6 litru, vstřikování common-rail a přeplňování turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek.
Ford ve spolupráci s PSA připravil motor, který je sám o sobě velmi úsporný. Navzdory variabilním lopatkám v turbu ale potřebuje otáčky, nad volnoběhem se mu pracovat nechce. Na první dva převody musí řidič chtě nechtě vytočit motor alespoň na 2000 min-1, aby se motor po přeřazení nezakuckával. Z toho pak vyplývá rozdíl ve spotřebě paliva ve městě.
ford vw golf focus testy nizsistredni srovnavacitesty
Agregát 1,6 TDI ale patří k vůbec nejlepším turbodieselům současnosti. Není proto ostudou, že na něj umění motorářů od Fordu nestačí. Jakkoliv je TDCi dobrý motor, TDI je jednoduše ještě lepší.
Je schopen táhnout v libovolných otáčkách od 1000 do 5000 min-1. K životu ve městě stačí otáčky do 1600 min-1, mimo něj zase pro někoho možná nečekaně nevadí absence šestého převodového stupně.
Odečtená spotřeba paliva | Ford Focus | VW Golf |
Průměrná rychlost jízdy 130 km/h [l/100 km] | 5,6 | 5,7 |
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 130 km/h [min-1] | 2400 | 2500 |
Městský provoz [l/100 km] | 5,0-5,5 | 4,0-5,5 |
Mimoměstský okruh [l/100 km] | 3,8 | 3,8 |
V disciplíně spotřeba paliva jsou oba konkurenti mimořádně vyrovnaní. Focus je v dálničních rychlostech zanedbatelně úspornější, Golf má zase nižší minimum ve městě. S oběma auty jsme v hustém provozu jezdili za 5 až 5,5 l/100 km, obezřetná práce s plynovým pedálem a řadicí pákou ale dokázala u Volkswagenu opakovaně srazit spotřebu ve městě pod 4 litry. Dostat se s Fordem pod pět se naopak ukázalo za daných podmínek nemožné.
Podvozek
V samostatném testu dieselového Focusu jsme si posteskli, že jeho podvozek není tak komfortní ani agilní jako v případě benzinového 1,6 EcoBoost. Ale ani dieselový Golf není jízdně natolik nadaný jako jeho benzinový souputníci.
Důkladně jsme zkoumali jízdní vlastnosti obou aut, abychom mohli pořádně vyřešit prestižní otázku, který z německých hatchbacků líp jezdí. Volba nakonec padla poměrně jednoznačně na Focus.
Ford ochotněji zatáčí, má přesnější řízení a v běžném provozu nedosažitelné limity podvozku. Inženýrům modrého oválu se také podařilo zdárně potlačit tendence k nedotáčivosti.
ford vw golf focus testy nizsistredni srovnavacitesty
To Volkswagen se víc naklání a především hůř zvládá boční přetížení v táhlých zatáčkách. Kde Focus jede jako po kolejích, Golf už začíná naznačovat, že by mu sedělo pomalejší tempo.
VW je ale také nepatrně komfortnější. Na rozdíl od Fordu však na krátkých terénních vlnách občas zhoupne záď. Takovým chováním Focus svoji posádku neobtěžuje (a nakonec i VW jej umí např. u nové Jetty zdárně eliminovat).
Ceny
Pohled do ceníku je mnohdy tím, co nakonec rozhodne o definitivní volbě auta. V obou případech je potřeba na pořízení vynaložit alespoň 400 tisíc korun – konkrétně u Fordu 414.900,- Kč a u pětidveřového VW 412.900,- Kč (66 kW), resp. 439.700,- Kč (77 kW).
U Golfu je potřeba připlatit za přední mlhovky a USB konektor (vzhledem k výši příplatku to ale asi udělá málokdo). Další funkční výbava, která by hnala cenu Focusu o desetitisíce výš, je u Golfu součástí paketu All In za 15.300,- Kč. I díky tomu si může zákazník s rozpočtem kolem 450 tisíc dovolit u Golfu sáhnout po silnější verzi turbodieselu.
Ford Focus vs VW Golf - srovnání cen a výbav | |||
Model | Ford Focus | VW Golf | VW Golf |
Motor | 1,6 TDCi (70 kW) | 1,6 TDI (77 kW) | 1,6 TDI (66 kW) |
Výbava | Trend | Trendline | Trendline |
Základní cena [Kč] | 414.900,- | 433.200,- | 406.400,- |
Airbagy čelní | S | S | S |
Airbagy boční | S | S | S |
Airbagy okenní | S | S | S |
Airbag kolenní | - | S | S |
Centrální zamykání s DO | S | S | S |
Elektricky ovládaná zrcátka | S | S | S |
El. stahování zadních oken | 8.900,- | s 5dv. | s 5dv. |
ESP | S | S | S |
Karoserie pětidveřová | S | 6.500,- | 6.500,- |
Klimatizace manuální | S | S | S |
Klimatizace aut. dvouzónová | 13.900,- | All In | All In |
Kožený volant | S | s 5dv. | s 5dv. |
Litá kola | 16.500,- | All In | All In |
Metalický lak | 13.900,- | 13.500,- | 13.500,- |
Přední mlhovky | S | 5.800,- | 5.800,- |
Rádio | S | S | S |
Tempomat | 9.000,- | All In | All In |
USB konektor | S | 9.900,- | 9.900,- |
Vyhřívání zpětných zrcátek | S | S | S |
Rozměr pneu | 205/55 R16 | 195/65 R15 | 195/65 R15 |
Výhodnější nabídka Volkswagenu je ale pochopitelná. Golf byl představen téměř před třemi lety, Focus je naopak naprostou novinkou, a proto si může dovolit nasadit laťku o něco výš.
Závěr
Volba u této dvojice není jednoduchá. Z čistě racionálního pohledu je vítězem Golf – kdo bere auto jen jako spotřební věc sloužící k přepravě osob a nákladu, bude při stanovených požadavcích na velikost, cenu a výbavu spokojenější s Golfem. To proto je Volkswagen ve všech klíčových oblastech považován za etalon.
Síla Focusu je v nápaditém designu a statusu novinky. Nemůžeme mu upřít lepší jízdní vlastnosti, v duelu bez emocí by to měl ale složité. Nadšený řidič se zase vážně zamyslí nad volbou přeplňovaného benzinového motoru.
Fakticky ale zákazník neudělá chybu ani s jedním ze srovnávaných aut. Obě jsou dobře vyladěnými celky s úspornými a živými motory, jistými jízdními vlastnostmi a přiměřeným komfortem.
Ford Focus 1,6 TDCi | |
+ | Velmi dobré jízdní vlastnosti Nízká spotřeba paliva ve všech jízdních režimech Šestistupňová převodovka i pro nejslabší turbodiesel Odstupňování převodovky Atraktivní design |
- | Menší zavazadlový prostor 3 různé fonty na přístrojové desce Málo místa pro nárty zadního cestujícího Méně vzdušný interiér Páka ruční brzy může některým řidičům při delší jízdě překážet |
Volkswagen Golf 1,6 TDI | |
+ | Velmi úsporný a pružný motor Schopnost dosáhnout extrémně nízké spotřeby Přesné řazení a řízení Velký rozsah nastavení kvalitních sedadel řidiče a spolujezdce Komfortní a prostorný interiér |
- | Jen pětistupňová převodovka Vyšší riziko zcizení, vyšší sazby pojištění Málo místa pro nárty zadního cestujícího Fádní design |