Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Freightliner Revolution Innovation: Americký truck budoucnosti

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 23. 3. 2012 • 06:33
6
4
Zobrazit náhledy (6)
Abarth
Freightliner tento týden na Mid-America Trucking Show v Kentucky představil koncept tahače pro blízkou budoucnost, kterým zároveň oslavuje 70 let své existence.

Freightliner Revolution Innovation má naznačit jakým směrem se vydá vývoj tahačů pro silniční dopravu. Cílem je její zefektivnění prostřednictvím vozidel s nižšími nároky na palivo.

Koncept je proto vybaven aerodynamicky propracovanou karoserií, která ovšem zachovává tradiční znaky severoamerických tahačů v podobě kapoty motoru a do výšky protažené kabiny.

Freightliner v případě exteriéru vyzdvihuje využití LED v osvětlení, kamer místo zrcátek a dálkově ovládané dveře. Revolution Innovation kromě svého vzhledu rozhodně zaujme nekonvenční konfigurací dveří. Přístup do kabiny totiž vedle klasických dveří na straně řidiče umožňují dveře na zadní straně kabiny, zatímco v místech, kde jsou dveře spolujezdce je pouze vzhůru výklopný kryt pro naložení zavazadel.

Základem tahače je šasi z hliníku válcovaného za studena, toto řešení je o zhruba 90 kg lehčí než konveční provedení z oceli. K snížení těžiště a vylepšení jízdních vlastností přispívá nižší uložení motoru.

Pohon konceptu má na starosti vznětový řadový šestiválec Detroit Diesel DD13 o objemu 12,8 litru, který je spojen s automatizovanou manuální převodovkou Detroit DTD 2100, jejíž skříň je z hliníkové slitiny.

Při navrhování uspořádání interiéru kabiny vycházeli designéři ze skutečnosti, že většinu času ji využívá pouze řidič. Právě z tohoto důvodu byly vypuštěny dveře na straně spolujezdce a celá prává část interiéru je navržena jako odpočinková pro řidiče. Vzhledem k relativně krátké stavbě kabiny je vnitřní prostor řešen variabilně. V zadní části kabiny je řada úložných prostorů a nechybí ani skládací lůžko.

Přístrojový štít má řidiči poskytovat co možná nejlepší ergonomii a jeho současní je i LCD displej, na němž se zobrazují důležité provozní údaje. Ve středu palubní desky je integrován tablet, který může mimo jiné zastávat i funkci navigačního systému a CB stanice. Obraz z kamer nahrazujících vnější zpětná zrcátka se přehrává na displejích umístěných na vnitřní straně A-sloupků.

Freightliner na svém stánku na Mid-America Trucking Show představil i vznětové šestiválce Detroit Diesel DD13 (12,8 l), DD15 (14,8 l) a DD16 (15,6 l) s výkony od 258 kW do 441 kW (350 – 600 k). Vystaveny byly i převodovky a nápravy pro nákladní vozidla.

Zvláštní pozornost Freightliner v letošním roce věnuje svému výročí a 70 let od založení připomínal tahač Model 600 z roku 1942, který měl jako první užitkové vozidla kabinu z hliníku.

Související články

Témata
Avatar - KubikCv
24. 3. 2012 14:52
Re: Zaujímavé, ale aké sú výhody tých dverí?
vidím výhodu např. při vystupování při poruše na dálnici
Avatar - jozephko
24. 3. 2012 13:44
Zaujímavé, ale aké sú výhody tých dverí?
Nevidím jedinú výhodu, ktorú by prinášalo toto riešenie dverí. Naopak veľmi sa komplikuje rozloženie lôžka. Navyše takéto riešenie postele je rovnako možné aj s klasickými dverami. Trochu mi to pripomína módne prehliadky s totálne nepraktickými a v praxi nepoužiteľnými šatami.
Avatar - KubikCv
24. 3. 2012 11:55
Re: Co je na tomto konceptu revolučního?
hlavně mi tohle přijde spíš jako "tuning" stávajícího....vypadá to že jen trochu vylepšili stávající kabinu a udělali líbivej nos.přidali trochu aerodynamiky..pár servo a elektronickejch fíčur a k tomu nezapomenout dotykovou obrazovku a soft ve stylu Apple...Sériová výroba úplně v pohodě,protože to je jen evoluce stávajícího šasi v kchůl kabátu
Avatar - Bubáq
23. 3. 2012 15:57
Co je na tomto konceptu revolučního?
Jde jen o nepříliš progresivní designové cvičení, s úpravou ergonomie kabiny podle změn v převládajícím využití kabiny, a potom ... už nic. Kamerová zpětná zrcátka jsou známa už řadu let. Jedinou revolucí může být to, že takovýto koncept začne konečně někdo sériově vyrábět a dodávat. Už jsmne viděli takové množní konceptů trucku budoucnosti, ale žádná značka to nedotáhla do výroby. To, co se dá narozdíl od futuristického designu studií opravdu nazývat revolucí, jsou současné motory a převodovky Scanií, Volva, MANu a dalších. Tam klobouk dolu...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud