Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fúze s Porsche VW prospěje, shodují se německé noviny i experti

redakce AUTO.CZ
Diskuze (34)
Většina komentátorů německých novin a expertů je přesvědčena o smysluplnosti plánované fúze německých automobilek Porsche a Volkswagen, k níž ve čtvrtek otevřely cestu dozorčí rady.

Němečtí komentátoři také vyzdvihují zásluhy kontroverzního šéfa Porsche Wendelina Wiedekinga, jenž byl v mocenském pokeru mezi oběma společnostmi a mezi spoluvlastníky Porsche donucen k odchodu.

Ekonomický deník Financial Times Deutschland (FTD) napsal, že konec jednoho z "nejbizarnějších bojů o převzetí, jaké německé hospodářství zažilo", znamená ulehčení jak pro Volkswagen, tak i pro Porsche. Fúze podle listu dává z průmyslového hlediska značný smysl. "Spolu jsou Porsche a VW silní a zdaleka není jen snílkovstvím, když šéf VW Martin Winterkorn vytyčuje cíl svrhnout Toyotu z pozice největšího výrobce automobilů světa," napsal deník.

Přestože Porsche ročně prodá jen kolem 100.000 aut, je značka pro Volkswagen významným posílením. Porsche se prý v prostoru mezi Audi a Lamborghini "téměř dokonale" hodí do palety značek koncernu Volkswagen. Velký potenciál nového koncernu však bude možné plně využít jen tehdy, pokud se podaří hladká integrace Porsche do koncernového svazku. "Vzhledem k těžkým ranám v mocenském boji nesmí ve Stuttgartu vzniknout dojem, že budou nadále jen přívěskem velkého koncernu VW," upozornil FTD.

Přední německý expert na automobilový průmysl Ferdinand Dudenhöffer však neočekává, že Porsche zůstane zcela svébytné. Porsche sice podle něj zůstane jako značka, ale prodej a část vývoje podle něj převezme VW a také výroba bude přizpůsobena jeho standardům.

Deník Süddeutsche Zeitung schválení fúze dozorčími radami vnímá jako vítězství inženýrů nad finančními stratégy. List Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) však také upozorňuje, že na konci dlouhého mocenského boje zůstávají nevyřešené otázky týkající se například slučitelnosti odlišných podnikových kultur. U Porsche se sázelo na rychlost a pružnost vývoje, zatímco Volkswagen je navzdory nynějším úspěchům méně odolný vůči krizím a spoléhá na kompromisy s odbory.

Německé deníky se však především vracejí k osobnostnímu rozměru boje, v němž je podle nich hlavním poraženým odcházející šéf Porsche Wiedeking a hlavním vítězem spolumajitel Porsche a zároveň předseda dozorčí rady Volkswagenu Ferdinand Piëch.

Die Welt podobně jako další deníky vyzdvihuje Wiedekingovy zásluhy a připomíná, že v roce 1993 převzal firmu s finančními problémy a bez perspektivy. Vytýká mu však pýchu a ješitnost, s nimiž zamýšlel převzetí Volkswagenu mnohem menší firmou Porsche. Naopak šéf závodní rady u Porsche Uwe Hück s poukazem na údajně nezaslouženou kritiku Wiedekinga v médiích prohlásil, že bývalý boss byl "veřejně popraven".

Ostré reakce i z řad politiků bez ohledu na politickou příslušnost vyvolalo odstupné ve výši 50 milionů eur (téměř 1,3 miliardy Kč), které bylo Wiedekingovi přiznáno. "Nenasytnost v této zemi je bezbřehá. U odstupného pro manažery už dávno neladí poměr k vlastnímu výkonu," prohlásil například poslanec za vládní Křesťanskodemokratickou unii Dirk Fischer.

Plány na sloučení Porsche a VW znovu oživily také spor kolem zákona o Volkswagenu, jenž přes kritiku Bruselu zaručuje spolkové zemi Dolní Sasko ve VW blokační minoritu při podílu těsně nad 20 procent. Evropský poslanec za CDU Klaus-Heiner Lehne Berliner Zeitung řekl, že Evropská komise musí dát zákon urychleně k soudu, neboť neexistuje důvod, proč by měl být nějaký podnik tímto způsobem privilegován. Podání žaloby se však podle něj zjevně zdržuje z politických důvodů.

Právě existence zákona, který Německo po napadení Evropským soudním dvorem v roce 2007 jen mírně upravilo, znemožnila úplné převzetí Volkswagenu a umožnila v mocenském pokeru mezi Porschem a VW dolnosaské vládě uplatňovat výrazný vliv.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (34)
28. 7. 2009 13:24
Re: TAK NA POČEST - II.
OMFG
28. 7. 2009 11:44
Re: nie byt prvy, ale ponuknut zakaznikom za ich peniaze "kv
Tyhle výkřiky do tmy ohledně spolehlivosti už jsou fakt k smíchu. Špatná auta se už nevyrábějí, teď záleží jen na štěstí na konkrétní vůz. Navíc takové Porsche tou tebou interpretovanou spolehlivostí strčí všechny rejžožrouty do kapsy, a to navíc s mnohem náročnější a pokročilejší technikou. Prostě kdo chce nejmodernější techniku musí šáhnout po Evropanovi.
Avatar - white label
28. 7. 2009 00:30
Re: TAK NA POČEST - II.
Vem si prášek..., ale zkus taky někdy něco jiného než furt ten tvůj rohYpnol... 8-s ;-)
Avatar - rohYpnol
27. 7. 2009 23:47
Re: TAK NA POČEST - II.
A podíval se na stříbrnou stěnu f pokojíčku (postavenou na hlíně) na 911 plakátů Golfu, spočítal 911 valachů a snil o tom, jak za 911 horami a řekami zachraňuje princ VolksWagoun svoji milou princeznu Poršatku s pomocí 911 kouzel dědečka Hříbekinga a jak přemáhá 911hlavou saň ;-)
Avatar - rohYpnol
27. 7. 2009 23:40
Re: nie byt prvy, ale ponuknut zakaznikom za ich peniaze "kv
A nejvíce nadávali, ti, co mají služební Fabie či VW a doma musí rejži, protože na Brambor či jiný pořádný DeutscheWagen nemají, že >:-[] ?
Ono taky když se většina prodá(vala) s ne zrovna povedenými PDčky, pak se není čemu divit, že? Jenže do dieselu je nikdo nenutil... kolik Japončíků se prodá s obecně problémovějšími a choulostivějšími diesely? Spolehlivost a kvalitu Japončíkům neubírám, ale to není vše. Navíc je potřeba nemít klapky na očích. Stále tu jsou žabožrouti a rejže. Takže VW Group - zlatá střední cesta :-!