Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Focus 1,6 TDCi vs. VW Golf 1,6 TDI – Superhrdina kontra etalon

20. 6. 2011 • 23:53
49
413
Zobrazit náhledy (49)
Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus
Dieselová jedna-šestka je dnes v nižší střední třídě samozřejmostí. Postavili jsme proti sobě dvě taková celoevropsky nejprodávanější auta.

Ford, Volkswagen a Opel – to jsou v Evropě s přehledem nejžádanější hatchbacky nižší střední třídy. Na českém trhu je obliba Fordu a VW přece jen o něco vyšší, a proto volba pro srovnávací test padla na novou generaci Fordu Focus a Volkswagen Golf – již tradičně nejprodávanější auto v Evropě.

Při výběru motorizací jsme se přitom řídili uvažováním šetřivého zákazníka. Sáhli jsme po turbodieselech, a to menších (a levnějších) šestnáctistovkách. U Focusu padla volba na nejslabší 1,6 TDCi o výkonu 70 kW.

Proti němu jsme postavili 1,6 TDI od Volkswagenu, který se nabízí ve dvou výkonově podobných provedeních: 66 a 77 kW. Vybrali jsme silnější z nich, protože základ se na mnoha trzích, včetně domácího Německa, vůbec nenabízí.

Karoserie

Že máme před sebou dvě značně rozdílná auta, je zřejmé už na první pohled. Designéři Focusu nešetřili prolisy, dramatickými oblinami a ostrými úhly. Golf se naopak snaží působit co nejuhlazenějším dojmem, ryze konzervativní design středí části se snaží oživit příď a záď s jen nepatrnými dynamickými rysy.

Obě auta jsou v základním provedení (Focus Trend, Golf Trendline), což znamená, že jsou prosty výrazného chromování. Nemohou se spolehnout ani na velká kola, diody nebo speciální laky – naopak bílá barva srovnává výchozí podmínky.

ford vw golf focus testy nizsistredni srovnavacitesty ford vw golf focus testy nizsistredni srovnavacitesty
 

Focus zaujme sportovnějším profilem s plynule protaženou linií střechy. Velmi mu sluší nelakované kryty prahů, naopak tvarové řešení zadních světel je dosti kontroverzním prvkem.

Golf volí krabicovější tvar. Design se drží tradic, které představuje především silný C sloupek bez přídavného okna a krátký zadní převis.

Oba modely navíc dělí dost výrazný velikostní rozdíl: Focus je o 16 centrimetrů delší a má o 7 centimetrů delší rozvor náprav.

Interiér

Už při nastupování do kabiny se projeví další zásadní rozdíl. Golf sice není designovou perlou, ale geometričtěji tvarované dveřní otvory značně usnadňují vstup do interiéru. To ocení samozřejmě hlavně silnější postavy a starší osoby, u zadních dveří, kde je rozdíl ještě větší, ale také rodiče dětí.

ford vw golf focus testy nizsistredni srovnavacitesty ford vw golf focus testy nizsistredni srovnavacitesty
Za pozornost také stojí to, že Ford rozhodně nešetřil na utěsnění dveří. Na rozdíl od Golfu má Focus dvojité gumové těsnění a navíc i plastové kryty rámů oken. Golf je v tomto ohledu podstatně jednodušeji navržen, rozdíl v potlačení aerodynamického ve prospěch Focusu je ale nečekaně malý.

Moderní interiér Focusu jede na sportovní vlně, nešetřilo se prolisy, záhyby a křivkami. Na mohutnou palubní desku plynule navazuje vysoký a široký středový tunel. Řidič má před sebou sportovně tvarovaný volant a specificky navržený přístrojový štít.

Palubní deska Golfu se snaží neděsit zákazníky zbytečnými změnami, už tři generace se drží stejné architektury. Tato strategie je úspěšná, interiér Volkswagenu není nikterak atraktivní, ale přesto je pohledný. Mimoto palubní deska co nejméně zasahuje do prostoru, což se pozitivně odráží v pocitu větší vzdušnosti.

Prostorové poměry vpředu i vzadu jsou v obou autech číselně podobné, faktem ale je, že v Golfu se posádka cítí komfortněji. Platí to především pro zadní sedadla, která jsou ve Focusu vhodná spíš k občasnému použití.

Zavazadlový prostor

Hatchback nižší střední třídy musí leckdy plnit i úlohu rodinného auta, proto se vyplatí porovnat i prostor pro zavazadla. Ačkoliv je Golf výrazně kratší, díky prostorově úspornější stavbě karoserie nabídne v podélném směru stejně místa jako Focus – konkrétně 78 cm v základu (Focus 80 cm) a 137 cm po sklopení sedadel.

I výška je v obou případech velmi podobná, rozdíl je až v minimální šířce, kde Focus se svými 112 cm jasně vítězí. Golf ovšem dokáže nabídnout i dost místa po stranách kolem podběhů, v tomto na něj Focus zase ztrácí.

Zavazadlový prostor Ford Focus VW Golf
Délka u dna základní [mm] 780 800
Délka u dna max. [mm] 1370 1370
Šířka mezi podběhy [mm] 1120 1030
Výška pod platem [mm] 450 445
Výška nakládací hrany [mm] 690 685
Výška pod otevřenými dveřmi [mm] 1890 1860

Zajímavostí je volba dojezdových rezerv. Kola obouvají pneumatiky Michelin Primacy HP (Ford), resp. Continental ContiPremiumContact 2 (VW), dojezdovky však spoléhají na levnější dodavatele: Hankook a Kumho.

Motor

Základní technické rysy obou dieselových motorů jsou stejné: čtyři válce, objem 1,6 litru, vstřikování common-rail a přeplňování turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek.

Ford ve spolupráci s PSA připravil motor, který je sám o sobě velmi úsporný. Navzdory variabilním lopatkám v turbu ale potřebuje otáčky, nad volnoběhem se mu pracovat nechce. Na první dva převody musí řidič chtě nechtě vytočit motor alespoň na 2000 min-1, aby se motor po přeřazení nezakuckával. Z toho pak vyplývá rozdíl ve spotřebě paliva ve městě.

ford vw golf focus testy nizsistredni srovnavacitesty ford vw golf focus testy nizsistredni srovnavacitesty
 

Agregát 1,6 TDI ale patří k vůbec nejlepším turbodieselům současnosti. Není proto ostudou, že na něj umění motorářů od Fordu nestačí. Jakkoliv je TDCi dobrý motor, TDI je jednoduše ještě lepší.

Je schopen táhnout v libovolných otáčkách od 1000 do 5000 min-1. K životu ve městě stačí otáčky do 1600 min-1, mimo něj zase pro někoho možná nečekaně nevadí absence šestého převodového stupně.

Odečtená spotřeba paliva Ford Focus VW Golf
Průměrná rychlost jízdy 130 km/h [l/100 km] 5,6 5,7
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 130 km/h [min-1] 2400 2500
Městský provoz [l/100 km] 5,0-5,5 4,0-5,5
Mimoměstský okruh [l/100 km] 3,8 3,8

V disciplíně spotřeba paliva jsou oba konkurenti mimořádně vyrovnaní. Focus je v dálničních rychlostech zanedbatelně úspornější, Golf má zase nižší minimum ve městě. S oběma auty jsme v hustém provozu jezdili za 5 až 5,5 l/100 km, obezřetná práce s plynovým pedálem a řadicí pákou ale dokázala u Volkswagenu opakovaně srazit spotřebu ve městě pod 4 litry. Dostat se s Fordem pod pět se naopak ukázalo za daných podmínek nemožné.

Podvozek

V samostatném testu dieselového Focusu jsme si posteskli, že jeho podvozek není tak komfortní ani agilní jako v případě benzinového 1,6 EcoBoost. Ale ani dieselový Golf není jízdně natolik nadaný jako jeho benzinový souputníci.

Důkladně jsme zkoumali jízdní vlastnosti obou aut, abychom mohli pořádně vyřešit prestižní otázku, který z německých hatchbacků líp jezdí. Volba nakonec padla poměrně jednoznačně na Focus.

Ford ochotněji zatáčí, má přesnější řízení a v běžném provozu nedosažitelné limity podvozku. Inženýrům modrého oválu se také podařilo zdárně potlačit tendence k nedotáčivosti.

ford vw golf focus testy nizsistredni srovnavacitesty ford vw golf focus testy nizsistredni srovnavacitesty
 

To Volkswagen se víc naklání a především hůř zvládá boční přetížení v táhlých zatáčkách. Kde Focus jede jako po kolejích, Golf už začíná naznačovat, že by mu sedělo pomalejší tempo.

VW je ale také nepatrně komfortnější. Na rozdíl od Fordu však na krátkých terénních vlnách občas zhoupne záď. Takovým chováním Focus svoji posádku neobtěžuje (a nakonec i VW jej umí např. u nové Jetty zdárně eliminovat).

Ceny

Pohled do ceníku je mnohdy tím, co nakonec rozhodne o definitivní volbě auta. V obou případech je potřeba na pořízení vynaložit alespoň 400 tisíc korun – konkrétně u Fordu 414.900,- Kč a u pětidveřového VW 412.900,- Kč (66 kW), resp. 439.700,- Kč (77 kW).

U Golfu je potřeba připlatit za přední mlhovky a USB konektor (vzhledem k výši příplatku to ale asi udělá málokdo). Další funkční výbava, která by hnala cenu Focusu o desetitisíce výš, je u Golfu součástí paketu All In za 15.300,- Kč. I díky tomu si může zákazník s rozpočtem kolem 450 tisíc dovolit u Golfu sáhnout po silnější verzi turbodieselu.

Ford Focus vs VW Golf - srovnání cen a výbav
Model Ford Focus VW Golf VW Golf
Motor 1,6 TDCi (70 kW) 1,6 TDI (77 kW) 1,6 TDI (66 kW)
Výbava Trend Trendline Trendline
Základní cena [Kč] 414.900,- 433.200,- 406.400,-
Airbagy čelní S S S
Airbagy boční S S S
Airbagy okenní S S S
Airbag kolenní - S S
Centrální zamykání s DO S S S
Elektricky ovládaná zrcátka S S S
El. stahování zadních oken 8.900,- s 5dv. s 5dv.
ESP S S S
Karoserie pětidveřová S 6.500,- 6.500,-
Klimatizace manuální S S S
Klimatizace aut. dvouzónová 13.900,- All In All In
Kožený volant S s 5dv. s 5dv.
Litá kola 16.500,- All In All In
Metalický lak 13.900,- 13.500,- 13.500,-
Přední mlhovky S 5.800,- 5.800,-
Rádio S S S
Tempomat 9.000,- All In All In
USB konektor S 9.900,- 9.900,-
Vyhřívání zpětných zrcátek S S S
Rozměr pneu 205/55 R16 195/65 R15 195/65 R15

Výhodnější nabídka Volkswagenu je ale pochopitelná. Golf byl představen téměř před třemi lety, Focus je naopak naprostou novinkou, a proto si může dovolit nasadit laťku o něco výš.

Závěr

Volba u této dvojice není jednoduchá. Z čistě racionálního pohledu je vítězem Golf – kdo bere auto jen jako spotřební věc sloužící k přepravě osob a nákladu, bude při stanovených požadavcích na velikost, cenu a výbavu spokojenější s Golfem. To proto je Volkswagen ve všech klíčových oblastech považován za etalon.

Síla Focusu je v nápaditém designu a statusu novinky. Nemůžeme mu upřít lepší jízdní vlastnosti, v duelu bez emocí by to měl ale složité. Nadšený řidič se zase vážně zamyslí nad volbou přeplňovaného benzinového motoru.

Fakticky ale zákazník neudělá chybu ani s jedním ze srovnávaných aut. Obě jsou dobře vyladěnými celky s úspornými a živými motory, jistými jízdními vlastnostmi a přiměřeným komfortem.

Ford Focus 1,6 TDCi
+ Velmi dobré jízdní vlastnosti

Nízká spotřeba paliva ve všech jízdních režimech

Šestistupňová převodovka i pro nejslabší turbodiesel

Odstupňování převodovky

Atraktivní design

- Menší zavazadlový prostor

3 různé fonty na přístrojové desce

Málo místa pro nárty zadního cestujícího

Méně vzdušný interiér

Páka ruční brzy může některým řidičům při delší jízdě překážet

Volkswagen Golf 1,6 TDI
+ Velmi úsporný a pružný motor

Schopnost dosáhnout extrémně nízké spotřeby

Přesné řazení a řízení

Velký rozsah nastavení kvalitních sedadel řidiče a spolujezdce

Komfortní a prostorný interiér

- Jen pětistupňová převodovka

Vyšší riziko zcizení, vyšší sazby pojištění

Málo místa pro nárty zadního cestujícího

Fádní design

Témata
Model Ford Focus 1,6 TDCi VW Golf 1,6 TDI
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1560 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 70 / 3600 77 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 1500 - 2000 250 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180 189
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.5 11.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.1 / 3.7 / 4.2 5.7 / 3.9 / 4.5
Emise CO2: 109 119
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 277 / 1062 305 / 1305
Objem nádrže (l): 53 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1338 / 562 1314 / 556
Rozměr pneu: 215/55 R16 205/55 R16
Ford Focus 1,6 TDCi
VW Golf 1,6 TDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4358 4199
b) šířka (mm): 1823 1779
c) výška (mm): 1484 1480
d) rozvor (mm): 2648 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1544 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1534 1513
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050 800 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 880 610 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050 880
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930 980
k) šířka vpředu (mm): 1475 1460
l) šířka vzadu (mm): 1470 1430
délka sedáku vpředu (mm): 510 470
délka sedáku vzadu (mm): 490 460
výška opěradla vpředu (mm): 640 630
výška opěradla vzadu (mm): 600 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne Ano
2. 5. 2012 20:17
Výbava
Opravdu jsem se dnes pobavil, když jsem si přečetl příplatkovou výbavu, USB konektivita u WV za krásných 9.900kč rpo model za ,, pouhých,, 400tis. no neber to :no: :no:
Ale mají se to zákazníci WV, když si mohou připlatit desítku za položku co má i obyčejnej korejec v základu.
Avatar - del42sa
2. 5. 2012 11:45
Re: 1.6TDI
1,6 HDI 82 kW variabilní turbo, slabší verze (66kW) = turbo s fixními lopatkami. Tak to bylo u PSA vždy. I u prvního dvoulitru 2.0 HDI (80kW/66kW)
2. 5. 2012 10:02
Re: 1.6tdi
Myslím, že zklamáni, nebo spíš překvapeni jsou jen na první dojem. 1,6 CR jede mnohem plynuleji, není to: nic - kopanec - a zase nic: jako bylo PD a někomu ta brutalita v krátkém rozpětí otáček po přechodu na CR chvíli vadí a říká si, že to už není ono. Navíc CR je mnohem lépe utlumen do kabiny, takže chybí zvukový vjem "ala ruskej buldozer stalinec". Podle mě se to povedlo a je to lepší než stará uprděná a učouzená PD (omluva kolegovi pode mnou). U fordu nevím, tam mám z nafťáků zkušenosti jen se staršími 1.8 TDCI ve focusu a 2.0 TDCI v mondeu oba takový lepší průměr, i když v tom focusu je to hlučný podobně jako ve staré PD.
Avatar - Ada je zase tady
1. 5. 2012 22:33
Takže vítězem je...
...nade vší pochybnost VW Golf. Jak také jinak, že. U Fordu vadí mizerný francouzský motor, obludný design (především interiéru), vyšší spotřeba, špatný zátah v oblasti do 2000RPM, statisticky vyšší poruchovost a nižší prodejní cena ojetiny.
BTW: slyšeli jste už něco o verzi Focusu 4 motion? >:D
Avatar - Ada je zase tady
1. 5. 2012 22:27
Re: 1.6tdi
Ale to je prece logicke. Objem nicim nenahradis a kompresni pomer uz vubec ne. 1.9TDI ma (pro srovnani) kompresni pomer o ctvrtinu vetsi, nez 1,6TDI. U dieselu jsou pritom provozne nejzajimavejsi otacky 1500 az 2500 RPM a prave v tomto rezimu je 1,6TDI (s porovnanim s 1,9TDI) naprogramovanim ridici jednotky seskrcen, aby vyhovoval norme EU5. Dalsi ranu mu dava zastaraly vstrikovaci system CR namisto prulomoveho PD, ktery VW (docasne?) opustil z duvodu levnejsi vyroby a nizsiho hluku (kdyz firmu ridi ekonomove, je to vzdy spatne). Vysledkem je, ze 1,6TDI jede objektivne hure a zere vice, nez legendarni 1,9TDI. Presto vsak s velkym prehledem staci na nepovedeny francouzsky diesel, ktery Ford montuje pod kapotu Focusu. Tenhle motor je totiz v uvedenych parametrech (zatah pri nizkych otackach a spotreba) jeste mnohem horsi :no:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud