Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Frankfurt živě: Audi Q7 Hybrid (nyní studie, 2008 série)

Ondřej Láník
Diskuze (11)
Vedle dlouho dopředu ohlášené premiéry velkého SUV Audi Q7, představila luxusní větev VW Group ve Frankfurtu také hybridní studii Q7 Hybrid. Na IAA dojde pravděpodobně také k podpisu dohody o spolupráci VW a Porsche při přípravě hybridních modelů.

Vedle dlouho dopředu ohlášené premiéry velkého SUV Audi Q7, představila luxusní větev VW Group ve Frankfurtu také hybridní studii Q7 Hybrid. Na IAA dojde pravděpodobně také k podpisu dohody o spolupráci VW a Porsche při přípravě hybridních modelů. Audi Q7 Hybrid by se tak mohlo na trh dostat již za tři roky.

Když otevřete kapotu nového Q7 Hybrid, nic nenasvědčuje tomu, že by se měli ochránci životního prostředí radovat. Pod kapotou je sice přímovsřikový, ale přeci jen poněkud velkoobjemový osmiválec 4,2 FSI se standardním výkonem 257 kW při 6800 ot./min.

Až druhý pohled odhalí, že kompresor klimatizace a čerpadlo posilovače řízení nejsou hnány od motoru, nýbrž na chodu motoru nezávislým elektrickým pohonem. To proto, že Q7 Hybrid je tzv. strong hybrid, tedy automobil schopný pohybu na spalovací motor, kombinaci elektromotor+spalovací motor nebo čistě elektrický režim.

Silný osmiválec FSI dává 440 Nm točivého momentu při 3500 ot./min, dalších 200 Nm dodává elektromotor o výkonu 32 kW. Elektrická jednotka je umístěna mezi motor a měnič momentu automatické převodovky, se spalovacím motorem je spojen spojkou, která umožňuje různé režimy jízdy.

Zajímavá konstrukce a velkorysé rozměry Audi Q7 umožnily, že interiér nebyl nijak zástavbou hybridního ústrojí postižen, pětimetrové SUV nabízí i zde tři řady sedadel a rozměrný zavazadelník. Elektrický systém čerpá energii z akumulátorů umístěných pod dnem zavazadlového prostoru v zádi, kde je místo náhradního kola také měnič napětí a kit pro řešení situace defektu pneumatik.

Elektromotor a sada NiMH baterií váží jen 140 kg, což je v řeči dimenzí Q7 jen sedmiprocentní nárůst pohotovostní hmotnosti proti konvenčnímu modelu.

Spolupráci jednotlivých komponent systému pohonu řídí počítač, který plní příkazy řidiče. Ve městě do rychlosti 30 km/h lze použít jen elektromotor pro rozhýbání Audi Q7 Hybrid, což však stačí podobně jako u Toyoty Prius jen na necelé 2 km jízdy. Elektromotor daleko častěji zasáhne jako akcelerační pomocník, protože 200 Nm, které jsou v záloze jsou na rozdíl od točivého momentu motoru k dispozici tady a teď, bez výraznější časové prodlevy. Tak lze s Q7 Hybrid akcelerovat z 0 na 100 km/h o 0,6 s svižněji (nezapomeňme přitom, že již běžné Q7 4.2 FSI akceleruje za 7,4 s). Podobně působí elektrická síla také při pružném zrychlení z 80 na 120 km/h, které je o 2 sekundy, tedy o 25 %, rychlejší než v případě standardního pohonu.

Elektromotor je současně generátorem, který převádí kinetickou energii zpět na elektrickou při brzdění a současně je také startérem, který snadno spouští rozměrný vidlicový osmiválec po jeho vypnutí při nečinnosti (delší než 3 s).

Zabudováním elektrické části pohonu nebyly postiženy hodnoty maximální rychlosti, pomoc "čisté síly" se ale projevuje zejména v městském režimu úsporou paliva. Průměrná hodnota spotřeby paliva v městském cyklu činí 12 l/100 km, což představuje 13% úsporu.

Ve střeše Audi Q7 Hybrid jsou navíc solární články, které umožňují ventilaci interiéru stojícího vozu. Akumulátory rozšiřují tuto funkci o klimatizaci spuštěnou v zaparkovaném voze před příchodem posádky.


Jako vždy připravujeme i letos rozsáhlou přílohu z frankfurtského autosalonu čítající přes 1500 fotografií, zajímavá videa, čtivý popis novinek a plakáty. Na výstavišti pro vás vyfotografujeme nejen krásná auta, ale také krásné modelky a možná se dočkáte i nějakého překvapení. Nezapomeňte proto sledovat Auto.cz. a>

Ondřej Láník
Diskuze (11)