Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV – Prostor pro každé dobrodružství

Ondřej Mára Ondřej Mára 9. 6. 2021 • 06:08
38
15
Zobrazit náhledy (38)
Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV

Kdo dnes nenabízí dobrodružně laděné modely, jako by nebyl. Ford přitom ukazuje, že tuto recepturu lze celkem snadno a prakticky využít i ve světě velkoprostorových a užitkových vozů.

Design, interiér


Ford Tourneo Custom, tedy civilizovanějšího sourozence léty prověřeného Fordu Transit, jistě netřeba dlouze představovat. Současná generace se sice vyrábí již od roku 2013, během uplynulých let ale prošla celou řadou modernizací. V roce 2017 byl představen výrazný facelift, který přinesl podstatně zajímavější a modernější tvary. V roce 2019 pak přišla elektrifikace, která přinesla mild-hybridní a plug-in hybridní motorizace. A v minulém roce se Ford Tourneo Custom, podobně jako další modely z nabídky modrého oválu, dočkal dobrodružně laděné verze s označením Active.

Dobrodružně laděný fešák

Nebojácnou verzi Tournea Custom přitom snadno poznáte hned na první pohled. Dobrodružně laděná výbava Active totiž v základu dostává unikátní mřížku masky chladiče, plastové lemování podběhů, unikátní 17“ litá kola, prodloužené nástupní schůdky mezi podběhy po obou stranách nebo podélné střešní nosiče.

Součástí specifické výbavy jsou také tmavé pruhy ve spodní části boků a pátých dveří, opticky navazující na tmavě lakovaný přední nárazník, nebo kontrastně lakovaná zpětná zrcátka. Bystří pozorovatelé si pak nejspíš všimnou i malých plaketek Active na bocích.

video

Ke standardní výbavě testovaného modelu Active ale přibylo ještě pár příplatkových doplňků. Začít můžeme velice stylovým metalickým lakem "oranžová Glow", který přišel na 20.000 Kč. Standardní halogenové světlomety s projektorem nahradily bixenony (+17.000 Kč) a za pozornost stojí i tzv. zapouzdřené zámky vč. dvojitého zamykání (+2.500 Kč). Ty už dnes sice působí trochu archaicky, stále však mají praktické využití. Pod zadním nárazníkem je pak napevno instalované tažné zařízení (+7.700 Kč).

Uvnitř elegán

Interiér Transitu Custom Active navazuje na výbavový stupeň Titanium, takže v základu nechybí například infotainment SYNC3 s hlasovým ovládáním, 8“ dotykovým displejem a systémy Android Auto a Apple CarPlay. Za zmínku stojí také manuální klimatizace vpředu, klimatizace v zadní části vozu, vyhřívaná přední sedadla nebo sluneční clony vzadu.

Verze Active pak do interiéru přináší specifická sedadla, částečně čalouněná kůží, a drobné modře lakované detaily v palubní desce, respektive přístrojovém štítu. Z příplatkové výbavy nám pak automobilka přihodila ještě nezávislé teplovodní topení (+30.000 Kč), zásuvku na 230 V/150 W vpředu mezi sedadly (+2.000 Kč) a pár chytrých technologických pomocníků.

Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV

Na dálnicích jsem se tak mohl spolehnout na adaptivní tempomat (v rámci výbavy Audio sada 25 za 30.900 Kč) nebo systém hlídání mrtvého úhlu BLIS (+15.000 Kč), zatímco ve městě přišel vhod aktivní parkovací asistent pro podélné i příčné parkování (+8.700 Kč) nebo zadní parkovací kamera (+16.000 Kč).

Netradiční hrátky s prostorem

Samotná kabina přitom z pohledu řidiče potěší solidním zpracováním a především dostatkem odkládacích prostor – navíc chytře vymyšlených, snadno dostupných a dostatečně objemných. Z kabiny je navíc celkem dobře vidět a osobně jsem ocenil i velká zpětná zrcátka. Za pochvalu pak stojí také infotainment SYNC3 s intuitivním ovládáním a líbivou grafikou nebo obecně zdařilá ergonomie ovládacích prvků.

Příliš nadšen jsem ale nebyl z pozice za volantem, která mi osobně přišla možná až příliš „užitková“. Navzdory dlouhému hledání a laborování jsem se zkrátka nedokázal za volantem uvelebit tak, abych se mohl s radostí na tváři vydat vstříc stovkám či tisícům kilometrů. Trochu zarážející mi navíc přijde absence automatické klimatizace, za kterou si nemůžete ani připlatit.

Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV

Prostoru ovšem Tourneo Custom nabízí víc než dost. A to nejen vpředu, ale i vzadu. Na rozdíl od konkurence sice Tourneo Custom nenabízí kolejnicový systém, přednastavené pozice tří samostatných křesel v druhé i třetí řadě ovšem nabízely naprosto dostatečný prostor pro kolena, v ramenou i nad hlavou. Při svých 183 centimetrech jsem si tak dokázal pohodlně sednout sám za sebe ve všech řadách. Ford navíc umístil výdechy ventilace do stropu i do podlahy, přichystal praktické odkládací kapsy do dveří i do zadního obložení a po obou stranách, ihned za dveřmi, najdeme dvojici USB-A portů pro nabíjení elektroniky.

Ani Turneo Custom ovšem majitele nepřipravuje o pořádnou porci variability. Se sedadly sice nelze šoupat, opěradlo lze ale velmi snadno sklopit a sedák následně odklopit vpřed, s čímž pomáhá plynová vzpěra. Manipulace je tak skutečně snadná a nevyžaduje ani mnoho síly. Složením sedadel ve třetí řadě tak lze během chvíle zvětšit objem zavazadelníku z 1200 na 2100 litrů.

video

Po zatažení za páku pod sedadlem lze navíc jednotlivé sedáky i vyndat. To už sice vyžaduje trochu více síly, současně tím ale Ford Tourneo Custom nabízí ještě více svobody. Snadno tak totiž můžete například otočit sedadla v druhé řadě proti směru jízdy, případně můžete všech šest zadních sedadel naskládat do obou řad úchytů pro první řadu sedadel. Možností je skutečně mnoho. Jak navíc Ford dodává – úchyty sedadel v podlaze by mělo být možné využít například i pro montáž nosičů na kola, což výrazně usnadní jejich přepravu.

Po stránce prostoru a využitelnosti tak Tournei Custom není příliš co vytknout. Charakterem je vůz skutečně spíš civilní, stavěný především na přepravu posádky, i při ponechání všech sedadel na palubě si ale poradí i s nějakým tím nákladem. A s trochou snahy jde i z tohohle dobrodruha udělat klasického stěhováka. Jeho hodnotněji působícímu čalounění a obložení se to ovšem dlouhodobě líbit nebude. K takovému využití má zkrátka Ford v nabídce jiné modely.

Motor, jízdní vlastnosti


Pouze 2,0litrový EcoBlue

Ford Tourneo Custom je dostupný pouze s 2,0litrovým vznětovým motorem EcoBlue, ovšem ve třech výkonnostních verzích a se dvěma typy převodovek. Základní motorizace, jako jediná dostupná pro výbavu Trend (a pouze s krátkým rozvorem), nabízí 77 kW a jde o klasický spalovací motor. Výkonnější dvoulitr EcoBlue, naladěný na 96 kW a kombinovaný s mild-hybridní technologií, už je sice dostupný s krátkým i dlouhým rozvorem, ovšem pouze ve výbavovém stupni Titanium.

Testovaná verze Active, stejně jako verze Titanium X nebo Sport, je ale dostupná pouze s nejvýkonnější verzí vznětového dvoulitru EcoBlue, která nabízí nejvyšší výkon 136 kW. V kombinaci s manuální šestistupňovou převodovkou je přitom motor doplněn o mild-hybridní technologii, zatímco v kombinaci s šestistupňovým automatem byste elektrifikaci hledali marně.

Silák s podivným stop-startem

Jak už je z nadpisu jasné, testovaný vůz dorazil s šestistupňovou manuální převodovkou a mild-hybridní technikou, která se skládá z klasického 48V startér-generátoru a malého 48V lithium-iontového akumulátoru. Podobně jako u jiných mild-hybridů přitom i zde startér-generátor získává energii vznikající rekuperací při brzdění, kterou následně využívá k posílení motoru při rozjezdech, rychlejšímu fungování stop-startu nebo k vypínání motoru ještě před úplným zastavením.

Musím se ale přiznat, že jsem si zrovna v tomto případě na fungování stop-startu zvykal celkem dlouho. Po zhasnutí totiž řídící jednotka nevyžaduje pouze sešlápnutí spojky, ale také zařazení rychlosti – teprve pak motor naskočí. Nebo by alespoň měl. Řídicí jednotka je totiž také schopna motor zhasnout při delší dobu vyšlápnuté spojce a zařazené rychlosti, načež po vás začne chtít, abyste pro opětovné nastartování spojku pustili, znovu sešlápli a znovu zařadili. Zkrátka občas jsem byl z požadavků stop-startu zmaten a chvíli jsem si na něj zvykal. Samotné startování je ale poměrně rychlé, stejně jako ochota motoru jít do otáček.

Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV

Samotný dvoulitrový diesel má sice hrubší zvuk, což u tohoto typu vozu nejspíš nikoho ani nepřekvapí, jeho nejvyšší výkon 136 kW v kombinaci s 415 Nm točivého momentu ale na vůz, jehož pohotovostní hmotnost se pohybuje v rozmezí 2334 až 2427 kilogramů, bohatě stačí. Zvlášť když jako já většinu cest absolvujete nalehko.

Kromě elánu motoru mě také velice mile překvapila manuální převodovka, která je poměrně přesná, má rozumně dlouhé dráhy a práce s ní je příjemná, což platí také pro práci se spojkovým pedálem. I díky schopnému asistentu rozjezdu do kopců jsem si tak po týdnech s automatickými převodovkami zvykl na manuál poměrně rychle.

A co spotřeba? Ta by se podle dat automobilky měla pohybovat v rozmezí 7,4 až 7,6 l/100 km, což by na téměř 5 metrů dlouhou, přes 2 metry vysokou a téměř 2 metry širokou dodávku nebylo úplně marné. Já jsem ovšem po týdenním testu auto vracel s průměrnou spotřebou necelých 9 l/100 km, což lze ale přičíst častým cestám po Praze a svižnějším přesunům mimo města. Předchozí řidič testovaného tournea ovšem podle palubního počítače dokázal jezdit i za 7,5 l/100 km, zatímco dlouhodobý průměr za 4.600 km se zastavil na hodnotě 8,3 l/100 km. Tankování pak usnadňuje bezzátkové hrdlo nádrže Ford Easy Fuel.

Komfortní, ale bez čtyřkolky

Podvozek testovaného tournea působil komfortně a jistě – a to dokonce i bez příplatkového zadního vzduchového pérování, které bohužel nelze kombinovat s tažným zařízením. U dobrodružně laděného vozu ovšem zamrzí absence pohonu všech kol, který ale nabízí například Ford Transit Trail. Přesto modrý ovál našel jiný způsob, jak zlepšit průchodnost terénem.

Testované Tourneo totiž dostalo příplatkový mechanický samosvorný diferenciál mLSD od společnosti Qualife (+20.000 Kč), který je dostupný pouze pro vozy s manuální převodovkou. Diferenciál omezuje protáčení kol na povrchu s nízkou přilnavostí a posílá točivý moment na kolo s nejlepší trakcí. Samosvornému diferenciálu byl přizpůsoben také systém kontroly trakce. Mělo by přitom jít o podobné ladění kontroly trakce, jaké Ford používá u sportovních modelů Ford Performance - tedy u modelů jako Focus RS, Fiesta ST nebo Focus ST.

Až na toto drobné vylepšení ale podvozek zůstává zcela standardní, což ale ve většině situací nevadí. Jak už jsem zmiňoval, Tourneo Custom je pohodlné, nerovnosti zdolává s jemným zhoupnutím, na zazáplatovaných silnicích nic nemlátí a odhlučnění kabiny je celkem solidní. S autem se navíc poměrně snadno manipuluje a díky velkým zrcátkům máte neustále dobrý přehled o pozici vozu vůči okolí. Pro zajímavost jen dodám, že průměr otáčení na 17“ kolech je 11,8 metru.

Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV

Závěr


Závěr

Ford Tourneo Custom ve verzi Active může být zajímavým společníkem jak pro aktivní rodiny, tak pro podnikatele, kteří ocení dobrodružně laděný vůz s hodnotně působícím interiérem, sedmi pohodlnými sedadly pro posádku a kompaktním zavazadelníkem. S trochou snahy ovšem i Custom Active nabízí poměrně velkou variabilitu.

Ve srovnání s některou konkurencí může zamrzet absence kolejnicového systému sedadel, řešení Fordu má ale také své kouzlo. Víc mě ale mrzí absence pohonu všech kol, jakkoliv mnozí tvrdí, že je často přeceňovaný. Samosvorný diferenciál sice podstatně zvyšuje schopnosti vozu na povrchu s nízkou adhezí, čtyřkolka je ale čtyřkolka.

Samotnému motoru, stejně jako manuální převodovce, není příliš co vyčítat, tedy snad jen s výjimkou poněkud hrubšího zvuku. Kabina je ovšem odhlučněná celkem solidně. Specifický systém stop-startu pak vyžadoval trochu toho zvykání, náběhy motorů jsou ale vždy rychlé a komu by nevyhovoval – ten ho může stále jednoduše vypnout. Z pozice řidiče pak skutečně nevím (kromě pozice za volantem), nač si stěžovat. Podobná plejáda odkládacích prostor mi bude v dalším osobáku rozhodně chybět.

A co vlastně ceny? Tourneo Custom sice začíná na cenovce 782.750 Kč, ovšem pouze se základní motorizací (77 kW) a nejchudší výbavou Trend. Testovaná motorizace začíná ve výbavě Titanium X na cenovce 974.150 Kč. S výbavou Active a krátkým rozvorem se ovšem dostáváme na cenovku „od“ 1.041.050 Kč. A testovaný exemplář se všemi příplatky byste pořídili za 1.131.179 Kč. Na první pohled to není málo, na druhou stranu – známe kupu podobně drahých a nafintěných SUV, která vás nedostanou o moc dál a neuvezou ani pětinu toho, co Tourneo Custom Active.

Nejlevnější verze modelu 782.750 Kč (2.0 EcoBlue 77 kW, 6st. man., Trend, L1)
Základ s testovaným motorem 974.150 Kč (2.0 EcoBlue Hybrid 136 kW, 6st. man., Titanium L1)
Testovaný vůz bez příplatků 1.041.050 Kč (2.0 EcoBlue Hybrid 136 kW, 6st. man., Active, L1)
Testovaný vůz s výbavou 1.131.179 Kč (2.0 EcoBlue Hybrid 136 kW, 6st. man., Active, L1)
*ceny včetně DPH

Plusy

  • Dobrodružný vzhled
  • Dobrý výhled
  • Šikovně řešený prostor
  • Snadná manipulace
  • Samosvorný diferenciál  

Minusy

  • Podivně fungující stop-start
  • Absence pohonu 4x4
  • Pozice za volantem
  • Absence automatické klimatizace  
Zobrazit celý článek

Související články

Témata
Ford Tourneo Custom Active 2.0 EcoBlue (136 kW) mHEV
Cena základní sestavy 1 041 050 Kč
Výbava základní sestavy Audio sada 23, 10 reproduktorů,ESP, posuvné dveře na obou stranách, nástupní schůdky – prodloužené, unikátní maska chladiče Active, tmavě lakovaný přední nárazník, kontrastně lakovaná zrcátka, střešní ližiny ve stříbrném odstínu, ocelová minirezerva, tempomat, přední/zadní parkovací senzory, samostatná baterie, podlahový koberec, emisní norma Euro 6,2, Ford Easy Fuel, Halogenové světlomety, LED denní svícení, Sada předních sedadel 8A (elektricky nastavitelná sedadla, řidič v 10 směrech, spolujezdec v 8 směrech), tři sedadla v druhé a třetí řadě, klimatizace vpředu, klimatizace a topení vzadu Kč
Cena testované sestavy 1 131 179 Kč
Výbava testované sestavy Audio sada 25 (+30.900 Kč), BLIS – hlídání mrtvého úhlu (+15.000 Kč), lak Oranžová metalíza Glow (+20.000 Kč), Tažné zařízení pevné (+7.700 Kč), Zadní parkovací kamera (+16.000 Kč), Aktivní parkovací asistent (+8.700 Kč), Zásuvka 230 V /150 W (+2.000 Kč), Samosvorný diferenciál (+20.000 Kč), Bixenonové světlomety (+17.000 Kč), Nezávislé topení (+30.000 Kč), Zapouzdřené zámky (+2.500 Kč), Automatické zamykání po rozjezdu (100 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 136 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 415 / 1750 - 2750
Provozní vlastnosti
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 7.4
Emise CO2: 195
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 1200 / 2100
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2334 / 856
Rozměr pneu: 215/60 R17
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4973
b) šířka (mm): 2272
c) výška (mm): 2044
d) rozvor (mm): 2933
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 775 / 995
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 810 / 1065
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1005
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1585
l) šířka vzadu (mm): 1735
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 400
výška opěradla vpředu (mm): 615
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - xxc
11. 6. 2021 15:10
Re: Re: najdeme dvojici USB-A portů pro nabíjení elektroniky
Vojdú, ale nebudú mať kde sadnúť pri jazde. Aspoň ze to má otváracie okná vzadu a môžu sa deti hrať :-)
Avatar - xxc
11. 6. 2021 15:09
Re: Re: najdeme dvojici USB-A portů pro nabíjení elektroniky
Žena má C4 Picasso. Možno budú stačiť, aj tak naraz všetci malo kedy chodíme, hlavne teraz v pandémii.
Avatar - Mikesus
10. 6. 2021 23:51
Re: najdeme dvojici USB-A portů pro nabíjení elektroniky
2 cíga stačí. tomu nevrže sedačka
Avatar - Ozzman
10. 6. 2021 22:32
Re: najdeme dvojici USB-A portů pro nabíjení elektroniky
A žena řídí? Tak kupte 2 Sceniky :D
Avatar - Mikesus
10. 6. 2021 22:04
Re: najdeme dvojici USB-A portů pro nabíjení elektroniky
má malá okýnka, kterými je neprotlačíš :-[]

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku