Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Ranger: Nový pick-up podrobně

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (8)
Nová generace Rangeru nastupuje na místo pick-upu, patřícího téměř dvacet let k celosvětově nejoblíbenějším modelům značky Ford.

Ford Ranger byl na evropský trh uveden v roce 1997 a jeho nejnovější generace měla světovou premiéru v říjnu 2010 na autosalonu v Sydney ve verzi Double Cab. V březnu 2011 měli návštěvníci autosalonu v Ženevě možnost seznámit se s vrcholným provedením Wildtrak. Na 32. ročníku Mezinárodního autosalonu v Bangkoku byly odhaleny další karosářské verze.

V evropské specifikaci se nový Ranger představil na autosalonu užitkových vozů v Birminghanu probíhajícím od 12. do 14.dubna 2011.

Design karoserie

Ford Ranger se od svého stejnojmenného předchůdce liší na první pohled díky zcela novému designu karoserie. Na rozdíl od sesterské Mazdy BT-50 se nesnaží o sjednocení svého vzhledu s osobními modely a zachovává si svébytný design.

I přesto ale působí mnohem civilnějším dojmem a především díky svým hlavním světlometů a masce chladiče se vzhledově přibližuje severoamerickým crossoverům, SUV a také pick-upům série F.

Zákazníci mohou stejně jako v případě dosavadního Rangeru počítat s nabídkou trojice karosářských verzí. Základní provedení s označením Regular Cab má jen jeden pár dveří a dvoumístnou kabinu. Následující Super Cab má čtyřdveřovou kabinu bez B-sloupku s druhým párem dveří otevíraným proti směru jízdy. Vrcholné provedení Double Cab již tradičně nabídne dva páry dveří otevírané po směru jízdy a prostorný interiér pro pět cestujících.

Ve své nové generaci je Ranger v provedení Regular Cab dlouhý 5274 mm, zatímco Super Cab a Double Cab mají celkovou délku 5359 mm. Všechna tři provedení mají shodnou šířku 1850 mm. Výška se liší podle karosářské verze.

Rozvor Rangeru stojícího na zcela nově navrženém šasi se prodloužil na 3220 mm. Rozchod kol se u verzí s pohonem všech čtyř kol rozšířil na 1560 mm a u provedení 4x2 dokonce na 1590 mm.

Ford Ranger - vnější rozměry
Verze Regular Cab Super Cab Double Cab
Délka [mm] 5274 5359 5359
Šířka [mm] 1850 1850 1850
Výška [mm] 1800 (1703) 1804 1815
Rozvor [mm] 3220 3220 3220
Rozchod vpředu [mm] 1560 (1590) 1560 1560
Rozchod vzadu [mm] 1560 (1590) 1560 1560
Světlá výška [mm] 229 229 232
Brod [mm] 800 (600) 800 800
Přední převis [mm] 905 905 905
Zadní převis [mm] 1149 1226 1226

Data v závorkách platí pro verzi s pohonem 4x2.

Pro srovnání si připomeňme, že končící generace má rozvor 3000 mm a rozchod kol 1475 mm vpředu a 1470 mm vzadu. Světlá výška vzrostla z 207 mm na 232 mm a u vybraných verzí bude až 241 mm. Pick-up se dokáže brodit až do hloubky 800 mm.

Zákazníci v Evropě budou moci volit jeden ze čtyř stupňů výbavy. Základ představuje čistě pracovní varianta. Následuje verze s označením XL. Třetí v pořadí je XLT a vrchol nabídky, který má být díky bohaté výbavě a sportovně laděnému vzhledu schopen konkurovat SUV, nese tradičně označení Wildtrak.

Vnitřní prostor

Interiér nového Rangeru na rozdíl od dosavadního provedení nabídne více prostoru všemi směry a podle automobilky je nejprostornější ve své kategorii. Design palubní desky, středové konzoly a výplní dveří zcela opustil strohost užitkového vozu. Stejně jako v případě sesterské Mazdy BT-50 i ve Fordu potěší nového umístění madla ruční brzdy na středové konzole.

Ford Ranger - vnitřní rozměry
Verze Regular Cab Super Cab Double Cab
Výška nad sedadlem vpředu [mm] 1024 1024 1024
Podélný prostor vpředu [mm] 1058 1058 1058
Šířka ve výši ramen [mm] 1437 1437 1440
Výška nad sedadlem vzadu [mm] - 938 975
Podélný prostor vzadu [mm] - 796 902
Šířka ve výši ramen [mm] - 1400 1430

Provedení Double Cab se může pochlubit celkem 23 odkládacími prostory umístěnými v interiéru. Ford zmiňuje chladicí prostor ve středové konzole, do kterého se vejde 6 plechovek pití, či přihrádku před spolujezdcem, ve které je možné uložit až 16palcový notebook.

Vedle designu interiéru, bohaté nabídky vnitřního prostoru a použitých materiálů, na jejichž vrcholu stojí čalounění kůží v kombinaci s tkaninou inspirovanou sportovním oblečením, se Ranger v prostoru pro cestující může pochlubit i prvky, které mezi pick-upy stále ještě nejsou příliš rozšířeny. Nejen ve vrcholné verzi Wildtrak je k dispozici přípojka k USB a iPodu, funkce Bluetooth audio streaming, či hlasové ovládání klimatizace, rádia a telefonu.

Ložná plocha

Mezi nejdůležitější součásti pick-upu samozřejmě patří jeho korba. Jako první Ford zveřejnil rozměry ložné plochy verze Double Cab a později doplnil údaje i ke zbývající dvojici verzí s kratšími kabinami.

Délka ložné plochy je 1560 mm u verze Double Cab, 1847 mm u Super Cab a 2317 mm u Regular Cab. Pro všechna tři provedení je společná maximální šířka korby 1544 mm, která se mezi podběhy zadních kol zužuje na 1139 mm. Ke společným údajům patří i výška 511 mm od podlahy ložné plochy k hornímu okraji bočnic a vzdálenost nákladové hrany od země 835 mm. Verze Regular Cab s pohonem 4x2 má nákladovou hranu ve výšce 724 mm.

Moderní turbodiesely

Základ evropské palety pohonných jednotek nového Rangeru představuje vznětový čtyřválec 2,2 Duratorq TDCi s výkonem 110 kW (150 k) a točivým momentem 375 Nm. Zájemce o vyšší výkon uspokojí pětiválec 3,2 Duratorq TDCi s výkonem 147 kW (200 k) a točivým momentem 470 Nm.

Ford Ranger - technická data
Motor 2,2 Duratorq TDCi 2,2 Duratorq TDCi 3,2 Duratorq TDCi 3,2 Duratorq TDCi
Převodovka 6M 6A 6M 6A
Pohon 4x4 (4x2) 4x4 4x4 4x4
Zdvihový objem [cm3] 2198 2198 3198 3198
Vrtání x zdvih [mm] 86,0 x 94,6 86,0 x 94,6 89,9 x 100,76 89,9 x 100,76
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 110/3700 110/3700 147/3000 147/3000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 375/1500-2500 375/1500-2500 470/1500-2750 470/1500-2750
Max. rychlost [km/h] 175 (165) 175 175 175
Spotřeba ve městě [l/100 km] 10,3 (9,9) 12,5 12,3 13,1
Spotřeba mimo město [l/100 km] 7,6 (7,3) 8,5 8,6 9,2
Komb. spotřeba [l/100 km] 8,6 (8,3) 10,0 10,0 10,6
Emise CO2 [g/km] 228 (219) 264 264 281

Data v závorkách platí pro verzi s pohonem 4x2.

Pro vybrané trhy bude určen zážehový 2,5litrový čtyřválec o výkonu 122 kW (166 k) a točivém momentu 226 Nm. Ten bude k dispozici v provedení E100 FlexFuel a CNG nebo LPG.

Šestistupňové převodovky

S novými motory spolupracují i nové převodovky. Šestistupňová automatická převodovka Ford 6R80 nabídne režimy Normal a Sport. Druhý z nich umožní řidiči sekvenční řazení pohyby voličem převodovky vpřed nebo vzad. V režimu Normal je nastavení převodovky zaměřeno na pohodlí posádky a snižování spotřeby paliva. Režim Sport se snaží poskytnout řidiči vždy co nejvyšší výkon motoru.

Řídicí software převodovky sleduje, jak řidič akceleruje, brzdí, zatáčí a přizpůsobuje tomu změny rychlostních stupňů. Pokud má řidič sportovnější styl jízdy, tak nechává jednotlivé rychlostní stupně zařazeny déle, aby motor pracoval ve vyšších otáčkách, ale jestliže se řidič snaží dosáhnout co nejnižší spotřeby paliva, pak řadí dříve a udržuje motor v nižších otáčkách.

Ford uvádí příklad, kdy v režimu Normal převodovka řadí již při 2000 min-1, zatímco v režimu Sport dochází ke změně rychlostního stupně až při 3000 min-1.

Šestistupňová automatická převodovka rovněž rozlišuje, jestli vozidlo jede do kopce nebo z kopce a jak strmé je stoupání, resp. klesání. Díky sledování točivého momentu, tak převodovka neřadí příliš brzy při stoupání a udržuje optimální otáčky motoru. Při klesání naopak převodovka včas podřadí, aby bylo možné brzdit motorem.

Nová převodovka mění charakteristiku řazení i podle toho jestli pick-up využívá pouze pohon zadní nápravy nebo všech kol.

Ford bude novou šestistupňovou automatickou převodovku nabízet pro vybrané verze pick-upu se čtyřválcem 2,2 Duratorq TDCi (110 kW) a pětiválcem 3,2 Duratorq TDCi (147 kW).

Zájemce o manuální řazení uspokojí šestistupňová převodovka Ford MT82, která je určena pro nové diesely. Vozy s touto převodovkou budou vybaveny indikátorem optimálního rychlostního stupně. Zážehový motor bude standardně spolupracovat s pětistupňovou manuální převodovkou Ford MT75.

Všechny Rangery s pohonem všech čtyř kol jsou nově vybaveny elektronicky připojitelným pohonem předních kol, jehož ovladač je umístěn na středové konzole. U vybraných verzí se zaměřením na jízdu v terénu bude k dispozici elektronická uzávěrka diferenciálu nebo diferenciál s omezeným prokluzem. Nový Ford Ranger má nosnost až 1500 kg a utáhne přívěs až o hmotnosti 3350 kg.

Bezpečnostní výbava

Do sériové bezpečnostní výbavy všech variant nového Rangeru patří čelní airbagy vpředu a kolenní airbag řidiče. K dispozici jsou i boční airbagy pro přední sedadla a všechny karosářské verze budou v Evropě poprvé sériově vybaveny novými okenními airbagy, které jsou uloženy ve stropní výplni a sahají od A-sloupku až k C-sloupku.

Všechna sedadla jsou osazena tříbodovými bezpečnostními pásy, vpředu navíc s předpínači a omezovači tahu, zatímco systém Ford Belt Minder připomíná cestujícím vpředu, aby si zapnuli pás.

V bezpečnostní výbavě pro evropské trhy figurují vedle ABS, ESP, EBD a TCS i další systémy. Trailer Sway Control má na starosti stabilitu soupravy při tažení přívěsu. Adaptive Load Control optimalizuje funkce ESP, ABS a trakční kontroly TCS při nerovnoměrném rozložení nákladu ve vozidle. K dispozici budou také zadní parkovací senzory a kamera sledující prostor za vozem při couvání.

Nový Ranger se ještě před zahájením prodej zapsal do historie nárazových testů Euro NCAP zlatým písmen. Jako první zástupce terénních pick-upů získal plný počet hvězd a pouhé 2 hvězdy předchozí generace Rangeru mohou být zapomenuty.

Globální model

Nový Ford Ranger byl navržen a vyvíjen v Austrálii, samotná výroba bude probíhat v Thajsku, Argentině a Jihoafrické republice. Automobilku v Jižní Africe má ročně opouštět 110.000 pick-upů a tři čtvrtiny z nich budou připraveny pro export do 148 různých státu včetně těch evropských. Zbývající čtvrtina bude určena pro Jižní Afriku, kde se má prodej nové generace rozběhnout v listopadu letošního roku.

Před více než pěti měsíci zahájil Ford výrobu nových vznětových motorů, které budou pohánět i novou generaci Rangeru. Do motorárny a montážního závodu v Jižní Africe v rámci modernizace investoval Ford téměř 500 milionů dolarů.

Ford uvádí, že nová generace Rangeru se bude prodávat ve 180 zemích a označuje tento pick-up za svůj globální model i přesto, že na severoamerický trh nezamíří. Naopak počátkem roku 2012 bude produkce severoamerické verze Rangeru ve výrobním závodě v Minnesotě zastavena. Historie modelu, který se původně zrodil pro severoamerický trh se zde po 29 letech uzavře.

Ukončení produkce Rangeru pro Severní Ameriku Ford zdůvodňuje nezájmem zákazníků o kompaktní pick-upy. Ten potvrzuje i skutečnost, že kompaktní pick-upy mají jen 4 % trhu, zatímco full-size pick-upy tvoří 26 %. Ford Ranger, který je letos ve své kategorii v USA druhým nejprodávanějším za Toyotou Tacoma, tak bude následovat konkurenční Dodge Dakota, jehož produkce byla ukončena v srpnu.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (8)
Avatar - Slavek-TDM
30. 12. 2011 11:57
Chybka v datech u 3.2 Duratorq
U 3.2 Duratorq mate uvedeno, ze se jedna o 4 valec a v clanku se pise o 5ti valci. Podle meho je to L5, ale nejak jsem nenasel blizsi popis tohoto motoru a kam vsude se montuje. Aha, beru zpet, nasel jsem, ze se vyrabi uz od roku 2006 do Transita.
30. 12. 2011 00:33
Re: Ranger
Minulá generace Rangeru má vzadu diferenciál se zvýšenou svorností. Jinak novej Ranger je určitě pořádnej posun vpřed, mně osobně se líbí i vzhledově :yes:
29. 12. 2011 19:44
Re: Ranger
mal len na zadnej naprave tak jak vacsina pick-upov
Avatar - Special-line
29. 12. 2011 19:36
Re: Ranger
Redukci beru zpět nebyla napsaná v článku, až na fotce. Myslel jsem ale že starej Ranger má mechnaické uzávěrky na obou nápravách, nebo to tak není?
29. 12. 2011 19:07
Re: Ranger
Redukcia tam samozrejme je, tak isto ako aj pevny ram ,ziadna samonosna karoseria!!! uzavierka zadku tam je taze neviem o akom SUV hovoris!!