Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Poslední Ford GT vůbec neměl vzniknout. Ford však chtěl vyhrát Le Mans

Marek Bednář
Diskuze (0)

Šestiválcový Ford GT před zhruba desetiletím vznikl jen proto, že se siluetou mustangu automobilka neměla šanci vyhrát čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans. Stal se však ohromně úspěšným.

Druhá generace novodobého Fordu GT, která se představila v roce 2016 k 50. výročí historicky prvního vítězství modrého oválu na slavné čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans, původně vůbec neměla vzniknout. Pro britský magazín Top Gear se o tom rozpovídal Jim Farley, generální ředitel Fordu.

„Když jsme se rozhodli udělat z mustangu globální auto, tedy ho prodávat po celém světě s levostranným i pravostranným řízením, věděli jsme, že se blíží 50. výročí toho vítězství. Začali jsme se uvnitř firmy bavit o tom, že bychom zkusili vyhrát Le Mans s mustangem,“ nechal se slyšet Farley.

„Larry Holt a Multimatic (firma, která pomáhala s vývojem posledního GT – pozn. aut.) byli jasnou volbou. Kontaktovali jsme regulatorní orgány, jako IMSA, co by si žádalo, aby mustang vyhrál,“ pokračuje ředitel.

Video se připravuje ...

Tehdy se to začalo komplikovat. „Multimatic se pustil do tvorby spousty simulací a začalo být jasné, že nemůžeme vyhrát se siluetou mustangu. Byli bychom příliš závislí na ACO (Automobile Club de l’Ouest – pozn. aut.) a na francouzských tvůrcích předpisů,“ vysvětluje.

„Tehdy jsme se rozhodli, že na to půjdeme úplně jinak (…) a navrhli jsme Ford GT. Ale myšlenka původně vůbec nebyla mít nové GT, chtěli jsme vyhrát Le Mans s mustangem,“ opakuje Farley.

Změna plánů se však automobilce víc než vyplatila. „GT bylo velmi úspěšné. Máme z něj opravdu radost. Prodávalo se dobře. Ale možná si pamatujete, že jsme s ním nejprve závodili a až pak prodávali silniční verzi,“ vzpomíná Farley.

Mustang se však přesto dočká nasazení v Le Mans, a to v čerstvě představené verzi GTD. Ta nemá nic společného s motorovou naftou, jak by mohlo písmeno D naznačovat – zde znamená „Daytona“ a odkazuje na třídu závodních aut IMSA GTD, jejíž pravidla zrcadlí evropskou třídu FIA GT3. Právě v té bude novinka v příštím ročníku nejslavnějšího vytrvalostního závodu světa zápolit s konkurencí.

Marek Bednář
Diskuze (0)

Doporučujeme