Ford: Zvýrazněním zvuku motoru k nižší spotřebě?
Zajímá vás, proč dnešní čtyřválcové motory ve sportovních autech produkují spíše „šestiválcovou“ zvukovou kulisu a vznětové šestiválce mnohdy zní jako zážehové osmiválce? Je to cílená snaha výrobců o zlepšení požitku z jízdy dosažená buď softwarovým, nebo mechanickým zásahem. Výjimkou nejsou vozy BMW nebo Audi, „šidítka“ ale najdete i ve sportovních modelech koncernu Volkswagen nebo Fordech Mustang (2.3 EcoBoost) a RS.
Podle informací serveru freepatentsonline.com se možná brzy setkáme s novou verzí zvýrazňovače zvuku motoru, ale dost možná ve funkci, která nás zatím ani nenapadla. U malých turbomotorů, například litrového EcoBoostu, chce Ford zvýrazněním zvuku docílit snížení spotřeby paliva.
Nevěříte? Princip vězí v hutnějším zvuku agregátu v nižších otáčkách, což by řidiče podvědomě mohlo „donutit“ řadit dříve a vyhnout se tak vytáčení motoru. Pokud jste někdy s malým EcoBoostem jeli, víte, že ve vyšším spektru má skutečně zajímavý zvuk, tehdy ale pracuje pod velkou zátěží, spotřeba paliva letí nahoru a ruku v ruce s tím také produkce škodlivých emisí.
Ford zatím o této technologii oficiálně nemluví, návrh systému si však nechal ve Spojených státech patentovat a předpokládá se, že nezapadne někde v šuplíku. Představa malého litrového motoru znějícího v nízkých otáčkách například jako atmosférický šestiválec je sice hezká, milovníky vysokootáčkové radosti to ale z našeho pohledu stejně nepřinutí sundat nohu z plynu.
Pokud by byl systém zcela vypínatelný, nevadil by nám. Ve dnech, kdy bychom se chtěli vykašlat na spotřebu, by se alespoň kabinami vozů rozléhal příjemně mechanický „souboj“ válců, pístů a ojnic.