Formule z dálnice D4: Víte, co je tenhle stroj zač?
Jestli sledujete zpravodajství, tak jste jistě zaregistrovali zprávu, že se po dálnici D4 o víkendu pohybovala formule. Víte ale, co je tento stroj, který se objevil v českém provozu také v roce 2019, zač?
Pojem "formule" je poměrně obecný, běžně se používá jako synonymum pro monopost, tedy jednomístný zpravidla závodní automobil obvykle s otevřenou kabinou a nekrytými koly.
Na dálnici D4 se ale pohyboval vůz Dallara GP2/08, používaný v letech 2008 až 2010 v šampionátu GP2, předchůdci dnešní Formule 2. Monopost, který vyvinul italský výrobce Dallara, využívaly všechny týmy - a tedy i všichni jezdci. Vůz byl mimochodem navržen tak, aby mohl být před každou sezonou vylepšen.
Vývoj verze GP2/08, nástupce provedení GP2/05 (také od firmy Dallara), přitom začal už v roce 2006, představena byl v roce následujícím. A 26. dubna 2008 nové monoposty poprvé vyrazily do závodu, který se uskutečnil v rámci doprovodného programu Velké ceny Španělska F1 na okruhu Circuit de Catalunya. Rozlučka se uskutečnila v listopadu 2010 na okruhu Yas Marina v Abú Zabí.
Dallara GP2/08 je 4867 mm dlouhý a 1805 mm široký monopost s 3120mm rozvorem, který váží pouhých 688 kilogramů. O pohon se stará atmosféricky plněný vidlicový osmiválec o objemu 4,0 litru. Jednotka Mecachrome V8108 nese loga automobilky Renault a spojena je s šestistupňovou sekvenční převodovkou Hewland. Maximální výkon se uvádí v rozmezí 456 až 462 kW, a to při 8500 otáčkách za minutu. Osmiválec je ovšem schopen točit až 10 tisíc otáček za minutu.
Podle dostupných informací Dallara zvládne akcelerovat z klidu na stovku za 2,9 sekundy, na 200 km/h za 6,6 vteřiny a rozjede se až na 328 km/h.
Pátrali jsme také po alespoň orientační ceně. Povedlo se nám najít záznamy o dvou prodaných exemplářích, levnější stál 105 tisíc eur, což je podle aktuálního kurzu asi 2,57 milionu korun. Bohužel nevíme, kdy přesně se tyto konkrétní vozy prodaly.