Frankfurt živě: Saab 9-3 Turbo X - ďábelský oslavenec
Oním narozeninovým dortem není nic jiného než šestiválcový Saab 9-3 Turbo X s výkonem 206 kW a systémem XWD. Právě ten v současnosti zdobí výstavní stánek Saabu na frankfurtském automobilovém veletrhu.
Něco je jinak...
Přestože 9-3 Turbo X původ v sériové verzi nezapře, už letmý pohled prozradí, že něco je jinak. Velká 18palcová kola s pneumatikami o šíři 235 mm perfektně vyplňují výřezy v blatnících. „Aero pack“ posouvá vzhled vozu k výrazně sportovnějšímu ražení – nový přední nárazník, zadní difuzor, dvojitá kosočtvercová koncovka výfuku a hrdý znak Turbo X na zádi. Vzhled vozu se snažili designéři upravit tak, aby byl odkazem na legendární „devítistovku“ Turbo, která slaví tři desetiletí od svého uvedení. Ovšem nejde jen o vizuální „tuning“ modelu 9-3. Snížený přední spoiler zvyšuje přilnavost, podařilo se také rozšířit přívod vzduchu k motoru.
To zajímavější zůstává ukryto očím zvědavců
Při posuzování nového Saabu se nevyplatí zůstat jen u „povrchního“ (a potažmo povrchového) okouzlení. To skutečně zajímavé se totiž skrývá pod kapotou. Benzinový šestiválec o objemu 2,8 litru v kombinaci s turbodmychadlem dává autu pořádnou porci výkonu – 206 kW (276 koní) při 5500 ot./min. Na vrchol točivého momentu 400 Nm řidič dosáhne vytočením motoru do 2150 ot./min a až do 4500 ot./min jej lze využívat. Moderní pohonná jednotka má 24 ventilů a proměnlivé časování ventilů.
Dynamice a především bezpečnosti podle inženýrů ze Švédska pomáhá také systém XWD. Nedávno představený systém pohonu všech kol Saab XWD s mezinápravovou spojkou Haldex poslední generace, je v modelu 9-3 Turbo X rozšířen o elektronicky řízený diferenciál se zvýšenou svorností na zadní nápravě. Porovnáváním datových vstupů do řídicí jednotky může elektronika rozhodnout až o 40% změně v distribuci hnacího momentu mezi kola zadní nápravy, aby byla síla na kolech efektivněji přenášena.
Nyní však ke skutečně zajímavým údajům – šestiválcový temný koráb zrychluje z 0 na 100 km/h za 5,7 sekundy. Jeho maximální rychlost je daná omezovačem nastaveným na 250 km/h.
Aby byla radost prohánět se v autě s takovým výkonem, rozhodli se seveřané do Turbo X namontovat brzdové kotouče s průměrem 345 mm (vpředu). Také podvozek by měl být odladěn podle sportovního charakteru vozidla – bude tedy tvrdší než u modelu 9-3 a o 10 mm snížený. Převodovka bude šestistupňová, a to buď manuální, nebo automatická.
Kabina ve znamení zážitků
Palubní deska a výplně dveří s karbonovými doplňky, unikátní volant a řadicí páka, sportovní sedadla a zcela temný interiér – to vše má evokovat zážitky, které si od Turba X budou slibovat jeho budoucí majitelé. A že se nejedná o nějakou „tuctovku“ dokazuje i potažení sedaček, které je kompletně vyvedeno v kůži. Jak jinak než v tmavé.
Perličkou zůstává i možnost nastavit si unikátní uvítání, které se zobrazí na displeji po otočení klíčkem v zapalování. Kromě hlášky „All systems go“ (všechy systémy běží) vás může Turbo X také oslovit jménem, které do něj naprogramuje přímo prodejce.
Sedan i kombi, ale jen v jediné barvě
Saab se chystá uvést 9-3 Turbo X uvést jak ve verzi sedan, tak i kombi. Obě karosářské varianty budou k dostání podle informací automobilky od druhého čtvrtletí příštího roku. S výběrem oblíbené barvy však příliš nepočítejte. Vůz se bude vyrábět jen v klasické metalické černi, která je také odkazem na 30 let starý model 900 Black Turbo.