Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Xpeng P7
Xpeng P7
Xpeng P7
Xpeng P7
88 Fotogalerie

Na český trh vstupuje značka Xpeng. Podíl v ní má i Volkswagen

Michal Dokoupil

Ačkoliv je jen 11 let starý, patří mezi ty nejúspěšnější elektromobilní startupy v Číně, a podíl v něm má i Volkswagen. Nově Xpeng oznamuje vstup na český trh, kde z počátku nabídne tři modely.

Světově nejznámějším elektromobilním startupem z Číny je Nio, ve stejný rok ale na jihu země vznikl ještě jeden. Jen třicetiletý Henry Xia odešel z automobilky GAC, aby založil vlastní značku. Ta dostala název Xiaopeng (pro zahraniční trhy Xpeng) netradičně po křestním jméně prvního investora, Xiaopenga He. Kromě něj ale peníze do začínající firmy poslal i zakladatel Xiaomi, Lei Jun, a také firmy Alibaba nebo taiwanský Foxconn.

Už o čtyři roky později se začal prodávat první vůz, elektrické SUV Xpeng G3, a dnes má na domácím trhu sedm modelů. Loni na podzim uvedený levný sedan Xpeng Mona M03 se letos v lednu dostal mezi 20 nejprodávanějších vozů v Číně. Od roku 2021 se Xpengy prodávají také v Evropě. Začalo se v Norsku, dnes jsou už na mnoha trzích západní Evropy, včetně Německa nebo Británie.

Letos se dočkají i Češi, Xpeng totiž uzavřel dohodu se švédskou firmou Hedin Mobility Group o dovozních a distribučních právech pro Česko. Showroomy mají vzniknout v Praze, Brně, Ostravě, Ústí nad Labem, Plzni a Zlíně. Prodej začne ve druhém čtvrtletí roku 2025, české ceny zatím neznáme. 

Dostupné budou od počátku tři modely, které už se prodávají na jiných evropských trzích - sedan P7, středně velké SUV G6 a velké SUV G9. První jmenovaný je v Německu dostupný v základní variantě RWD Long Range s pohonem zadních kol, výkonem 203 kW a baterií o kapacitě 86,2 kWh. Prostřední AWD Performance má stejnou baterii, s maximálním nabíjecím výkonem 182 kW, přidává ale druhý elektromotor dopředu; systémový výkon je v tomto případě 348 kW.

Zajímavostí je vrcholné P7 Wing Edition, které má stejnou techniku jako Performance, přidává ale nahoru výklopné přední dveře, jaké Češi znají spíše z dřívějších tuningových aut. P7 v Německu začíná na ceně 49.600 eur (asi 1.243.000 Kč), za Wing Edition už Xpeng chce 69.600 eur (asi 1.744.000 Kč).

Nejpopulárnějším modelem v Evropě je střední SUV G6, které se v Německu nabízí v základu jako RWD Standard Range za 43.600 eur (asi 1.092.000 Kč). To má pohon na zadní kola, výkon 190 kW a baterii o kapacitě 69 kWh. RWD Long Range za 47.600 eur (asi 1.192.000 Kč) zvyšuje výkon na 210 kW a baterii na 92 kWh. Vrcholem je AWD Performance za 51.600 eur (asi 1.293.000 Kč) s pohonem všech kol, výkonem 350 kW a baterií s 92 kWh.

Vrcholem nabídky je velké SUV G9, které má v základu pohon zadních kol, výkon 230 kW, baterii se 78,2 kWh a vyjde na 59.600 eur (asi 1.493.000 Kč). Prostřední varianta RWD Long Range dostává větší baterii s 98 kWh a cenovku 63.600 eur (asi 1.593.000 Kč). Vrcholné AWD Performance má 405 kW, pohon všech kol a 98 kWh baterii; z nabídky Xpengu v Evropě je nejdražší, začíná na 71.600 eur (asi 1.794.000 Kč).

Všechny tři modely už prošly evropskými nárazovými testy Euro NCAP a dostaly maximální počet pěti hvězd. V Číně má Xpeng kromě nich také 800V elektrické MPV X9 se 101 kWh baterií a ultra rychlým dobíjením nebo levný sedan Mona M03, který tam začíná na ceně v přepočtu asi 400.000 Kč. O prodeji v Evropě zatím není nic známo.

Xpeng kromě toho také vyvíjí „létající auta“, které má na svědomí dceřinná firma AeroHT. První takový model, nazvaný Land Carrier, už se dokonce představil v produkční verzi. Jde o šestikolové elektrické MPV s prodlužovačem dojezdu, v jehož zadní části je veliký osobní dvoumístný dron.

Video placeholder
Land Aircraft Carrier - modulární létající auto • Zdroj: XPeng

V Xpengu má 5% podíl automobilka Volkswagen, která plánuje jeho techniku využívat i ve svých modelech, zatím pro čínský trh. Vedle celé platformy může jít také o prodlužovač dojezdu nazvaný Kunpeng, který Xpeng vyvíjí pro své budoucí modely.