Spojení italsko-americké automobilky Fiat Chrysler (FCA) s francouzským konkurentem PSA už schválili akcionáři obou podniků. Informovala o tom agentura Reuters. Fúze v hodnotě 52 miliard dolarů (zhruba 1,1 bilionu Kč) vytvoří čtvrtého největšího výrobce aut na světě.
Společnost FCA odpoledne oznámila, že pro spojení podniků se na její virtuální valné hromadě vyslovilo 99,15 procenta akcionářů. Několik hodin předtím fúzi schválili akcionáři PSA, a to rovněž více než 99 procenty hlasů.
Sloučený podnik ponese název Stellantis a s jeho akciemi se bude obchodovat na burzách v Miláně, Paříži a New Yorku. Pod Stellantis bude spadat celkem 14 značek. FCA nyní zahrnuje například italské značky Fiat a Maserati či americké značky Jeep, Dodge nebo Ram. Do skupiny PSA patří mimo jiné francouzské značky Peugeot a Citroën a německá značka Opel.
"Jsme si plně vědomi toho, že společně budeme silnější než jednotlivě," uvedl šéf PSA Carlos Tavares. Dodal, že oba podniky se nacházejí v dobrém stavu a mají silnou pozici na svých trzích.
Roční produkce sloučené skupiny by se měla pohybovat kolem osmi milionů vozů a tržby by měly přesahovat 165 miliard eur (4,3 bilionu Kč), píše Reuters. Název sloučeného podniku Stellantis je odvozen od latinského slova stella (hvězda).
Automobilky hodlají fúzi dokončit 16. ledna. Tavares, který se stane výkonným ředitelem sloučeného podniku, upozornil, že transakce již získala všechna potřebná povolení od regulačních orgánů.
Minulý měsíc spojení automobilek schválila Evropská komise. Její souhlas je nicméně podmíněn tím, že firmy dodrží slíbená opatření, která mají zabránit negativním dopadům fúze na hospodářskou soutěž.
Komise se na základě svého vyšetřování obávala, že fúze by mohla narušit hospodářskou soutěž na trzích s lehkými užitkovými vozy v devíti členských zemích Evropské unie, včetně České republiky a Slovenska. Toto narušení konkurence by podle komise pravděpodobně vedlo k růstu cen pro zákazníky.
Jedním ze slíbených opatření je rozšíření spolupráce mezi PSA a evropskou divizí japonské automobilky Toyota při výrobě lehkých užitkových vozidel. PSA vyrábí pro Toyotu užitkové vozy, které se pod touto japonskou značkou prodávají hlavně v zemích Evropské unie. Rozšíření spolupráce podle komise umožní Toyotě v budoucnosti na příslušných trzích konkurovat skupině Stellantis.