Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Vauxhall Wyvern LIX z roku 1948 měl světlomety zapuštěné do předních blatníků a masku chladiče se šesti vodorovnými lištami.
Přední i zadní dveře měly vyčnívající závěsy na sloupcích B a pod dveřmi malé stupačky. Přední dveře se otevíraly proti směru jízdy.
Vzadu měl Vauxhall Wyvern LIX poměrně objemný zavazadelník, přístupný nahoru otevíraným víkem.
Jednoduchá lakovaná palubní deska měla všechny ukazatele soustředěny před volantem, uprostřed nechyběl popelník.
15 Fotogalerie

Vauxhall Wyvern (1948–1957): Rodinné čtyřválce z Lutonu

Čtyřválcové sedany Vauxhall Wyvern se v britském Lutonu vyráběly ve dvou sériích L (1948–51) a E (1951–57). V Austrálii se Wyverny montovaly od roku 1938.

Britská automobilka Vauxhall je známá jako sesterská značka německého výrobce aut Opel. S malými změnami prodává ve Velké Británii opely pod značkou Vauxhall. Automobilka Vauxhall patří k nejstarším ve Velké Británii a až do začátku šedesátých let minulého století vyráběla svoje vlastní konstrukce. Skotský námořní inženýr Alexander Wilson založil v roce 1857 v londýnské čtvrti Vauxhall dílnu na výrobu čerpadel a lodních motorů. První čtyřkolové vozidlo Vauxhall vzniklo v roce 1903 a o dva roky později byla výroba přemístěna do Lutonu v hrabství Bedfordshire. V roce 1925 koupil společnost Vauxhall Motors americký koncern General Motors (značku Opel získal o 4 roky později).

Během druhé světové války se výroba v Lutonu přeorientovala na tanky Churchill. První poválečnou konstrukcí byl v roce 1948 čtyřválcový model Wyvern s karoserií totožnou s šestiválcovým typem Vauxhall Velox. Wyvern byl nástupce čtyřválcového Vauxhallu 12. V roce 1951 dostaly čtyřválcový Wyvern a šestiválcový Velox novou moderní karoserii v americkém stylu. Jméno Wyvern měl mýtický okřídlený dvounohý drak s ostnatým ocasem. Někdy se chybně uvádí, že tento drak je ve znaku Vauxhallu. Na logu této automobilky je však znázorněno heraldické zvíře s hlavou a křídly orla a tělem lva.

Wyvern série L (1948–51)

Vauxhall Wyvern série L (kód modelu LIX) byl spolu s Veloxem LIP prvním poválečným modelem značky. Jeho výroba byla v Lutonu zahájena v září 1948 a skončila v červenci 1951. Větší část vozů byla určena k exportu, aby pomohla britské ekonomice vzpamatovat se z válečných útrap. Čtyřdveřový pětimístný sedan Vauxhall Wyvern LIX (foto) měl rozvor náprav 2483 mm a vnější rozměry 4178 x 1575 x 1651 mm (d x š x v). Vůz měl světlomety zapuštěné do předních blatníků a masku chladiče se šesti vodorovnými lištami. Po stranách motorové kapoty měl pro Vauxhally typické konkávní okrasné lišty zužujícími se směrem dozadu. Přední i zadní dveře měly vyčnívající závěsy na sloupcích B a pod dveřmi malé stupačky. Za příplatek se dalo pořídit rádio a do sychravého anglického počasí topení a mlhovky.

Vauxhall Wyvern LIX z roku 1948 měl světlomety zapuštěné do předních blatníků a masku chladiče se šesti vodorovnými lištami.Vauxhall Wyvern LIX z roku 1948 měl světlomety zapuštěné do předních blatníků a masku chladiče se šesti vodorovnými lištami. | Zdroj: Wheelsage.org

Wyvern poháněl zážehový, kapalinou chlazený řadový čtyřválec s rozvodem OHV a objemem 1442 cm3 (vrtání x zdvih: 69,5 x 95 mm). S karburátorem Zenith měl výkon 35 k (26 kW) při 3600/min a točivý moment 94 Nm při 2000/min, Výkon motoru přenášela na zadní kola třístupňová manuální převodovka. Vůz s hmotností 995 kg dosahoval rychlost 100 km/h. Rámový podvozek měl vpředu podélné závěsy a zkrutné tyče, vzadu tuhou nápravu a podélná listová pera. Všechna kola měla bubnové brzdy. Celkem bylo v letech 1948 až 1951 vyrobeno 55 409 vozů Vauxhall Wyvern LIX.

Vauxhall Wyvern série L se v letech 1948 až 1951 montoval v Austrálii a měl kódové označení LBX. Od sedanu britské výroby se odlišoval rámovým podvozkem se skříňovými nosníky, šípovým děleným předním oknem, delší kabinou se šesti bočními okny a zaoblenější zádí (foto).

Wyvern LBX měl delší kabinu se šesti bočními okny a zaoblenější záď.Wyvern LBX měl delší kabinu se šesti bočními okny a zaoblenější záď. | Zdroj: Wikipedia

Australskou specialitou byl čtyřmístný dvoudveřový kabriolet Vauxhall Wyvern Caleche se svislou maskou chladiče a světlomety umístěnými samostatně po stranách přední masky. Přední okno se dalo sklápět a plátěná skládací střecha byla umístěna za zadními sedadly. Později dostal kabriolet Caleche masku chladiče totožnou se sedanem a světlomety zapuštěné do blatníků. Typické výřezy ve dveřích zůstaly zachovány. V sérii EBX se australské kabriolety nazývaly Vagabond.

Wyvern série E (1951–1957)

V srpnu 1951 nahradila Wyvern série L zcela nová, modernizovaná série E (EIX) s tříprostorovou samonosnou pontonovou karoserií. Čtyřdveřový sedan Vauxhall Wyvern EIX (foto) měl rozvor náprav 2616 mm, rozměry 4382 x 1702 x 1600 mm, a ještě více se přiblížil svým americkým příbuzným. Moderní pontonová karoserie měla masku chladiče s masivním chromovaným orámováním a vodorovnou lištou sahající až pod světlomety. Ozdobné lišty na kapotě byly zachovány, okna vpředu a vzadu byla již mírně zaoblená. Wyvern série E měl vpředu lichoběžníkové zavěšení a vinuté pružiny, vzadu zůstávala tuhá náprava odpružená listovými pery.

V srpnu 1951 se začala vyrábět nová, modernizovaná série E (EIX) s tříprostorovou samonosnou pontonovou karoserií.V srpnu 1951 se začala vyrábět nová, modernizovaná série E (EIX) s tříprostorovou samonosnou pontonovou karoserií. | Zdroj: Wheelsage.org

Letitý dlouhozdvihový řadový čtyřválec ze série L byl převzat beze změn, i když britský daňový systém preferující dlouhý zdvih byl již zrušen. Pro větší a těžší vůz byl výkon 35 koní nedostačující a majitel Wyvernu byl rád, když dosáhl rychlost 100 km/h. Naštěstí byla k dispozici výkonnější šestiválcová verze Vauxhall Velox, ta však byla citelně dražší. Přijatelnější řešení přinesl až duben 1952, kdy se do Wyvernů začal montovat moderní krátkozdvihový řadový čtyřválec s rozvodem OHV a objemem 1508 cm3 (vrtání x zdvih: 79,4 x 76,2 mm), který měl s karburátorem Zenith nejvyšší výkon 46 k (34 kW) při 4000/min a točivý moment 104 Nm při 2000/min. Vozu s pohotovostní hmotností 1027 kg dovolil dosáhnout maximální rychlost 115 km/h a v průměru spotřebovat necelých 10 litrů benzinu na 100 km. Dostatečný točivý moment dovoloval, aby řidič zařadil nejvyšší rychlost třístupňové převodovky a jezdil jako s automatem.

Wyvern série E byl postupně modernizovaný. V roce 1955 dostal novou masku chladiče (foto) se svislým mřížováním, nové nárazníky a o něco nižší kapotu motoru. Ve stejné době doplnil dvojici Wyvern a Velox třetí nejluxusnější model Cresta s koženými sedadly, pneumatikami s bílými boky a dvoubarevnou karoserií.

V roce 1955 dostal Wyvern novou masku chladiče se svislým mřížováním, nové nárazníky a o něco nižší kapotu motoru.V roce 1955 dostal Wyvern novou masku chladiče se svislým mřížováním, nové nárazníky a o něco nižší kapotu motoru. | Zdroj: Truck-uk

Vauxhally Wyvern série E se vyráběly do roku 1957. Prodalo se jich přes sto tisíc, cena se pohybovala kolem 770 liber. Nástupcem se stal o něco menší Vauxhall Victor série F s panoramatickým předním oknem.