Ford končí společný vývoj s Rivianem. Výrobci půjdou každý svojí cestou
Rivian je americký výrobce elektromobilů, který hodlá zopakovat úspěch Tesly. Nyní však přišel o jedno zajímavé partnerství.
Úspěch automobilky Tesla nedal spát i jiným firmám, které se dnes rovněž snaží zaujmout svými elektrovozy. Mezi ně patří také Rivian, který letos začal nabízet svůj pick-up R1T, první elektromobil ve svém segmentu. Tímto krokem tak Rivian předběhl nejen Teslu, na jejíž Cybertruck stále čekáme, ale také tradiční výrobce, kteří elektrické pick-upy rovněž teprve chystají.
Konkurenční výhoda se přitom hned projevila. Když Rivian vstoupil 10. listopadu na burzu, akcie okamžitě rostly. Jestliže firma původně očekávala, že se cena akcie dostane na hodnotu 58 až 62 dolarů, nakonec se po prvním dni zastavily na hodnotě více než 100 dolarů. Díky tomu tak Rivian měl najednou větší hodnotu než tradiční výrobci General Motors nebo Ford a kapitálově před ním byla jen Tesla, přece jen už více zavedená firma.
Hodnota akcií Rivianu v následujících dnech dále rostla, od 16. února ale klesá, a tak se v posledních dnech mluví o tom, zda podnik není jen nafouknutou bublinou. Nyní navíc pro mladého výrobce přišla další rána.
Automobilka Ford totiž oznámila, že ukončuje společný vývoj elektromobilů s Rivianem. „Respektujeme Rivian a vedli jsme s ním rozsáhlé průzkumné diskuse. Obě strany se však dohodly, že nebudou pokračovat v žádném společném vývoji vozidel nebo sdílení platforem,“ uvedl mluvčí Fordu.
„Když porovnáte dnešek s tím, kdy jsme původně investovali, tolik se toho změnilo, o našich schopnostech, o směřování značky v obou případech a nyní je nám jasnější, co musíme udělat,“ prohlásil k ukončení společného vývoje sám generální ředitel automobilky Ford Jim Farley.

Rivian tento krok Fordu potvrzuje, rétorika je však z jeho strany trochu jiná. „Vzhledem k tomu, že Ford upravil svou vlastní strategii pro elektromobily a poptávka po vozidlech Rivian rostla, rozhodli jsme se vzájemně zaměřit na naše vlastní projekty a dodávky,“ tvrdí v prohlášení mladá automobilka.
Mohlo by se tak zdát, že Ford zcela zpřetrhá své vazby na Rivian, krátce před jeho vstupem na burzu totiž vedení Rivianu opustila zástupkyně Fordu, Alexandra Ford Englishová. Není to tak ale zcela pravda. Rivian tvrdí, že Ford zůstává klíčovým partnerem firmy, což potvrzuje i druhá strana. Detroitský kolos nadále vlastní 12% podíl v kalifornské firmě s tím, že to považuje za strategickou investici. Nehodlá tedy podíl nijak snižovat.
Ford masivně investoval do Rivianu v roce 2019, kdy do něj vložil 500 milionů dolarů. Tehdy oznámil, že společný projekt se týká vozu luxusní značky Lincoln. Loni ale tento plán Ford zrušil, když hodlal přehodnotit možnosti společného vývoje. Nyní ale i tento plán padl. Mimochodem v Evropě hodlá Ford v oblasti elektromobilů využít techniku z dílny Volkswagenu. Tato spolupráce přitom nadále pokračuje.