Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line X – Dostupný a ve sportovním

Ondřej Mára
Diskuze (65)

Nová kuga už se v našich testech představila s nejsilnější naftou i plug-in hybridem, nyní však dorazila s jednou z nejdostupnějších motorizací, která zanechala velice slušný dojem.

Design, interiér


Třetí generace SUV Ford Kuga, jednoho z nejprodávanějších modelů značky Ford nejen na českém trhu, není žádným nováčkem na našich silnicích ani v našich testech. Přímo v redakci už jsme měli vrcholný 2,5litrový benzínový plug-in hybrid, zatímco naši kolegové ze Světa Motorů dlouhodobě testují nejsilnější 2,0litrový diesel s pohonem všech kol.

Tentokrát ale přišla na řadu jedna z nejzákladnějších a tím pádem i nejdostupnějších verzí. O úplný základ nabídky ale nejde. Tím je totiž kuga s benzínovým motorem 1.5 EcoBoost o výkonu 88 kW ve výbavě Trend, jejíž cena začíná od 579.900 Kč. Tato kombinace motoru a výbavy je však skutečně naprostý základ, pravděpodobně cílený spíše na fleetové zákazníky, u něhož se nejspíš ani nepočítá s příliš velkými prodeji. 

Za základ pro běžné zákazníky tak můžeme považovat spíše dvojici motorizací 1.5 EcoBoost 110 kW a vznětový 1.5 EcoBlue 88 kW v kombinaci s manuálními šestistupňovými převodovkami, jejichž ceny začínají shodně na částce 629.900 Kč ve výbavovém stupni Titanium. Shodné jsou navíc i ve vyšších výbavách ST-Line a ST-Line X.

A právě na kombinaci motoru 1.5 EcoBoost 110 kW v nejvyšším dostupném stupni výbavy, což je pro tuto motorizaci ST-Line X, se dnes v testu podíváme. A samozřejmě začneme klasicky od designových změn.

Sportovnost mu sluší

Hlavním poznávacím znamením verzí ST-Line a lépe vybavené verze ST-Line X jsou přepracované nárazníky, které dostaly sportovnější tvarování. Při pohledu na přední nárazník je rozdíl dobře patrný především v okolí menších mlhovek s LED technologií, kolem nichž Ford vytvořil stylovou linku. Odlišná je ovšem i mřížka chladiče, respektive její výplň.

K dalším poznávacím znamením modelů ST-Line a ST-Line X patří také střešní ližiny s černou povrchovou úpravou, ztmavené chromované linky (například kolem masky a oken), lakované spodní části karoserie (lemy blatníků či prahových lišt) a v neposlední řadě 18“ kola z lehkých slitin v provedení Rock Metallic, na kterých jsou obuty pneumatiky s rozměrem 225/60 R18.

Drobné estetické úpravy přitom fordu rozhodně prospěly a vůz s nimi vypadá celkově dynamičtěji, potěší však i praktičtější úpravy, jako například změna světlometů. Zatímco verze ST-Line nabídne LED potkávací a halogenová dálková světla, verze ST-Line X již disponuje LED potkávacími i dálkovými světlomety s automatickým přepínáním. Testovaný vůz však díky příplatkovému paketu Vision (+17.900 Kč) dostal LED světlomety s prediktivním svícením a velice slušným výkonem.

Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line X Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line X

Příjemný a prostorný

Změny uvnitř kabiny zahrnují například sedadla čalouněná v kombinaci vinyl/premium velur s elektricky nastavitelným sedadlem řidiče, která jsou navíc prošívaná červenou nití. Ta se objevuje také na volantu, řadicí páce, loketní opěrce a koberečcích. Dojem sportovnosti by navíc měla umocnit i černě čalouněná střecha.

Samotná sedadla, která Ford prakticky ve všech výbavových stupních označuje jako sportovní, potěší celkem příjemným bočním vedením, osobně bych si ale dokázal představit i delší sedák, nebo alespoň možnost prodloužení sedáku. Sedadlo řidiče, v této výbavě s elektrickým nastavením, je navíc i v nejnižší poloze poměrně vysoko, což trochu komplikuje hledání ideální pozice za volantem. Na druhou stranu musím uznat, že jsem ani po delších cestách nevystupoval z auta rozlámaný.

Po technologické stránce, s výjimkou základní verze Trend, je standardem digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3“, který doplňuje infotainment SYNC 3 s dotykovým displejem o úhlopříčce 8“, podporou konektivity Android Auto/Apple Car Play, navigací s 3D vykreslováním budov a čtyřmi USB konektory (z toho 2x USB-C). Díky výbavě ST-Line X se pak o poslechový zážitek stará audio-systém B&O s 10 reproduktory (včetně subwooferu) o celkovém výkonu 575 W, který má velice solidní podání zvuku. Díky již zmiňovanému paketu Vision se navíc na kapličce přístrojů objevil průhledový head-up display, který je užitečným společníkem.

Ergonomie pracoviště řidiče je pak jako u většiny moderních fordů na tradičně vysoké úrovni. Osobně se mi líbí důraz na zachování jednoduchého tlačítkového ovládání většiny funkcí, rozmístění tlačítek je přehledné a hlavně intuitivní. Nechybí ovšem ani dostatek odkládacích přihrádek a držáků nápojů – a to jak vpředu, tak vzadu.

Zadní lavice, dělená v poměru 60/40 a vybavená posuvem sedáku, je totiž vybavena centrální loketní opěrkou s držáky nápojů. Jen škoda, že se za loketní opěrku nepodařilo vtěsnat otvor, který by usnadnil například převoz lyží či jiných delších předmětů. Kuga však bohužel nenabízí ani sedadla dělená v lepším poměru 40:20:40, což po praktické stránce zamrzí. Místa na zadních sedačkách je ovšem víc než dost a sednout si při mých 183 centimetrech sám za sebe nebyl nejmenší problém.

Díky výbavě ST-Line X je vůz vybaven systémem KeyFree Plus pro bezdotykový přístup a elektronicky ovládanými pátými dveřmi. Po jejich otevření by měl zavazadelník nabídnout standardní objem 645 litrů, respektive až 1530 litrů po sklopení zadních opěradel (téměř do roviny). Kvůli příplatkové ocelové minirezervě (+2.700 Kč) se však objem zavazadelníku u testovaného vozu smrskl o 55 litrů. Potěší však systém sklápění zadních opěradel z prostoru kufru Easy Fold, který je dostupný až od výbavy ST-Line X. 

Motor, jízdní vlastnosti


Tři válce stačí

Jak už jsem v úvodu zmiňoval, pod kapotou testovaného vozu byla umístěna jedna z nejdostupnějších pohonných jednotek – 1,5litrový tříválec EcoBoost s nejvyšším výkonem 110 kW. Mnozí se možná zhrozí nad absencí jednoho válce, ostatně minulá generace kugy 1.5 EcoBoost (kterou jsme dokonce i testovali) měla čtyřválec, ovšem v nové generaci si absence jednoho válce možná ani nevšimnete.

Stejně jako ve focusu, kde jsem měl možnost 1,5litrový tříválcový EcoBoost poprvé vyzkoušet s ještě nepatrně vyšším výkonem, i tentokrát na mě tříválcová jedna-pětka udělala skvělý dojem. A to jak svými výkony, tak projevem.

Upřímně si nejsem jist, jak velkou roli sehrála akustická fólie na předních sklech, většinu času však o motoru téměř nevíte. Dokonce ani v nižších otáčkách, kde se některé maloobjemové EcoBoosty projevují duněním a vibracemi. Pro nejvyšší výkon - již zmiňovaných 110 kW (150 k), si sice řidič musí zajít až do 6.000 otáček, kdy už o sobě motor dává vědět decentním chraplákem, nejvyšší točivý moment 240 N.m je však dostupný již v rozmezí 1600 až 4000 otáček za minutu. Na dálnici přitom motor na šestku točí necelé 3.000 otáček za minutu a jeho hluk vás nijak neobtěžuje.

Akcelerace z 0 na 100 km/h za 9,7 sekundy sice není zrovna oslnivé číslo, jenže při práci s manuální šestistupňovou převodovkou na něj člověk docela rychle zapomene. Hlavice řadicí páky totiž příjemně padne do ruky, dráhy jsou jasně vymezené a převody zapadají rychle a hladce. Kuga tak po řidičské stránce přináší velice příjemný zážitek a její výkon bohatě stačí na svižné přesuny i bezpečné předjíždění.

Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line X Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line X

Spotřeba benzínového tříválce, spojeného výhradně s šestistupňovým manuálem, přitom není vůbec špatná. Automobilkou slibovaného kombinovaného průměru v rozmezí 6,6 až 6,8 l/100 km (dle WLTP) jsem sice nedosáhl, běžně jsem však s kugou cestoval za nějakých 7,5 až 7,7 l/100 km. Svižnější přesuny, během nichž jsem nechal motor volněji dýchat ve sportovním režimu a řadil až ve vyšších otáčkách, pak vyhnaly spotřebu na nějakých devět litrů.

Především komfortní

Jak už jsme zvyklí od jiných modelů značky Ford, i v případě modelu Kuga znamená výbava ST Line nebo ST Line X, instalaci sportovního odpružení. Rozhodně ale neočekávejte přehnaně sportovní jízdní zážitek. Vůz je sice stabilní, agilně reaguje na povely volantem a v zatáčkách se příliš nenaklání, přesto nabídne spíše komfortní svezení. Tomu hraje do karet jak nízká hmotnost - v případě benzínového tříválce nejnižší ze všech motorizací, tak použití pneumatik s vyšším profilem. Kuga si tak ve výsledku elegantně poradí i s většími nerovnostmi.

Osobně mě však celkem mrzí dosti omezená nabídka inteligentního pohonu všech kol, který kuga nabízí pouze v kombinaci se vznětovou motorizací 2.0 EcoBlue nebo zážehovým 2,5litrem Duratec Hybrid. A cena dostupnějšího dieselu startuje od 799.900 Kč.

Závěr


Závěr

I s jednou z nejdostupnějších motorizací je Ford Kuga velice příjemným vozem, který mě mile potěšil kultivovaností pohonné jednotky, řidičskými zážitky, prostorností kabiny i ergonomií ovládacích prvků. Osobně bych si však dokázal představit i lepší pozici za volantem, ideálně nepatrně nižší a s delším sedákem, ale to je možná jen otázkou zvyku.

Celkově tradičním problémem Fordu však bývají ceny, které jsou ve srovnání s konkurencí často nepatrně vyšší. Absolutní základ, tedy EcoBoost s 88 kW, je skutečně okrajovou záležitostí. Testovaný 1,5 litr se 110 kW začíná od 629.900 Kč a testovaná verze ST-Line X přijde na 679.000 Kč. S příplatkovou výbavou, zahrnující metalízu, několik praktických technologických paketů a přípravu pro tažné, se však cena vyšplhala až na 734.900 Kč. A to už se dostáváme do výšin, kde někteří konkurenti přihodí i pohon všech kol.

Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line X Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line X

Nejlevnější verze modelu 579.900 Kč (Kuga 1.5 EcoBoost 88 kW, 6st. man., Trend)
Základ s testovaným motorem 629.900 Kč (Kuga 1.5 EcoBoost 110 kW, 6st. man., Titanium)
Testovaný vůz bez příplatků 679.900 Kč (Kuga 1.5 EcoBoost 110 kW, 6st. man., ST-Line X)
Testovaný vůz s výbavou 734.900 Kč (Kuga 1.5 EcoBoost 110 kW, 6st. man., ST-Line X)

Plusy

  • Prostorná kabina
  • Ergonomie
  • Komfortní a jistý podvozek
  • Kultivovaný motor
  • Převodovka
  • Slušná dynamika

Minusy

  • Omezená nabídka 4x4
  • Pozice za volantem
  • Celkově vyšší ceny
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (65)

Doporučujeme

Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line X
Cena základní sestavy 679 900 Kč
Výbava základní sestavy 18" kola z lehkých slitin, Unikátní ST-Line sportovní tvarování nárazníků a lakované spodní části karoserie, Černý potah stropu a prvky interiéru prošité červenou nití, Střešní ližiny s černou povrchovou úpravou, Prémiový audiosystém B&O s 10 reproduktory vč. Subwooferu, Systém KeyFree Plus - bezdotykové ovládání 5. Dveří, Čalounění sedadel vinyl/premium velur s elektricky nastavitelným sedadlem řidiče, Centrální výklopná loketní opěrka zadních sedadel s držáky nápojů, Akustická fólie skel předních dveří, Zadní tmavě tónovaná skla Privacy, Přední LED potkávací a dálkové světlomety s automatickým přepínáním. Kč
Cena testované sestavy 734 900 Kč
Výbava testované sestavy Vyhřívání sedadel, volantu a čelního skla 9000 Kč, Paket asistenčních systémů včetně adaptivního tempomatu, hlídání mrtvého úhlu, varování před provozem při couvání nebo parkovací kamery 24.900 Kč, Adaptivní světlomety LED + průhledový displej 17.900 Kč, Metalíza 15.900 Kč, Příprava pro tažné zařízení 2.000 Kč, Dojezdová rezerva 2.700 Kč, atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1499
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1600 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6.6
Emise CO2: 149
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 590 / 1475
Objem nádrže (l): 54
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1564 / 586
Rozměr pneu: 225/60 R18
Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line X
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4614
b) šířka (mm): 2178
c) výška (mm): 1666
d) rozvor (mm): 2710
e) rozchod vpředu (mm): 1599
f) rozchod vzadu (mm): 1590
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 450
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - idam.i
21. 4. 2021 10:47
Re: Vydarený dizajn
Ani som nerozmýšlal. ;-)
Ten 3válec 1,5 BMW som skúšal v Activ tourer a išlo to.No ten blok vo mne to neodbúralo. :-(
Avatar - wakantanka
21. 4. 2021 09:19
Re: Re: Vydarený dizajn
Uff, tak to už je značný váhový rozdiel, vďaka za tie dáta. :yes:
Avatar - iudex
21. 4. 2021 09:19
Re: Vydarený dizajn
Tak ja som tiež v zásade odporca trojvalcov, ale po osobnej skúsenosti by som túto 1,5ku akceptoval (podobne ako bavorácky trojvalec 1,5). Netvrdím, že to vôbec nezistíš, pod plynom sa ten R3 zvukovo prejaví, ale nijak extra to nevadí a hlavne má dynamiku zodpovedajúcu papierovým údajom, ide to vskutku pekne.
Problém je, že vo Forde si povedali, že 1,5ku nám do Focusu netreba a stačí jednoliter, takže u nás sa už 1,5EB nepredáva (len dopredáva), do výroby jedine 1,0. :-(
A hlavne pri dileme, či R3 v nižšej strednej, alebo R4 v strednej za podobnú cenu (Insignia) nie je o čom rozmýšľať.
Avatar - iudex
21. 4. 2021 09:14
Re: Re: Vydarený dizajn
Nemusíš tipovať, stačí si pozrieť čísla a zistíš, že nemáš pravdu.
Testovaná Kuga 1,5 váži 1564 kg, kdežto Focus kombi s rovnakým motorom váži 1408 kg, to je značných 156 kíl rozdiel.
A tá nadváha sa (spolu s horšou aerodynamikou) podpisuje pod citeľne slabšiu dynamiku Kugy s týmto motorom (195 kmh a 9,7s vs 208 kmh a 9,0s). Teda dynamicky má Kuga 1,5 bližšie k Focusu 1,0 92 kW (198 kmh, 10,3s).
Avatar - Ozzman
21. 4. 2021 09:07
Re: Vydarený dizajn
Na to mám jednoduchou odpověď na 4 písmenka... T D C i ! :D