General Motors: v Indii představíme konkureta pro Nano
Zatímco v USA čeká v nejbližších měsících a letech koncern General Motors spousta dřiny, aby se minimálně udržel na současných prodejních číslech, šance na nějaké výrazné navýšení odbytu totiž leží v Asii, kde jsou reálně dosažitelné růsty prodejů okolo dvaceti procent ročně.
General Motors má relativně silnou pozici v Číně (nejlepší mezi světovými automobilkami), kde již tři roky po sobě prodal více než jeden milion automobilů a minulý rok zaznamenal 18 % nárůst prodejů. Indie je ovšem neméně atraktivní trh, na kterém by GM chtěl také silně zakotvit. Minulý rok narostl objem jeho prodejů na tamějším trhu o 74 %, což je pochopitelně zásluha hlavně značky Chevrolet a jejího Sparku, Avea, Tavery a Optry.
Nicméně pro úspěch na specifickém indického trhu je třeba jít s cenou ještě o kus níže. Zatímco současná cena Sparku, jakožto nejlevnějšího vozu z tamějšího modelového portfolia GM, začíná na částce 309.000 INR (cca.129.000,- Kč ), opravdový potenciál indického trhu leží v prodeji automobilů s cenou maximálně poloviční. Koncern General Motors nyní oznámil, že se hodlá vydat cestou, naznačenou modelem Tata Nano (jehož cena se v přepočtu pohybuje okolo 40.000,- Kč). Takto levný automobil pochopitelně nemůže nabízet nikterak obsáhlou výbavu ani silný agregát či vyspělý podvozek. O to ale v Indii nejde, tamějším zákazníkům nevadí, že pro nový extra levný vůz se nepočítá s airbagy či posilovačem řízení, naopak klimatizace by, po vzoru Nana, mohla ve voze objevit.
Genaral Motors by tak měl výrazně zvětšit svůj tříprocentní podíl na tomto trhu, k čemuž by mu měl tento nízkorozpočtový model přispět rozhodující měrou. V současnosti je ve výstavbě druhý výrobní závod u sedmého největšího indického města Pune. To je velmi dynamicky se rozvíjející čtyřapůlmilionové město, kde mimochodem plánuje svou továrnu také Volkswagen. Kapacita výroby by v novém výrobním závodě měla být zhruba 140.000 automobilů ročně.