Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Frankfurt živě: BMW X6 ActiveHybrid - omluva za nové SUV

Ondřej Láník
Diskuze (10)
Nejdůležitější novinkou, kterou studie X6 ActiveHybrid představuje, je nový systém hnacího ústrojí, kombinující dva kompaktní vysokovýkonné elektromotory s převodovkou s pevnými převodovými poměry.

Představit na letošní IAA koncept velkého SUV s malou užitnou hodnotou, vysokým výkonem a relativně vysokou spotřebou paliva by nebylo z politického hlediska právě rozumné a proto si BMW dovolilo rozmělnit pozornost na svém stánku mezi civilní kocept X6 a ekologický koncept. BMW se chystá na vstup na trh hybridních SUV s BMW X6 ActiveHybrid.

Nejdůležitější novinkou, kterou studie X6 ActiveHybrid představuje, je nový systém hnacího ústrojí, kombinující dva kompaktní vysokovýkonné elektromotory s převodovkou s pevnými převodovými poměry. Výše uvedené tři prvky jsou vzájemně propojeny systémem tří planetových soukolí. Díky vhodné volbě převodů se dobře pokrývají a doplňují provozní pásma spalovacího motoru a jednotlivých elektromotorů. Překonána je tak nevýhoda dosud známých hybridních řešení, jejichž elektromotor(y) byl schopen pracovat jen v určité části spektra provozních rychlostí automobilu.

Díky dvěma rozsahům rychlostí, v nichž je spolupráce elektromotoru a spalovacího motoru možná, dostal systém přívlastek dvourežimový. Jeho součástí jsou pochopitelně také akumulátory, výkonová elektronika s měničem, řídicí systém a kabeláž. Rozdělování a slučování výkonových toků má na starost převodovka ECVT (planetová konstrukce s vnějším projevem převodovky CVT).

Podle výrobce je takový systém schopen ušetřit asi 20 % paliva proti stejnému vozidlu bez složité elektrické časti hnací soustavy. Vzhledem k tomu, že je možný také provoz výhradně na elektřinu i výhradně na benzin, lze novinku zařadit mezi full-hybridy. Samozřejmostí je univerzální využití elektrických strojů v motorovém i generátorovém režimu. Druhý případ je uveden v činnost při brzdění, kdy je rekuperována kinetická energie. Méně obvyklé je u hybridů využití pevných převodů, které zvyšuje mechanickou účinnost celého ústrojí.

Ve Frankfurtu prezentované hnací ústrojí je výsledkem spolupráce skupin BMW Group General Motors a DaimlerChrysler, které se spojily do sdružení Global Hybrid Cooperation, které vyvíjí mild-hybridy pro sériové nasazení v nejbližší době.

Ondřej Láník
Diskuze (10)
Avatar - donPedro
11. 9. 2007 16:30
Doba si to žádá
A to jak ekologické motory, tak i ony křížepřes (rozuměj crossovery). To první je samosebou potřeba, u toho druhého mi smysl jaksi trochen uniká, ale lid si je žádá, tož proč jim je nedat, že. A tady u onoho BMW se design teda vydařil moc hezky - vyjede-li to takto do série, tož to bude nejhezčí kára bavorských (co ostatní co včíl produkujou mne jaksi moc nebere).