Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford GT (2006)
Ford GT (2006)
Ford GT (2006)
Ford GT (2006)
42
Fotogalerie

Ford GT si zamiloval i Jeremy Clarkson. Teď se prodává vzácný prototyp

Lukáš Volšický

První novodobý ford GT je díky manuální převodovce jedním z posledních puristických superaut pro řidiče. Už víkendu se bude v Americe prodávat vzácný prototyp s vyšším výkonem, jež sloužil továrním sportovním divizím i tunerům.

Americké automobilky se v prvním desetiletí nového tisíciletí vezly na populárním retru. Jedním z nejúspěšnějších počinů oživování amerických automobilových legend je nepochybně tehdejší ford mustang, ale detroitská značka tehdy vytáhla z rukávu i výrazně silnější zbraň, která dodnes přitahuje pozornost pravověrných milovníků rychlých aut – moderní ford GT vzdávající hold ikonickému fordu GT40.

Dnes je první novodobý ford GT vnímán jako jedno z posledních opravdu puristických superaut. Ford si jej nadělil jako dárek ke svému 100. výročí a vyrazil na silnice s kompresorem přeplňovaným 5,4litrovým vidlicovým osmiválcem Ford Modular o maximálním výkonu 410 kW (558 koní). Největší vliv na pověst jednoho z posledních řidičských supersportů má šestistupňový manuál v kombinaci s povedenými jízdními vlastnostmi.

Ford GT dokonce očaroval Jeremyho Clarksona, moderátora motoristických televizních pořadů Top Gear a The Grand Tour, natolik, že si koupil hned dva kusy. Snad všichni si pamatujeme scénu ze studia, kde jej kvůli tomu popichovali kolegové Richard Hammond a James May se slovy, že si koupil druhý, protože ten první měl furt nějaké problémy. Pokud však Jeremy byl ochotný tohle absolvovat, ford GT prostě stál za to.

Video placeholder
Ford GT 64 Heritage Edition vs. Ford GT40 • Ford

V letech 2004 až 2006 automobilka zapojila do výroby supersportu hned několik svých továren a celkem vzniklo 4038 kusů. Teď se však objevil na prodej ford GT, který je trochu jiný než všechny ostatní. Americký aukční dům Mecum Auctions připravuje na nadcházející dražbu v Dallasu testovací prototyp fordu GT z roku 2006. Vznikl tedy před koncem výroby produkčního modelu.

Z výrobní linky sjel proto, aby sloužil továrním sportovním divizím SVT a Ford Racing i výrobcům tuningových komponentů a údajně je jedním ze dvou vyrobených kusů s tímto posláním. Nabídka navíc uvádí, že má vylepšenou řídicí jednotku se softwarem „High Performance“, vyvinutou inženýry z oddělení Ford Powertrain Engineering, díky níž má až 472 kW (633 koní). Je tedy výrazně silnější než standardní vozy.

To je údajně jediná výrazná úprava, protože jinak se shoduje s ostatními sériovými „GéTéčky“. V Americe se bude prodávat už tuto sobotu, ale aukční dům bohužel neuvádí očekávanou prodejní cenu. Standardní modely se přitom objevují i v evropské inzerci a za rozumný kousek u nás zaplatíte přibližně deset milionů korun.