Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Frankfurt živě: nový Ford Galaxy

Ondřej Láník
Diskuze (31)
První velkoprostorový Ford z konstrukčních kanceláří Fordu nese staronové jméno, ale jinak má ambice stanovovat nová měřítka. Na trh příjde již za několik měsíců počátkem roku 2006.

První velkoprostorový Ford z konstrukčních kanceláří Fordu nese staronové jméno, ale jinak má ambice stanovovat nová měřítka. Na trh příjde již za několik měsíců počátkem roku 2006.

První Galaxy představené před deseti lety bylo v podstatě převlečeným modelem Volkswagenu a přestože šlo o jedno z největších v Evropě vyráběných MPV, jeho život byl provázen řadou problémů. Nová generace Galaxy je již zcela v režii evropského Fordu, který jej nejen vyvíjel, ale bude jej také v belgickém Genku vyrábět.

Nový Galaxy, který se staví na samý vrchol nabídky evropského Fordu, se připojuje k nedávno modernizovaným modelům Ford Mondeo a k produkční verzi konceptu SAV, který se představil letos na jaře na Mezinárodním autosalonu v Ženevě a jehož uvedení na trh se očekává také na začátku roku 2006.

Ve Frankfurtu představený Galaxy je sice označován jako předprodukční verze, ovšem sériově vyráběný model se bude lišit opravdu jenom v maličkostech – dokonce i originální barevné schéma interiéru White Grape bude k dispozici i pro produkční modely.

Exteriér

Nový Ford Galaxy je plnohodnotně sedmimístným vozem, který má zacíleno na velmi specifickou zákaznickou skupinu. Sami návrháři automobilky Ford ji charakterizují jako skupinu osob, které vyžadují cestovní komfort „první třídy“.

Po éře New Edge přichází Ford s méně kontroverzním, ale stále značně dynamickým "kinetickým designem". Jeho představitelem je nové Galaxy, ale také koncept Iosis. Na stylingu nového Fordu Galaxy lze snadno rozpoznat dynamicky „napjaté“ plochy a efektně řešené linie, které jsou základním výrazivem nového designerského jazyka „kinetického designu“ automobilky Ford.

Svěží „tváři“ nového Fordu Galaxy dominuje charakteristicky skloněná kapota motoru a zcela nové výrazně tvyrované světlomety. Adaptivní světlomety AFLS (Advanced Front Light System) jsou vybaveny systémem natáčení reflektorů – světla se mohou natáčet spolu s řízením až o 12 stupňů, takže především na zatáčkovitých trasách v noci mnohem lépe řidiči osvětlují vozovku a její zákoutí. Adaptivní světlomety AFLS rovněž dokážou mnohem lépe osvětlit v malých rychlostech prostor podél boků vozu, což se uplatní především při odbočování z hlavního směru jízdy např. do neosvětlené boční uličky atp.

Dalším nepřehlédnutelným stylistickým prvkem přední části nového Fordu Galaxy je jeho dělená maska chladiče. Horní část „grilu“, která je opticky propojená se světlomety, doplňuje hlubší dolní maska chladiče, jež vozu propůjčuje rafinovanější a luxusnější image, přičemž zachovává jeho výraz dokonalé funkčnosti.

Designersky čistě řešené zadní části nového modelu Galaxy vévodí rozměrné panoramatické okno, které je jedním ze stěžejních prvků zaručujících všem pasažérům vozu vynikající výhled ven .

Zešikmená koncová světla nového Galaxy s individuálními „čočkami“ působí velmi efektně. Koncová světla jsou poměrně rozměrná, takže je lze jen těžko přehlédnout, přitom ale nijak výrazně nenarušují vstupní profil zadních dveří. Manipulaci s převáženými předměty navíc usnadňuje i nízko položený práh zavazadlového prostoru.

Galaxy si přiváží také střešní nosič plně integrovaný do střechy vozu. Příčníky nosiče je možné posouvat směrem k zádi vozu, kde vytvoří aerodynamický spojler. Ten usměrňuje proudění vzduchu kolem vozu, takže ani při jízdě deštěm se sklo zadního okna příliš nešpiní.

Interiér

Zcela nový je i prostorný interiér modelu Ford Galaxy nové generace. Luxusní kožené čalounění v modré barvě Infiniti má efektně výrazné stehování, které barevně dobře ladí s cínovým odstínem interiéru. Pocit luxusu umocňují dekorativní prvky z pravého leštěného dřeva. Štíhlý přístrojový štít dotváří efektní barevný akord mezi palubní deskou a zbytkem interiéru, který ještě více posiluje pocit vzdušnosti a prostornosti.

Charakteristickým rysem interiéru nového Galaxy je poměrně vysoko položený H-bod sedadel, díky čemuž má řidič od volantu výhled jako z kapitánského můstku. Do splývavě tvarované středové konzole je ergonomicky optimálně vsazená krátká řadicí páka. Přístrojový štít využívá světelné LED diody. Nastupující Galaxy dostal audiosystémy nové generace i nový volant.

Jedním z nejvýraznějších prvků nového Galaxy je unikátní (na přání dodávaná) pevná skleněná střecha, originální je i nastavitelný střešní nosič. Prosklení střechy dosahuje až do úrovně opěrek hlav sedadel ve druhé řadě, takže i vzadu sedící pasažéři mohou zažívat zcela nový pocit téměř bezprostředního kontaktu s okolím.

Charakteristickým rysem nového Galaxy je dokonalé využití obestavěného prostoru. Ve svém mimořádně prostorném a přizpůsobivém interiéru nabízí Galaxy sedm pohodlných sedadel uspořádaných do třech řad. Sedadla lze překlápět, což dovoluje individuální využití prostoru za řidičem. Z pohledu majitele vozu velmi příjemným momentem je, že i přes mimořádnou flexibilitu zůstává všech sedm sedadel stále „na palubě“ vozu. Všechny změny uspořádání vnitřního prostoru lze uskutečnit velmi snadno a není nutné vyjímat žádná sedadla z vozu ven.

Nový model překonává svého předchůdce i při hodnocení velikosti prostoru pro zavazadla. I když je všech sedm sedadel na svých místech, nabízí nový Ford Galaxy zavazadlový prostor o objemu přes 300 litrů.

Nabídka motorů

Nabídka pohonných jednotek nového Galaxy obsahuje tyto agregáty:

Zážehový motor Duratec HE o objemu 2.0 l – Tento šestnáctiventilový čtyřválec disponuje výkonem 107 kW, jeho točivý moment vrcholí na hodnotě 190 Nm. Zážehový motor Duratec HE je propojený se spolehlivou manuální pětistupňovou převodovkou Ford MTX-75.

Vznětový motor Duratorq TDCi o objemu 1.8 l – Moderní turbodiesel „common-rail“ má výkon 92 kW. jeho točivý moment vrcholí hodnotou 285 Nm. Pro tento agregát jsou k dispozici dvě převodovky: Pětistupňová manuální převodovka Durashift MTX75 a šestistupňová manuální převodovka Durashift MMT.

Vznětový motor Duratorq TDCi o objemu 2.0 l – Tento motor se vyrábí ve dvou výkonových verzích: 96 kW (točivý moment 320 Nm) a 105 kW (točivý moment 340 Nm). Oba agregáty jsou standardně propojeny se šestistupňovou manuální převodovkou Durashift MT6. Veze o výkonu 130 k je vybavena částicovým filtrem DPF (Diesel Particulate Filter), který snižuje množství pevných částic ve výfukových plynech o celých 99 %.

Špičkové jízdní vlastnosti: Adaptivní tlumiče pérování

Konstruktéři automobilky Ford chtěli novému modelu Galaxy připravit ten nejlepší možný podvozek. Vpředu jsou kombinované vzpěry uchycené k robustnímu pomocnému rámu (podobnou koncepci používají i modely Ford Mondeo), vzadu je sofistikované nezávislé zavěšení „Control-Blade“, které vzniklo derivací výborných závěsů modelů Focus a Focus C-MAX. V případě nového Galaxy jsou ovšem závěsy uchyceny k izolovanému pomocnému rámu.

V modelu Galaxy Ford uvádí nový systém adaptivních tlumičů s několika charakteristikami tlumení. Tuhost každého tlumiče se každé dvě desetiny sekundy mění, tak, aby charakteristika dokonale odpovídala aktuální jízdní situaci a jízda byla maximálně stabilní a komfortní. Systém adaptivních tlumičů zabraňuje přílišným náklonům karoserie, zlepšuje vedení stopy a zvyšuje stabilitu jízdy.

Vyšší ochrana řidiče

Nový Galaxy dostal vylepšení „inteligentní“ ochranný systém automobilky Ford IPS (Intelligent Protection System). Kromě vylepšených čelních airbagů, bočních airbagů a průběžných hlavových airbagů, které chrání pasažéry ve všech třech řadách sedadel, se ve výbavě modelů Galaxy objevuje i inovativní airbag snižující riziko poranění nohou řidiče. Systém airbagů doplňují tříbodové samonavíjecí bezpečnostní pásy, „inteligentní“ předpínače a omezovače napětí v pásech, sedadla zabraňující podklouznutí pod bezpečnostními pásy a bezpečnostní sloupek volantu.

Řídicí systém s rozhraním HMI

Řídicí systém nového modelu Galaxy byl vyvíjen tak, aby zefektivnil činnost rozhraní HMI (Human Machine Interface), které je klíčovým prostředníkem v „dialogu“ mezi vozem a řidičem. Pomocí dvou čtyřsměrných ovladačů na ramenech volantu může řidič korigovat činnost nejrůznějších funkčních systémů vozu. Rozhraní HMI navíc umožňuje individuální nastavení nejrůznějších palubních systémů, tak, aby to dokonale vyhovovalo osobitým představám a požadavkům toho kterého řidiče. Do výbavy nového Galaxy patří rovněž technologie BlueTooth.

Další technické detaily nového Fordu Galaxy budou zveřejněny před jeho uvedením na trh začátkem roku 2006.


Jako vždy, připravujeme i letos rozsáhlou přílohu z frankfurtského autosalonu čítající přes 1500 fotografií, zajímavá videa, čtivý popis novinek a plakáty. Na výstavišti pro vás vyfotografujeme nejen krásná auta, ale také krásné modelky a možná se dočkáte i nějakého překvapení. Nezapomeňte proto sledovat Auto.cz.

Ondřej Láník
Diskuze (31)