Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford: Zvýrazněním zvuku motoru k nižší spotřebě?

Jan Mička
Diskuze (6)
Zvýrazňovače zvuku motoru má dneska kdekdo. Podle nejnovějších zpráv jej Ford připravuje také pro malé přeplňované motory, avšak primárně ne kvůli lepšímu požitku z jízdy.

Zajímá vás, proč dnešní čtyřválcové motory ve sportovních autech produkují spíše „šestiválcovou“ zvukovou kulisu a vznětové šestiválce mnohdy zní jako zážehové osmiválce? Je to cílená snaha výrobců o zlepšení požitku z jízdy dosažená buď softwarovým, nebo mechanickým zásahem. Výjimkou nejsou vozy BMW nebo Audi, „šidítka“ ale najdete i ve sportovních modelech koncernu Volkswagen nebo Fordech Mustang (2.3 EcoBoost) a RS.

Podle informací serveru freepatentsonline.com se možná brzy setkáme s novou verzí zvýrazňovače zvuku motoru, ale dost možná ve funkci, která nás zatím ani nenapadla. U malých turbomotorů, například litrového EcoBoostu, chce Ford zvýrazněním zvuku docílit snížení spotřeby paliva.

Nevěříte? Princip vězí v hutnějším zvuku agregátu v nižších otáčkách, což by řidiče podvědomě mohlo „donutit“ řadit dříve a vyhnout se tak vytáčení motoru. Pokud jste někdy s malým EcoBoostem jeli, víte, že ve vyšším spektru má skutečně zajímavý zvuk, tehdy ale pracuje pod velkou zátěží, spotřeba paliva letí nahoru a ruku v ruce s tím také produkce škodlivých emisí.

Ford zatím o této technologii oficiálně nemluví, návrh systému si však nechal ve Spojených státech patentovat a předpokládá se, že nezapadne někde v šuplíku. Představa malého litrového motoru znějícího v nízkých otáčkách například jako atmosférický šestiválec je sice hezká, milovníky vysokootáčkové radosti to ale z našeho pohledu stejně nepřinutí sundat nohu z plynu.

Pokud by byl systém zcela vypínatelný, nevadil by nám. Ve dnech, kdy bychom se chtěli vykašlat na spotřebu, by se alespoň kabinami vozů rozléhal příjemně mechanický „souboj“ válců, pístů a ojnic.

Jan Mička
Diskuze (6)
Avatar - dr.biker
11. 5. 2016 09:03
Blbost
Proč tam dávat zvýrazňovač hluku, stačí nedávat tlumící izolace do motorového prostoru a při vyšších otáčkách se hluk zvýší přirozeně. Po nočním rautu kuny v motorovém prostoru služebního Dokkeru nezůstala žádná izolace, takže atmosférická 1,6 při vytáčení nechá o sobě v kabině slyšet. V rámci zachování pohody na palubě tedy jezdím na dálnici 110-120 km/hod a je to OK.
A pro vyznavače tuningu mám ještě jednu radu, stačí si pohrát s výfukem a i malý motůrek dá pěkně o sobě vědět. Samotného mě překvapilo, jak tichý motor Fiat 1,2 8v Fire je hlučný, když má děravý výfuk hned za motorem. Prudkou akceleraci si v tomto případě řidič opravdu rozmyslí…
10. 5. 2016 19:17
ecoboost
Ecoboost 1.0 v reklamě, aneb na co se leda tak hodí >:D
https://www.youtube.com/watch?v=OsKhXC…
10. 5. 2016 14:06
?
nie som istý, ale prospieva to motoru, keď je furt podtáčaný? Viem, že hovoríme o turbe, ale ak motor dáva zvukom najavo, že mu neni dobre, tak mu asi neni dobre, či? Ak technicky trepem, tak sory, ale nie je to za hranou, ktorá vedie k rýchlejšiemu zničeniu motora a tým pádom ku poškodeniu zákazníka?
Avatar - KANKUNEN
10. 5. 2016 12:53
Jak slyším zvuk motoru,
hned na to šlápnu
Avatar - Blue Sun
10. 5. 2016 11:06
Re: ma to svoji logiku, i kdyz trochu zvracenou
To bude ve verzi 2.0.