Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Zephyr a Zodiac Mark III (1962–66): Toto byly poslední čistě britské Fordy

Karel Haas Karel Haas 3. 6. 2021 • 17:30
18
6
Zobrazit náhledy (18)
Ford Zephyr 4 Saloon se vyráběl čtyři roky. Velká okna prosvětlovala kabinu a v širokých sloupcích C měl mřížky větrání interiéru. Ford Zephyr 6 Mark III (213E) měl stejný rozvor a stejné vnější rozměry jako Zephyr 4. Šestiválcový Zephyr 6 Mark III poháněl řadový šestiválec s rozvodem OHV a objemem 2553 cm3. Záď Zephyru 6 s ploutvemi a svislými koncovými světly byla inspirována designem italského studia Frua. Zephyr 6 se lišil od Zephyru 4 jen přední maskou, která byla uprostřed rozdělená a do které byly zabudovány kruhové světlomety. Luxusní interiér Zephyru 6 měl palubní desku částečně vykládanou dýhou z vzácného dřeva a kožená lavicová sedadla. Firma Abbotts z Farnhamu dodávala pětidveřová kombi Ford Zephyr 6 Estate, vznikající konverzí ze sedanu. Estate měl tři boční okna na každé straně a zadní dveře se otevíraly směrem nahoru. Černobílé policejní Fordy Zephyr 6 Mark III (214E) se vyráběly v letech 1962 až 1966 a byly u britských policistů oblíbené. Sedan Ford Zodiac Mark III měl šest bočních oken (ta za zadními dveřmi byla trojúhelníková) a užšími sloupky C. Zodiac poháněl 2,5litrový řadový šestiválec s výkonem zvýšeným na 109 k (80 kW). Přední kotoučové a zadní bubnové brzdy měly posilovač. Vzadu se Zodiac odlišoval od Zephyru čtyřmi úzkými chromovanými lištami pod víkem kufru. Sedan Ford Zodiac Mark III neměl větrací otvory v sloupcích C, ale boční trojúhelníková okna se dala otevírat. Nástupcem třetí generace se stal v roce 1966 Ford Zephyr/Zodiac Mark IV, vyvinutý pod názvem „Projekt Panda“ a používající k pohonu zadních kol vidlicové čtyřválce a šestiválce

Ford Zephyr a jeho luxusnější variantu Zodiac vyráběl britský Ford ve čtyřech generacích od roku 1950. Třetí generace Zephyru byla poslední konstrukce navržená výhradně ve Velké Británii.

Po skončení druhé světové války obnovil britský Ford výrobu osobních automobilů předválečnými typy Prefect, Anglia a Popular. Tyto vozy měly jen mírně modernizované karoserie, Prefect měl například světlomety zapuštěné do blatníků. V říjnu 1950 představil Ford na londýnském autosalonu v Earls Court dva zcela nové modely, čtyřválcový Consul a šestiválcový Zephyr s moderními samonosnými karoseriemi, lišícími se jen přední maskou a několika detaily. Byly to první britské sériové automobily s nezávislým zavěšením předních kol s dodnes používanými vzpěrami McPherson a vinutými pružinami. Zadní tuhá náprava byla odpružena poloeliptickými listovými péry.

Od dubna 1956 se začaly prodávat modely Consul, Zephyr a Zodiac druhé generace (Mark II), známé jako „Tři grácie“. Tyto oblíbené vozy nahradila v roce 1962 třetí generace (Mark III) s modely Zephyr 4, Zephyr 6 a Zodiac. Ford Consul se přestal vyrábět, nahradil jej čtyřválcový Zephyr 4. Zatímco Zephyr a Zodiac Mark II měly skoro stejnou karoserii, nový Zodiac se přece jen více lišil od Zephyru. Třetí generace těchto Fordových modelů se také vypořádala s některými nešvary předchozích generací (například nápravami u první a převodovkami u druhé generace).

Zephyr a Zodiac Mark III se prodával stejně nebo ještě lépe než Mark II, ale vyráběl se kratší dobu. Několik měsíců před ukončením výroby v lednu 1966 byla přidána nejluxusnější verze Executive. Zephyr a Zodiac byly posledními vozy navrženými nezávisle britským Fordem. Po nich odstartovala úzká spolupráce s německým Fordem z Kolína nad Rýnem, takže modely Transit, Escort a Consul/Granada byly výsledkem celoevropského úsilí.

Britský Ford Zephyr se prodával v Severní Americe jen v malém množství, ale název Zephyr používal americký Ford už dávno předtím. Například Lincoln-Zephyr z roku 1936 byl menším provedením velkých sedanů Lincoln a Mercury Zephyr z konce sedmdesátých let byl verzí typu Ford Fairmont. V roce 2006 byl nový Lincoln nazván Zephyr, ale v následujícím roce byl přejmenován na Lincoln MKZ. Na jednotlivé modely Ford Zephyr a Zodiac Mark III se nyní podíváme podrobněji.

Ford Zephyr 4

V dubnu 1962 nahradil Ford řadu Zephyr/Zodiac Mark II výrazně přestylizovanými modely Mark III (interní kód 211E), které sdílely s Mark II některé mechanické komponenty. Rozměrově se od předchozí generace moc nelišily. Rozvor náprav zůstal na 2718 mm (107 palců) a vnější rozměry Zephyru 4: 4591 x 1759 x 1454 mm (d x š x v) byly jen o pár centimetrů větší. Zadní kola modelu Ford Zephyr 4 (foto) poháněl řadový čtyřválec s objemem 1703 cm3 a výkonem 68 k (50 kW), pocházející z modelu Consul. Čtyřstupňová manuální převodovka měla standardně všechny rychlosti synchronizované. Na přání a za příplatek se dodával rychloběh a automatická převodovka. Standardem byly také kotoučové brzdy na předních kolech.

Sedan Ford Zephyr 4 měl vpředu obdélníkovou masku chladiče s konkávně prohnutým svislým mřížováním a kruhové světlomety umístěné po stranách masky Sedan Ford Zephyr 4 měl vpředu obdélníkovou masku chladiče s konkávně prohnutým svislým mřížováním a kruhové světlomety umístěné po stranách masky

 

Návrhem karoserie byl pověřen Kanaďan Roy Brown, který se také podílel na návrhu modelů Edsel a Cortina. Záď vozu s ploutvemi a svislými koncovými světly byla inspirována designem italského studia Frua. Vpředu měl Zephyr 4 obdélníkovou masku chladiče s konkávně prohnutým svislým mřížováním a kruhové světlomety umístěné po stranách masky.

Ford Zephyr 6

Šestiválcový Zephyr 6 Mark III poháněl řadový šestiválec s rozvodem OHV a objemem 2553 cm3 (vrtání x zdvih: 82,6 x 79,5 mm). S karburátorem Zenith a kompresním poměrem 8,3:1 měl nejvyšší výkon 106 k (78 kW) při 4750 min-1 a točivý moment 180 Nm při 2000 min-1. Ten se přenášel na zadní kola přes čtyřstupňovou manuální převodovku. Vůz s pohotovostní hmotností 1240 kg dosahoval maximální rychlost 160 km/h a na stovku zrychlil za 14 s. Spotřeba se pohybovala kolem 12 litrů na 100 km. Samonosná karoserie sedanu Zephyr 6 (foto) měla stejné rozměry jako Zephyr 4 a lišila se jen konkávní přední maskou, která byla uprostřed rozdělená a do které byly zabudovány kruhové světlomety. Na britském trhu se Zephyr 6 prodával se základní cenou 1070 £.

Ford Zephyr 6 Mark III (213E) měl stejný rozvor a stejné vnější rozměry jako Zephyr 4. Ford Zephyr 6 Mark III (213E) měl stejný rozvor a stejné vnější rozměry jako Zephyr 4.

 

Kromě čtyřdveřových sedanů dodávala firma Abbotts z Farnhamu (hrabství Surrey) pětidveřová kombi Estate 213E (foto), vznikající konverzí ze sedanu. Estate měl tři boční okna na každé straně a zadní dveře se otevíraly směrem nahoru.

Firma Abbotts z Farnhamu dodávala pětidveřová kombi Ford Zephyr 6 Estate, vznikající konverzí ze sedanu. Estate měl tři boční okna na každé straně a zadní dveře se otevíraly směrem nahoru. Firma Abbotts z Farnhamu dodávala pětidveřová kombi Ford Zephyr 6 Estate, vznikající konverzí ze sedanu. Estate měl tři boční okna na každé straně a zadní dveře se otevíraly směrem nahoru.

 

Ford Zodiac Mark III

Luxusní verze modelu Zephyr 6 se jmenovala Zodiac (česky to znamená zvěrokruh) a od Zephyru 6 se lišila čtyřmi světlomety v pozměněné masce chladiče (foto), šesti bočními okny (ta za zadními dveřmi byla trojúhelníková), zadními dveřmi a užšími sloupky C. Vzadu se Zodiac odlišoval čtyřmi úzkými chromovanými lištami pod víkem kufru. Uvnitř měl lepší sedadla s kvalitnějším čalouněním a upravenou palubní desku. Na přání se dodávala dělená přední sedadla s látkovým nebo koženým potahem. Ještě luxusnější byla verze Executive. 2,5litrový řadový šestiválec měl výkon zvýšený na 109 k (80 kW) a čtyřstupňová plně synchronizovaná převodovka měla řadicí páku pod volantem. Přední kotoučové a zadní bubnové brzdy měly posilovač.

Sedan Ford Zodiac Mark III měl šest bočních oken (ta za zadními dveřmi byla trojúhelníková) a užšími sloupky C. Sedan Ford Zodiac Mark III měl šest bočních oken (ta za zadními dveřmi byla trojúhelníková) a užšími sloupky C.

 

Výroba třetí generace sedanů Ford Zephyr a Zodiac byla ukončena v lednu 1966 a od dubna se začal prodávat jejich nástupce Ford Zephyr/Zodiac Mark IV, vyvinutý pod názvem „Projekt Panda“ a používající k pohonu zadních kol vidlicové čtyřválce a šestiválce.

Související články

Témata
9. 6. 2021 00:42
Re: Ford novinky
To je skôr nezaplatená reklama...
4. 6. 2021 09:49
Re: V Anglicku mali 6 valce...
Pořadník byl pro každého, pro kované soudruhy byl "poukaz".
4. 6. 2021 08:27
V Anglicku mali 6 valce...
...a u nás škodu octavia na poradovník pre kovaných súdruhov :-(
3. 6. 2021 23:37
Re: Ford novinky
A proč vůbec, to je placená reklama?
3. 6. 2021 22:33
Re: Ford novinky
Preco .sk?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku