Poslední Ford GT vůbec neměl vzniknout. Ford však chtěl vyhrát Le Mans
Šestiválcový Ford GT před zhruba desetiletím vznikl jen proto, že se siluetou mustangu automobilka neměla šanci vyhrát čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans. Stal se však ohromně úspěšným.
Druhá generace novodobého Fordu GT, která se představila v roce 2016 k 50. výročí historicky prvního vítězství modrého oválu na slavné čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans, původně vůbec neměla vzniknout. Pro britský magazín Top Gear se o tom rozpovídal Jim Farley, generální ředitel Fordu.
„Když jsme se rozhodli udělat z mustangu globální auto, tedy ho prodávat po celém světě s levostranným i pravostranným řízením, věděli jsme, že se blíží 50. výročí toho vítězství. Začali jsme se uvnitř firmy bavit o tom, že bychom zkusili vyhrát Le Mans s mustangem,“ nechal se slyšet Farley.
„Larry Holt a Multimatic (firma, která pomáhala s vývojem posledního GT – pozn. aut.) byli jasnou volbou. Kontaktovali jsme regulatorní orgány, jako IMSA, co by si žádalo, aby mustang vyhrál,“ pokračuje ředitel.
Tehdy se to začalo komplikovat. „Multimatic se pustil do tvorby spousty simulací a začalo být jasné, že nemůžeme vyhrát se siluetou mustangu. Byli bychom příliš závislí na ACO (Automobile Club de l’Ouest – pozn. aut.) a na francouzských tvůrcích předpisů,“ vysvětluje.
„Tehdy jsme se rozhodli, že na to půjdeme úplně jinak (…) a navrhli jsme Ford GT. Ale myšlenka původně vůbec nebyla mít nové GT, chtěli jsme vyhrát Le Mans s mustangem,“ opakuje Farley.
Změna plánů se však automobilce víc než vyplatila. „GT bylo velmi úspěšné. Máme z něj opravdu radost. Prodávalo se dobře. Ale možná si pamatujete, že jsme s ním nejprve závodili a až pak prodávali silniční verzi,“ vzpomíná Farley.
Mustang se však přesto dočká nasazení v Le Mans, a to v čerstvě představené verzi GTD. Ta nemá nic společného s motorovou naftou, jak by mohlo písmeno D naznačovat – zde znamená „Daytona“ a odkazuje na třídu závodních aut IMSA GTD, jejíž pravidla zrcadlí evropskou třídu FIA GT3. Právě v té bude novinka v příštím ročníku nejslavnějšího vytrvalostního závodu světa zápolit s konkurencí.