Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Mondeo - čerstvý vánek proti silnému passatu

Ondřej Pavlůsek
Nový Ford vyslaný proti Passatům, Vectrám a Lagunám přijede zanedlouho, aby přerozdělil tržní podíly ve střední třídě. Čím bude zákazníky oslovovat?

Frankfurtský autosalon v roce 2005 byl místem, kde se představil koncept Iosis, čtyřmístný automobil s čtveřicí křídlových výklopných dveří a jedna z prvních vlaštovek fordova „kinetického designu“. Nebylo asi málo těch, kteří doufali, že se dívají na návrat Fordu Capri. Bohužel k tomu nedošlo a elegantní koncept byl nakonec „jen“ předzvěstí další generace modelu Fordu Mondeo. O rok později se na pařížském autosalonu představila předprodukční podoba Mondea v karoserii kombi a na stříbrném plátně se proháněl James Bond v sedanu. Finální sériové provedení se konečně představilo na letošním autosalonu v Ženevě a první zákazníci by si své nové Mondeo měli ze showroomu odvážet už letos v létě.

První generace Mondea se představila v roce 1993 a nahradila oblíbenou Sierru. Od té doby se pro tento model rozhodlo přes čtyři miliony zákazníků. Výroba nové generace probíhá v belgické továrně v Genku, odkud vedle Galaxy a S-Maxu vyjíždějí všechny tři karosářské varianty Mondea.

mondeo design ekonomika ford predstavujeme mondeo design ekonomika ford predstavujeme

Design karoserie

„Chtěli jsme novému Mondeu dát emocionální náboj, který lidi přitáhne k estetické stránce ještě předtím, než se začnou zajímat o technologie“ vysvětluje ředitel designu evropského fordu Martin Smith a dodává: „Naším cílem bylo, aby Mondeo na lidi zapůsobilo, aby jej chtěli od chvíle, kdy jej spatří.“

Nové Mondeo posouvá kinetický design na novou úroveň a zdůrazňuje všechny jeho klíčové prvky. Ty společně vytvářejí štíhlý a dynamický profil, který představuje „energii v pohybu“ a ztělesňuje sílu a eleganci, která ho odlišuje od ostatních aut.

Jedním z hlavních charakteristických rysů nového Mondea, ale i dalších fordů, je lichoběžníková spodní mřížka. Vysoká kapota možná vyvolává dojem síly, ale je také tvarována tak, aby splňovala předpisy na ochranu chodců.

Všechny tři karosářské verze – sedan, liftback i kombi – mají výraznou siluetu s vysokými boky, která autu dodává muskulární a agresivní vzhled, který podtrhují výrazné lemy blatníků.

Ford of Europe u nového Mondea poprvé přistoupil k využití inovativní výrobní technologie laserového svařování. To umožňuje spojit boční a střešní panely karoserie elegantnějším způsobem. Díky kvalitnějšímu zpracování odpadá použití plastové nebo gumové pásky po stranách střechy, která by zakrývala spáry panelů karoserie.

Interiér

Návrháři Fordu si s kinetickým designem pohráli i v interiéru, který se nese v podobném duchu jako exteriér.

Pro optimální využití prostoru a dobrý výhled konstruktéři Fordu vyvinuli a na Mondeu poprvé použili nový systém Computer Aided Virtual Engineering (CAVE). Tento systém pomocí počítačů a projektorů vytváří virtuální interiér v životní velikosti. Skutečné sedadlo je potom na speciální konstrukci umístěno do správné pozice a „řidič“ může zhodnotit výhled do všech stran, stejně jako ergonomii umístění volantu a dalších ovládacích prvků.

Řidič i spolujezdec se mají v interiéru Mondea díky vysoké linii oken a průběžné středové konzole cítit jako v kokpitu letadla. Prostor pro nohy a ramena na zadních sedadlech narostl o 24, respektive 52 mm.

mondeo design ekonomika ford predstavujeme mondeo design ekonomika ford predstavujeme Modely Ghia a Titanium mají látkové čalounění stropu, pokrývající i A-sloupky. Součástí nabídky sedadel je mimo jiné v osmi směrech elektricky seřiditelné sportovní sedadlo řidiče. Elektrické seřizování sedadel tvoří součást základní výbavy modelu Ghia X a na přání se dodává k výbavám Titanium a Trend, u provedení Ambiente zůstává seřizování manuální. Jestliže se klient rozhodne pro elektrické seřizování sedadla s pamětí, uloží se spolu s nastavením sedadla rovněž pozice vnějších zpětných zrcátek.

Do základní výbavy všech provedení Mondea patří klimatizace a k dispozici bude také její dvouzónová varianta Dual Electronic Automatic Temperature Control (DEATC) s odděleným ovládáním pro řidiče a spolujezdce. Novinkou jsou výdechy ventilace na B-sloupcích u verzí Ghia a Titanium, zvyšující komfort posádky a zrychlující odmlžení oken.

Ve všech třech karosářských provedeních jsou zadní sedadla dělena v poměru 60/40 a jsou samozřejmě sklopná. Po složení druhé řady sedadel nabízí kombi zavazadlový prostor o objemu 1745 l a liftback 1460 l. Sedan nabízí zavazadlový prostor o objemu 535 l. V případě verzí vybavených opravnou sadou na pneumatiky mají v prostoru pro rezervu k dispozici dalších 15 l.

Velké kapsy v předních dveřích pojmou láhev o objemu 1,5 l. Odkládací schránka před spolujezdcem je o 10 procent větší než u předchozího modelu a skrývá v sobě přípojku pro externí zdroj zvuku. Další odkládací prostory jsou vedle volantu a v hlubokém středovém tunelu.

Poprvé je u Mondea v základní výbavě provedení Titanium a Titanium X použito modře tónované sklo, které tyto verze odlišuje od ostatních variant, jejichž okna mají zelený nádech. Všechna Mondea bude možné objednat se speciálním předním sklem, jehož materiál pomáhá udržet v interiéru nižší teplotu.

Všechny tři karosářské verze – čtyřdveřový sedan, pětidveřový liftback a kombi – budou k dispozici v jedné ze čtyř různých úrovní výbavy: Ambiente s bohatou základní výbavou, moderní Trend či luxusní Titanium a Ghia. Nejvýše postavené úrovně Titanium a Ghia nabízejí řadu prvků známých spíše z luxusních vozů nejvyšší třídy. Ghia představuje klasický luxus s hojností dřeva a chromu, zatímco chladný kov, modré prosklení a sériově dodávaný systém Convers+HMI v modelech Titanium osloví zejména ty, kteří hledají moderní „techno“ styl. Pro verze Ghia a Titanium bude na přání dodáván paket X-Pack. Naproti tomu Sport Pack, určený pro modely Trend a Titanium, obsahuje snížený podvozek, částečně kožené čalounění a výběr kol o průměru sedmnáct nebo osmnáct palců.

Technologie

Nové Modeo je standardně vybaveno novou generací rozhraní HMI (Human-Machine Interface, rozhraní člověk-stroj). V závislosti na úrovni výbavy bude každé Mondeo vybaveno monochromatickým displejem s červeným podsvícením nebo barevným displejem Ford Convers+ s úhlopříčkou 15 cm. Cestující mohou prostřednictvím rozhraní HMI ovládat rádio, navigaci, mobilní telefon, měnič CD a externí přehrávače.

V závislosti na úrovni výbavy jsou pro nové Mondeo k dispozici tři rádia s CD přehrávačem, z nichž dvě jsou od společnosti Sony a umí přehrávat i skladby ve formátu MP3. Vedle toho mají všechny verze Mondea vstup pro externí zdroj zvuku umístěný v přihrádce u spolujezdce. V nabídce nebudou chybět ani různé navigační systémy na bázi CD nebo DVD, k nimž Ford poskytne bližší informace až při uvedení vozu na trh.

Jednou z mnoha novinek uvedených u nového Mondea je také bezklíčový vstup a startování vozu. V případě, že je vůz tímto systémem vybaven, stačí majiteli, který má klíč u sebe, pouze zatáhnout za kliku a dveře se odemknou. Při startování klíč také nemusí vytahovat z kapsy a stačí jen zmáčknout startovací tlačítko motoru. Tento systém je součástí základní výbavy u provedení Titanium X a Ghia X.

Jako první sériový Ford je nové Mondeo vybaveno systémem Easyfuel, který zabraňuje natankování nesprávného paliva. Hrdlo nádrže je navrženo tak, aby bylo možné použít jen tankovací pistoli o odpovídajícím průměru.

Do vozů, které budou vybaveny na přání dodávaným systémem Interactive Vehicle Dynamics Control (IVDC) může být namontován i systém Hill Launch Assist (HLA), zabraňující samovolnému rozjezdu ze svahu tím, že udržuje tlak v brzdovém okruhu ještě dvě a půl sekundy po uvolnění brzdového pedálu.

Společně se systémem IVDC dostane zákazník také plynule nastavitelné tlumiče (CCD), které mění své vlastnosti podle aktuálních provozních podmínek. Řidič může volit jeden ze tří režimů nastavení – Comfort, Normal a Sport.

Podvozek nového Mondea využívá vpředu zavěšení McPherson a vzadu má osvědčenou víceprvkovou nápravu. Řešení podvozku je podobné jako u modelu S-MAX.

Oproti předchozímu modelu se snížila také hladina hluku v kabině o více než 3 dB.

mondeo design ekonomika ford predstavujeme mondeo design ekonomika ford predstavujeme

Motory

Nabídka pohonných jednotek bude zahrnovat:

  • 1.8 Duratorq TDCi - Vznětový motor o výkonu 74 kW (100 k) nebo 92 kW (125 k) s pětistupňovou manuální převodovkou; silnější verze může být vybavena i převodovkou šestistupňovou.
  • 2.0 Duratorq TDCi - Vznětový motor o výkonu 95 kW (130 k) nebo 103 kW (140 k) se šestistupňovou převodovkou a filtrem pevných částic.
  • 1.6 Duratec Ti-VCT - Zážehový motor o výkonu 81 kW (110 k) nebo 92 kW (125 k) s pětistupňovou převodovkou.
  • 2.0 Duratec HE - Zážehový motor o výkonu 107 kW (145 k) s pětistupňovou převodovkou Durashift.
  • Nový 2.3 Duratec HE - Zážehový čtyřválec o výkonu 118 kW (161 k) se šestistupňovou automatickou převodovkou Durashift.
  • 2.5 Duratec - Zážehový pětiválec o výkonu 161 kW (220 k) se šestistupňovou manuální převodovkou Durashift.

Další detaily o motorech nového Mondea a podrobnější technické údaje budou zveřejněny před uvedením na trh.

Bezpečnost

Sériová výbava nového Mondea zahrnuje tyto prvky aktivní bezpečnosti – vylepšený elektronický stabilizační program ESP, ABS s rozdělovačem brzdného tlaku (EBD), automatické spuštění varovných směrových světel, zpožděné zhasínání a vyspělou technologie světlometů.

O pasivní bezpečnost se starají tyto prvky – vylepšený systém inteligentní ochrany (IPS) se sedmi airbagy, zahrnující kolenní airbag řidiče a okenními airbagy, optimalizované vystřelení airbagů, horizontálně deformovatelný sloupek řízení, bezpečnostní pedálová skupina, vylepšené bezpečnostní pásy s předpínači pro cestující vpředu, nová konstrukce sedadel, vyspělý systém ochrany krční páteře pro cestující vpředu, úchyty ISOFIX a příď navržená s ohledem na ochranu chodců.

Ekologie a ekonomika

Nové Mondeo bylo vyvíjeno s přihlédnutím k „indexu trvale udržitelného rozvoje“ (PSI) společnosti Ford. Ten počítá s celým životním cyklem od vlastního materiálu přes provoz automobilu až po jeho likvidaci.

Zohledňované faktory zahrnují vliv na globální oteplování, znečištění ovzduší, využívání obnovitelných zdrojů, výběr materiálů či hluk vznikající za jízdy, stejně jako sociální a ekonomické aspekty včetně bezpečnosti cestujících i chodců nebo provozních nákladů. Díky PSI dosahuje Ford zlepšení s každou další generací svých vozidel.

Trvale udržitelný rozvoj hraje v politice Ford Motor Company důležitou roli. Vývoj se zaměřuje na zmenšení dopadů na ovzduší, snížení spotřeby fosilních paliv a recyklovatelnost automobilu po skončení jeho životnosti.

Ford Motor Company se snaží o sociálně a ekonomicky zodpovědnou výrobu. Od roku 2000 snížily továrny společnosti Ford po celém světě spotřebu energie o více než 16 procent. Cílem je každoroční snížení o další procento.

zdroj: tisková zpráva Ford

Ondřej Pavlůsek